Kirjoittaja Aihe: Team Associated B4.1  (Luettu 56500 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa PSo

  • Vanhempi jäsen
  • Viestejä: 153
Team Associated B4.1
« : 21.07.2011, 14:28:49 »
Laitetaanpa tähän vähän yleistä esittelyä...
Eli uusi naama täällä foorumilla, RC-autot kiinnostanut koko ikäni vaihtelevalla tasolla mutta nyt näiden MM-kisojen seuraaminen nosti kuumeen sellaiselle tasolle, josta ei sitten enää ollut paluuta...
Ja eilen sitten posti toi ensimmäisen kaluston, eli Asson B4.1.
Tilasin sen RCM:ltä kun siellä oli kohtuu hintainen paketti ja juuri RTR koska en omaa vielä mitään kokemusta korjaus/kasaus-toimenpiteistä. Mutta uskon että sekin tässä ajan kanssa tulee tutuksi...
Mutta laitetaan sitten lisää kun saadaan akut ja laturi paikalleen, kunhan Rami vaan saapuu sunnuntaina tänne vähän ylemmäs länsirannikolle  :D
Niin ja osalle voin olla tuttu vuosien takaa, ne ainakin jotka tietää mikä on UT99 iCTF
PSo aka. Stormy   8)
Autoton mutta ilmojen halki pääsee...

Poissa rMa

  • RaumRC ry
  • Chuck Norris
  • Viestejä: 1510
Vs: Team Associated B4.1
« Vastaus #1 : 23.07.2011, 14:43:14 »
Morjesta vaan... iCTF99... ne oli aikoja ne :D

Lukaisin juuri jonkun esittelyn RTR paketista, sen perusteella titaanivantit ja nopeampi servo kannattaisi hankkia ensi hätään. Servoa tuskin osaa kaivata ennen kuin on nopeampaa kokeillut, kokemuksesta voin kertoa että paluuta hitaampaan ei sitten ole. Tukivarret ja iskaritornit on myös vakio kulutusosaa, tosin itse en ole saanut yhtään takaiskaritukea rikki. Vaasan radalle voi olla että pitää pinjonia vähän suurentaa mutta se varmaan selviää kun sinne ensin pääset kokeilemaan. Muuten auton pitäisi olla aika hyvä suoraan paketista.

Poissa PSo

  • Vanhempi jäsen
  • Viestejä: 153
Vs: Team Associated B4.1
« Vastaus #2 : 23.07.2011, 22:27:15 »
Kyllä kai tuolla ihan alkuun pääsee, pitää noita osia sitten päivitellä sitä mukaa kun tulee keskeytyksiä... Paljon noita oon selaillu, osia jne. mutta mahdoton sanoa mitkä on niitä tarpeellisia. Mutta eiköhän tuo ajan kanssa selviä. Hienolta noi kyllä näyttää noi hiilikuitu ja alumiinipalat  ::)
Tuo servo juttu jää nähtäväksi, ainakin tovi mennään tuolla kokoonpanolla kun ei tosiaan paremmasta tiedä.
Pitää ottaa tuo rata asia puheeksi näiden kisojen jälkeen.Tietää sitten että mitä se vaatii että saa mennä radalle, luulisin että joku jäsenyys pitää hommata.
Mutta pikkuhiljaa, pikkuhiljaa...
Vaikka nyt jo tekis mieli ostaa nelikko, ostais kittinä niin tulis laakista tutuksi...
Autoton mutta ilmojen halki pääsee...

Poissa PSo

  • Vanhempi jäsen
  • Viestejä: 153
Niitä varaosia B4.1:een...
« Vastaus #3 : 24.07.2011, 19:30:29 »
Ekat tyypit tuli otettua tuossa pihapiirissä, vauhtia ainakin tarpeeksi, yhden kerran jopa liikaa :)
Eli vantti vääntyi "lievän" ohjausvirheen vuoksi joten uutta ja kestävämpää tarvii tilalle...
Titaaniset ilmeisesti kannattaa ostaa niin kestää hieman paremmin.
Mutta entäs ne kupit, ja pitääkö ne pallot vaihtaa samalla?
Ja muitakin osia voi suositella, näillä näkymin ihan normaali kulutus tulee olemaan...
Eli jos oot todennut jotain varaosia tarpeelliseksi niin tähän ketjuun voi laittaa listaa niin tilailen sitten etukäteen noita "kuluvia osia".
Kaikesta huolimatta, ihan sika kivaa hommaa!
Ja jos ylimääräisenä notkuu esim. vantteja niin kannattaa tarjota...
Autoton mutta ilmojen halki pääsee...

Poissa rMa

  • RaumRC ry
  • Chuck Norris
  • Viestejä: 1510
Vs: Team Associated B4.1
« Vastaus #4 : 24.07.2011, 22:38:52 »
Sitten kun kupit alkaa pomppia häiritsevän usein pois kannattaa vaihtaa uusiin. Pallot vaihdetaan jos ne menee poikki tai kuluu niin ettei uudet kupitkaan enää pysy paikallaan. Eli vanhoilla palloilla ja kupeilla mennään vielä hyvin, vantit kannattaa laittaa vaihtoon.

