Kirjoittaja Aihe: Onroad auto jutustelua  (Luettu 83541 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa rMa

  • RaumRC ry
  • Chuck Norris
  • Viestejä: 1510
Rengasvertailua
« Vastaus #80 : 13.12.2011, 21:40:55 »
Tuli tänään kokeiltua LRP CPX renkaita aiemmin loppuunajettujen Sorex 28R:ien jälkeen. Tuntuisi siltä että pitoa on periaatteessa ihan hyvin mutta silti pääsuoran jälkeisessä kaarteessa joutui vähän nostamaan kaasulta että auto pysyi linjalla. Hitaissa mutkissa rengas tuntui jotenkin löllömmältä, Sorexin ohjautuvuus oli täsmällisempää. Kolmen akullisen ajolla en nyt vielä lähde sen kummempia johtopäätöksiä tekemään mutta vaikuttaisi kuitenkin siltä että Sorex olisi kellonkin mukaan hieman nopeampi.

Poissa Hannu K

  • RaumRC ry.
  • Jack Bauer
  • Viestejä: 586
Vs: Onroad auto jutustelua
« Vastaus #81 : 15.12.2011, 19:14:17 »
Rengas murheita on ollut jokaisella.Renkaat alkaa hyvin pian irvistämään ulkoreunasta(kumi irtoaa vanteesta).Jos ajaa "irvistävillä" renkailla,rengas repeää hyvin nopeasti ja insertti tulee näkyviin.Silloin renkaan voi heittää roskiin.
Tämä tapahtuu uusilla renkailla mahdollisesti muutaman akun jälkeen,eli ajo tulee suht kalliiksi 30€ sorexeilla.
Tärkeää:Tarkasta renkaat joka ajoerän jälkeen ja liimaa rengas uudelleen,jos vähääkään irvistää.
Tiistaina olin ajamassa renkailla,joiden en uskonut kestävän enää kuin yhen akullisen.Radalla taisin käydä yli kymmenen kertaa.Perusteellisen liimauksen tein varmaan viisi kertaa ja pari pikku liimausta lisäksi.
Renkaat ovat vieläkin ihan hyvät ja uskoisin ajavani niillä vielä jonkin aikaa.
Pienellä vaivalla ja huolellisuudella uskoisin renkaiden käyttöiän pitenevän huomattavasti.
Ainakaan itseltäni ei ole yhdestäkään renkaasta loppunut pinta,vaan ovat revenneet reunasta,jonka tosiaan pystyy estämään ahkeralla liimauksella.

Poissa Lari

  • RaumRC ry.
  • Vanhempi jäsen
  • Viestejä: 207
Vs: Onroad auto jutustelua
« Vastaus #82 : 15.12.2011, 20:48:44 »
Tänään tuli haettua muutama pussi uusia sorexeja ja on muuten yököttävän keltaisilla vanteilla nykyään. Kuulemma erottuu kisoissa muista merkeistä. Sitä en epäile...
Mulle eka satsi vahvemmalla vanteella, saa nähdä onko eroa kestossa tai muussakaan.

Poissa rMa

  • RaumRC ry
  • Chuck Norris
  • Viestejä: 1510
Vs: Onroad auto jutustelua
« Vastaus #83 : 15.12.2011, 21:27:51 »
Vai että aiheuttaa keltainen väri Larilla jo pahoinvointia... :D
ps. Daytona keltaisia koreja tulossa lisää!

Poissa Lari

  • RaumRC ry.
  • Vanhempi jäsen
  • Viestejä: 207
Vs: Onroad auto jutustelua
« Vastaus #84 : 15.12.2011, 22:05:45 »
Nää on enemmän sellasia urean keltaisia. Onneksi niitä tulee nyt kerralla useampaan autoon niin ei näytä että vain yksi on ajanut lätäkköön.
Tiedä vaikka sopiskin keltaisen kopan kanssa.

Poissa Hannu K

  • RaumRC ry.
  • Jack Bauer
  • Viestejä: 586
Vs: Onroad auto jutustelua
« Vastaus #85 : 15.12.2011, 22:29:45 »
Jep.Kovasti ovat pirtsakan värisiä,joten meni kopan maalaus suunnitelmat uusiks.Nyt pitää suunnitella pirteitä/värikkäitä värejä.Saas nähdä mihin päätytään.Voi olla et yritän jotain ilman maskeja eli vapaalla kädellä.

