Kirjoittaja Aihe: Onroad auto jutustelua  (Luettu 81547 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Lari

  • RaumRC ry.
  • Vanhempi jäsen
  • Viestejä: 207
Vs: Onroad auto jutustelua
« Vastaus #40 : 12.10.2011, 21:46:27 »
VTR autot on vaan aikas hienon näköisiä verrattuna noihin mazdoihin yms. Ei millään pahalla, linjakkaitahan nekin on mutta näissä on silti jotain:
http://vato.kuvat.fi/kuvat/Xray+VTR/

Poissa rMa

  • RaumRC ry
  • Chuck Norris
  • Viestejä: 1510
Vs: Onroad auto jutustelua
« Vastaus #41 : 12.10.2011, 22:01:22 »
Juu ja drifterit ne vasta hienoja onkin :D

VTR vehkeissä on välityksillä rajattu vauhdit kohtuullisen mataliksi, ne on stanua hitaampia mutta kieltämättä näyttäviä.

Poissa rMa

  • RaumRC ry
  • Chuck Norris
  • Viestejä: 1510
Vs: Onroad auto jutustelua
« Vastaus #42 : 14.10.2011, 12:32:09 »
Välityksistä puheenollen: muistatko Jyrki millä välityksillä ajoit stanumotilla sisällä Ugissa viime talvena?

Poissa JLe

  • Wanha jäsen
  • Viestejä: 329
Vs: Onroad auto jutustelua
« Vastaus #43 : 15.10.2011, 09:32:44 »
Kauas ei osu, jos laittaa 72 spurrin ja sitten pinjonia alkaa katsomaan haarukasta 27-30.
Mutta miksi te kaikki stanujuttuja kyselette, eikö 10.5t ollutkaan se "wei tu kou".... ;)
Sunnuntaina saatte taas yhden ison mollan ajolavalle.

Jyrki Lehto
ATAK/UA
V*ttuilu on välittämistä
AE/Destiny/TLR

Poissa rMa

  • RaumRC ry
  • Chuck Norris
  • Viestejä: 1510
Vs: Onroad auto jutustelua
« Vastaus #44 : 15.10.2011, 09:44:54 »
Pitää meidän Jarin kanssa ens katsoa mihin stanulla pääsee kun sinne stanukunkkuunkin olis suunnitelmissa mennä. Ei tuo nyt ihan niin hitaalta tunnu kuin olis voinut luulla. 10.5T on aina pakissa mukana, vaihtuu heti kun tulee stanusta sellanen tunne että tää on nyt nähty. Luulen että stanumotteja on tulossa radalle lisääkin.

Mulla oli 72 spurrin kanssa 29 pinjoni viimeksi, taitaa tulla 4.97 kokonaisvälitys noilla. Vähän sellanen olo tuli että hiukan olis varaa venyttää vielä.

Poissa Lari

  • RaumRC ry.
  • Vanhempi jäsen
  • Viestejä: 207
Vs: Onroad auto jutustelua
« Vastaus #45 : 15.10.2011, 23:42:56 »
Minkälaisella kaavalla näille vois laskea teoreettisia huippunopeuksia?
Jos olis esim. 9,5T moottori ja esim 6,21 välitys niin mitä se teoriassa kulkisi?

Poissa JLe

  • Wanha jäsen
  • Viestejä: 329
Vs: Onroad auto jutustelua
« Vastaus #46 : 16.10.2011, 08:14:30 »
Diipadaapa...

Eli eli, katsotaan ensin koneen KV-luku ja se kerrotan akun jännitteellä (esimerkiksi 8,4v 2-kennoisella lipolla).
Välitys kertoo moottorin pyörimien kierrosten suhteen renkaiden pyörimiin kierroksiin.
Eli jos välitys on tasan 5, niin kone pyörii 5 kierrosta kun rengas pyörähtää kerran.

Kokonaispyörimisnopeus (KV-luku * jännite) jaetaan välityksellä. Tästä saadaan renkaan pyörimisnopeus.
Renkaan kehä saadaan mittaamalla renkaan halkaisija ja kertomalla se piillä (3,14...).
Kehän pituus kertaa kierrosten lukumäärä on sitten edetty matka ja jos kierrosnopeudessa on yksikkö kierrosta/sekunti, niin saadaan siitä kivasti sitten jotain nopeutta.

Heränneemmät saavat myöhemmin korjata. Pyörimisliikeoppi ei ole mulle se ihanin fysiikan ala ja tähän aikaan aamusta ei tee mitään siihen liittyvää ilman kaavastoa...