Poissa Weke

  • Vanhempi jäsen
  • Viestejä: 224
  • Mitä nopeammin, sitä nopeammin.
Vs: Onroad auto jutustelua
« Vastaus #86 : 16.12.2011, 07:50:38 »
Mitä nopeammin, sitä nopeammin.

Poissa Lari

  • RaumRC ry.
  • Vanhempi jäsen
  • Viestejä: 207
Vs: Onroad auto jutustelua
« Vastaus #87 : 16.12.2011, 09:01:38 »
Jep.Kovasti ovat pirtsakan värisiä,joten meni kopan maalaus suunnitelmat uusiks.Nyt pitää suunnitella pirteitä/värikkäitä värejä.

Vaikka yleensä auto on sitä paremman näköinen mitä mustempi se on niin noiden vanteiden kanssa taitaa mennä omatkin suunnitelmat uusiksi.

Poissa rMa

  • RaumRC ry
  • Chuck Norris
  • Viestejä: 1510
Vs: Onroad auto jutustelua
« Vastaus #88 : 16.12.2011, 09:33:08 »
Mustakeltainen on sitten mulle varattu. 8)

Poissa JoS

  • RaumRC ry
  • Wanha jäsen
  • Viestejä: 267
  • Ei riemulla rajaa, kun assolla ajaa
Vs: Onroad auto jutustelua
« Vastaus #89 : 16.12.2011, 23:54:00 »
Jos nyt värejä varaillaan :o, niin mäkin varaan oranssi mustan  8) ;D
Asso B4.2 FT, Asso B44 FT, Asso SC10 FT, Asso TC6.1 WC, Asso 12R5.1, Tamiya Mini M03/M05, Axial Jeep

Poissa Lari

  • RaumRC ry.
  • Vanhempi jäsen
  • Viestejä: 207
Vs: Onroad auto jutustelua
« Vastaus #90 : 17.12.2011, 00:01:26 »
Ei varailla.
Ja jos varaillaan niin mä varaan kaikki missä on mustaa yli 33%.  8)

Poissa Hannu K

  • RaumRC ry.
  • Jack Bauer
  • Viestejä: 586
Vs: Onroad auto jutustelua
« Vastaus #91 : 17.12.2011, 00:46:42 »
Se on turha varailla,mun kopissa rupee oleen jo kaikki värit...  :)

Poissa Lari

  • RaumRC ry.
  • Vanhempi jäsen
  • Viestejä: 207
Vs: Onroad auto jutustelua
« Vastaus #92 : 19.01.2012, 08:53:33 »
Saiskos tähän vielä rautalangasta sen Tommin kahvan/ohjauksen säätö ohjeen, josta eilen oli Nihattulassa puhetta.

Poissa Hannu K

  • RaumRC ry.
  • Jack Bauer
  • Viestejä: 586
Vs: Onroad auto jutustelua
« Vastaus #93 : 19.01.2012, 09:35:37 »
Ohjaimesta dualrate 100%,sen jälkeen auto katolleen ja säätää endpointit niin,että on maksimi kääntyvyys molempiin suuntiin(siihen pisteeseen asti kunnes ohjauspalan varsi on suorassa linkkiin nähden,ehkä hiukka vähemmän,ettei jumita tai mikä sit rupeekin ottaa vastaan)
Tämän jälkeen auton pitäisi kääntyä saman verran molempiin suuntiin.
Sitten vaan säädetään mieluisa kääntösäde dualratella.

Täähän ny koskee yhtälailla krossareita ym.

Korjatkaa ja suomentakaa.

Poissa -Tommi-

  • RaumRC ry.
  • Vanhempi jäsen
  • Viestejä: 172
Vs: Onroad auto jutustelua
« Vastaus #94 : 19.01.2012, 10:36:31 »
Ohjaimesta dualrate 100%,sen jälkeen auto katolleen ja säätää endpointit niin,että on maksimi kääntyvyys molempiin suuntiin(siihen pisteeseen asti kunnes ohjauspalan varsi on suorassa linkkiin nähden,ehkä hiukka vähemmän,ettei jumita tai mikä sit rupeekin ottaa vastaan)

EPA:t säädetään niin että molemmat pyörät kääntyvät fyysisesti tappiin asti. Yleensä tämä tarkoitta sitä että ohjauspalan reuna ottaa C-palaan/hubiin kiinni. Joissain autoissa menee jopa niin pitkälle kuin Hannu tuossa yllä mainitsee.

Tämän jälkeen voi testata kääntyykö auto saman verran molempiin suuntiin. Jos ei käänny niin vähennetään EPA:a siltä puolelta minne auto kääntyi enemmän.

Kun yllä olevat jutut on tehty, auton kääntösädettä on helppo muuttaa Dual ratea säätämällä. 100% on tällöin aina maksimi ja yleensä ajetaan välillä 90-95%. Ratasdiffin kanssa voinee käyttää enemmänkin, mutta spoolilla yleensä ei.

Poissa JoS

  • RaumRC ry
  • Wanha jäsen
  • Viestejä: 267
  • Ei riemulla rajaa, kun assolla ajaa
Vs: Onroad auto jutustelua
« Vastaus #95 : 23.01.2012, 20:57:10 »
Noniin taas mä olen pihalla näistä asioista  ::) ;D

Eli siis miten se motor gearing oikeen lasketaan?? Onhan siellä ohjekirjan takana ne taulukot, mutta loppuu kesken, eli siis nyt on 5.44 eli spurri 87 ja pinjoni 32.
Entäs sitten kun pinjoni on 32 ja spurri 80??
Asso B4.2 FT, Asso B44 FT, Asso SC10 FT, Asso TC6.1 WC, Asso 12R5.1, Tamiya Mini M03/M05, Axial Jeep

Poissa jj.luoma

  • RaumRC ry.
  • Wanha jäsen
  • Viestejä: 281
Vs: Onroad auto jutustelua
« Vastaus #96 : 23.01.2012, 21:02:52 »
spurri/pinjonilla*sisänen välitys. 80/32=2.5 tamiyassa sisäinen välitys 2.055, assossa tais olla 2, joku korjaa jos ei ollut. Eli 2.5*2=5 olis sit välitys.

Poissa JoS

  • RaumRC ry
  • Wanha jäsen
  • Viestejä: 267
  • Ei riemulla rajaa, kun assolla ajaa
Vs: Onroad auto jutustelua
« Vastaus #97 : 23.01.2012, 21:05:24 »
Eli siis 80/32x2=5  :D jos näin niin asia sillä selvä :)
Kiitoksia taas  ;)
Asso B4.2 FT, Asso B44 FT, Asso SC10 FT, Asso TC6.1 WC, Asso 12R5.1, Tamiya Mini M03/M05, Axial Jeep

Poissa Lari

  • RaumRC ry.
  • Vanhempi jäsen
  • Viestejä: 207
Vs: Onroad auto jutustelua
« Vastaus #98 : 05.03.2012, 21:29:58 »
Eilen ajeltiin taas Nihattulassa normaalin ahkerasti. Iltaa kohti alkoi joka vitosen jälkeen leijua entistä kovempi palaneen käry ja moottori oli niin kuuma ettei sormi tahtonut kestää kuin hipaisun, vaikka käytössä on puhaltimella varustettu siili. Tänään rupesin sitä tarkemmin ihmettelemään ja siellähän oli ihan joka kolo täynnä töhnää. Paineilman ja teräväkärkisten pinsettien kanssa kaivelin sieltä kourallisen pitoaineen tahmentavaa maton nukkaa. Ensi kerralla nähdään oliko putsaamisella mitään vaikutusta lämpenemiseen.

Suosittelen muitakin tarkistamaan ennen kuin se maaginen savu pääsee sieltä karkuun.

Poissa jj.luoma

  • RaumRC ry.
  • Wanha jäsen
  • Viestejä: 281
Vs: Onroad auto jutustelua
« Vastaus #99 : 05.03.2012, 22:30:01 »
Varmaan auttaa vielä se tuuletin, mikä painaa kökköä sinne koloihin