Jyrki Lehto
ATAK/UA
V*ttuilu on välittämistä
AE/Destiny/TLR

Poissa rMa

  • RaumRC ry
  • Chuck Norris
  • Viestejä: 1510
Vs: Onroad auto jutustelua
« Vastaus #47 : 16.10.2011, 08:25:40 »
Hyvin näyttää pyörivän, itse en uskaltanut kommentoida ennen pakollista pannullista kahvia...

Käytännön  ongelmahan tuossa on se että moottorin kV kertoo vain sen että miten paljon kierroksia minuutissa per voltti se ottaa kuormittamattomana. Kuormitettuna kierrosluku putoaa enemmän tai vähemmän riippuen siitä miten raskaasti auto on välitetty. Kun akkujännitekin riippuu kuormituksesta, ilmanvastuskin vaikuttaa kuormitukseen jne niin tuosta lasketusta lukuarvosta poiketaan alaspäin. En lähde edes arvaamaan miten paljon.

Poissa Gee

  • RaumRC ry.
  • Gold Member
  • Viestejä: 58
Vs: Onroad auto jutustelua
« Vastaus #48 : 16.10.2011, 09:56:07 »
hihih johan meni monimutkaiseksi.(KAHVIA)Taitaa etenemä riittää ja jos akku kestää yli 8 min niin Kovempi pannu (Hehehehe)
Team Associated 12R5.1, TC-6.1, X-6 Squared, Team Losi XXX-G

Poissa Lari

  • RaumRC ry.
  • Vanhempi jäsen
  • Viestejä: 207
Vs: Onroad auto jutustelua
« Vastaus #49 : 19.10.2011, 20:24:09 »
Lisää aloittelijan ihmettelyä.
Mitä spurrissa ja pinjonissa tarkoittaa "pitch"? Ei vissiin sama kuin behmeällä alkukirjaimella.
Ilmeisesti rattaan hampaan "nousu" tms? Pitch nousee tietyn hammasmäärän jälkeen isommaksi? 48p ja 64p oletettavasti ei sovi yhteen?

Poissa JLe

  • Wanha jäsen
  • Viestejä: 329
Vs: Onroad auto jutustelua
« Vastaus #50 : 19.10.2011, 21:00:17 »
Juu ei.

Pitch on hammasjako. 48dpi ja 64 ovat "tuumamitotettuja" "d per inch", d:n merkitystä en juuri muista. Eli hammasta tuumaa kohti olisi oikea suomennos.

Hammasjaon on oltava sama spurissa ja pinjonissa, muuten ei homma toimi. 48 dp on yleisin kaikissa sähköautoissa kokoluokassa 1/10, 1/12 autoissa käytetään tuota 64dp:tä joskus, itse olen siihenkin vaihtanut 48-rattaan.

Lisäksi samaan kastiin menee nuo Mod5, Mod6 ja Mod1-hammastukset. Samoin 32dp on jossain näkynyt, tosin näitä en ole itse kertaakaan edes pitänyt kädessäni, ovat jotain kasikrossareiden hammastuksia.

Jyrki Lehto
ATAK/UA
V*ttuilu on välittämistä
AE/Destiny/TLR

Poissa rMa

  • RaumRC ry
  • Chuck Norris
  • Viestejä: 1510
Vs: Onroad auto jutustelua
« Vastaus #51 : 19.10.2011, 22:15:55 »
Tällaisen määrittelyn löysin: DP = Diametral Pitch: The number of teeth of a gear per inch of its pitch diameter.

Elikkäs jos ton nyt oikein ymmärsin niin hampaiden määrä per rattaan tehollinen halkaisija tuumina. Ja tehollinen halkaisijahan on vähemmän kuin ulkohalkaisija koska rattaat menee limittäin.

Jaa että mitä tosta tiedosta sitten on hyötyä? En mää vaa tiärä. Kunhan jako on sama spurrissa ja pinjonissa homma toimii.

Poissa Lari

  • RaumRC ry.
  • Vanhempi jäsen
  • Viestejä: 207
Vs: Onroad auto jutustelua
« Vastaus #52 : 21.10.2011, 21:37:21 »
Netistähän näihin kaikkiin löytyy "oikea" vastaus, mutta täältä saa vielä kaupan päällisiksi tuota välittämistä.  ;)

Minkälaisia öljyjä turistin iskareissa on tapana käyttää? Kaikkiin samaa vai eteen hiukan kankeampaa?

Poissa rMa

  • RaumRC ry
  • Chuck Norris
  • Viestejä: 1510
Vs: Onroad auto jutustelua
« Vastaus #53 : 21.10.2011, 22:16:15 »
Kaikia yhdistelmiä löytyy sekä öljyistä että iskareista mutta useammin taitaa olla jäykemmät edessä. Itsellä on nyt edessä pykälän jäykempää, aikaisemmin on ollut myös kaikissa samaa. Lähtisin ehkä kokeilemaan samoilla öljyillä molemmissa päissä, eteen jäykemmät jouset kuin taakse. Pyöränkulmat kannattaa säätää mittareiden kanssa, tuli tämä itse todettua viimeksi vaikka silmämääräisesti näyttivät olevan ok.

Setuppeja liki kaikkiin merkkeihin löytyy täältä.

Poissa Lari

  • RaumRC ry.
  • Vanhempi jäsen
  • Viestejä: 207
Vs: Onroad auto jutustelua
« Vastaus #54 : 21.10.2011, 22:25:49 »
Omassa remonttiReiskassa on edellisen omistajan jäljiltä progressiiviset jouset, niitä en lähde nyt tuunailemaan. Tallista löytyy asson 30 ja 40 öljyt, niitä voisin koittaa. Varsinkin kun JLe lorautti toisesta takaiskarista hiukan lattialle. Tosin pyynnöstä.

Reiskaan löytyy aika hyvin esimerkki setuppeja, ei ole kuin valinnan vaikeus.
http://forum.teamxray.com/xsheets.php?sid=0e442f0e7bec99d60b18a4324a859d0f

Poissa rMa

  • RaumRC ry
  • Chuck Norris
  • Viestejä: 1510
Vs: Onroad auto jutustelua
« Vastaus #55 : 21.10.2011, 22:35:28 »
Onko ne jouset yhtä jäykät? Jos ei niin laita jäykemmät eteen.

Kumirenkaat, matto, medium pito ja suomalainen kuski eiks tossa olis olosuhteet aika liki kohdallaan: http://forum.teamxray.com/xform/index.php?act=view&ID=1907&setup=t2_008

Poissa Lari

  • RaumRC ry.
  • Vanhempi jäsen
  • Viestejä: 207
Vs: Onroad auto jutustelua
« Vastaus #56 : 21.10.2011, 22:48:34 »
Onko ne jouset yhtä jäykät? Jos ei niin laita jäykemmät eteen.

Vaikea kysymys, en osaa sanoa. Kaipa se noista jotenkin näkyis, jos tietäis mitä katsoa. Vielä muutaman sunnuntain voin ajella sillä uskolla, että edellinen kuski on mua sen verran taitavampi ettei mun säädöillä parane.  :)

Siltä edelliseltä omistajalta (P. Poutiainen) tuli muuten kollektiivinen kutsu raumrc-väelle stanukunkkuun. Eikös täältä ainakin pari autoa ole lähdössä niitä nöyryyttämään?

Poissa rMa

  • RaumRC ry
  • Chuck Norris
  • Viestejä: 1510
Vs: Onroad auto jutustelua
« Vastaus #57 : 21.10.2011, 22:52:03 »
Nöyrtymään ollaan menossa juu, Ö-finaalipaikka tavoitteena.

Poissa JLe

  • Wanha jäsen
  • Viestejä: 329
Vs: Onroad auto jutustelua
« Vastaus #58 : 22.10.2011, 10:39:42 »
Poutiainen antoi ehkä kollektiivisen kutsun, ATAK antaa kommunistisen käskyn, sinnehän mennään! Pari päivää lepposaa treeniä "isolla" baanalla ja sitten, jos kantti kestää, kilvanajoa samassa lepposassa hengessä.

Käsky koskee kommunistisesta luonteestaan huolimatta myös oikeisto- ja keskustasiiven edustajia.

Jyrki Lehto
ATAK/UA
V*ttuilu on välittämistä
AE/Destiny/TLR

Poissa Gee

  • RaumRC ry.
  • Gold Member
  • Viestejä: 58
Vs: Onroad auto jutustelua
« Vastaus #59 : 22.10.2011, 17:29:35 »
Tota kun naamassa suu muodostaa kellotaulun viisarien asennon 13.50 ja kyseinen kuvio ulottuu korvasta korvaan niin sehän on tavoite tuolla Lrsk ssa.Rennosti ja oikeella asenteella mukaan.Siellä oo kun pelihousut kyseessä ja puhtaanahan ne on ja saa niitä repimistä vartenkin ottaa mukaan mutta yhdet on pakko olla päällä ... munasillaan kukaan raisossa...
« Viimeksi muokattu: 22.10.2011, 17:45:02 kirjoittanut Gee »
Team Associated 12R5.1, TC-6.1, X-6 Squared, Team Losi XXX-G