Poissa PSo

  • Vanhempi jäsen
  • Viestejä: 153
Vs: Team Associated B4.1
« Vastaus #5 : 25.07.2011, 12:54:42 »
Tämä selvä, eli nuo menee nyt vaihtoon...
Onkohan muilla tarvetta tilailla esim. LiquidRc:ltä tavaraa? Säästäis vähän postikuluissa...
Autoton mutta ilmojen halki pääsee...

Poissa rMa

  • RaumRC ry
  • Chuck Norris
  • Viestejä: 1510
Vs: Team Associated B4.1
« Vastaus #6 : 25.07.2011, 16:42:17 »
$0.99 kulut, siinäpä sitä onkin säästämistä  ;D
Asson osanumero #1282, eli ASC1282 tai AE1282 kaupasta riippuen, on koko setti B4:ään. Eipä näy olevan Liquidilla hyllyssä juuri nyt, hintakin olisi ollut muistaakseni edullinen 19.90$ mutta Ebaysta saa ihan kohtuulliseen hintaan:
http://cgi.ebay.com/Associated-Titanium-Turnbuckle-Set-Blue-B4-ASC1282-/160537845136?pt=Radio_Control_Parts_Accessories&hash=item2560cd1d90
« Viimeksi muokattu: 25.07.2011, 16:51:28 kirjoittanut rMa »

Poissa PSo

  • Vanhempi jäsen
  • Viestejä: 153
Vs: Team Associated B4.1
« Vastaus #7 : 25.07.2011, 20:01:09 »
No kyllä tuossakin on säästämistä, kun sen jakaa vaikka kymmenellä  8) vaikka totuus on se että sekoitin noi liikkeet...
Pitää koittaa tilata kun niitä taas löytyy.
Muuten homma etenee hyvin, huomenna radalle ainakin katsomaan ja ehkä ajamaan jos kehtaa. Soitin sille Jussille että miten homma toimii niin kehotti huomenna tulemaan paikalle kun on ns. kerhoajot. Jos muistan oikein niin kausi maksaa tuolla radalla jäseneltä 60e, hintaa laskee jos osallistuu talkoisiin.
Uus kori on ja siipi on laitettu maalaukseen, tarkkaa mallia ei ole vielä mutta laitan kuvia kun saa takaisin.
Autoton mutta ilmojen halki pääsee...

Poissa PSo

  • Vanhempi jäsen
  • Viestejä: 153
Vs: Team Associated B4.1
« Vastaus #8 : 26.07.2011, 20:48:52 »
No niin, eka reissu radalla takana...
Mistä sitä aloittais, no mikään ei menny rikki, ainut tappio oli yks koripinni, sen sain jo uuden...
Mutta reissu sinänsä oli kyllä hieno, paikalle päästyäni rataa kiersi vain yksi auto, mutta heti vauhdista näki että kaveri on ennenkin ajanut ja auto kulki kuin kisoissa konsanaan.
Siitä sitten akku kiinni ja radalle, odottelin hetken kun tämä tyyppi ajoi aina muutaman kierroksen ja sitten taas auto sisälle ja pientä säätöä.
Eka kierros: Kesti varmaan 5 min. Ei mennyt suoraan eikä oikein kääntynykään ja jos kääntyi niin aika monesti väärään suuntaan. Plus että ensimmäisillä 10 kierroksella oli auto jossain katollaan... Mutta siitä sitten pikkuhiljaa niin ei aikaakaan kun eka kierros meni pitkin rataa ja vielä renkailla, joten kehitystä voi havaita jo heti ensi minuuteilla...
Aikani siinä kiertelin rataa ja väistelin kun TLR suhahteli ohi, taisi suhde olla 1:3, minä siis yksi ja TLR 3, samassa ajassa =)
Päätin kuitenkin vähän käydä kyselemässä että mitäs täällä oikein ajellaan niin selvisi että kaveri oli jäänyt tekemään iskunvaimennin testiä, kuulemma kiva rata ajella ja muutenkin hyvät puitteet. Jouduin tunnustaa sitten että joo minäkin tässä just ensimmäistä kertaa radalla, että muuten hyvä fiilis mutta se neljä minuuttia pitäis saada kierrosajasta pois. Ehkä hieman yllätyksenä tuli se että kaveri laittoi heti autonsa pois ja kysyi vaan että would you like to have some advises? Ja minä notta johanny toki.
Seuraava puoli tuntia oltiinkin sitten sellaisessa opissa että oksat pois, sata pientä asiaa ajamisesta ja kalustosta. Kokeili ajaa mun omalla ja totes vaan että hieman löysä etupää, vastasin vaan että samaa kans katoin  8)
Eikä oikein tykänny mun takarenkaistakaan, kysyi että olinko suditellu asfaltilla? Tuumasin että no enkä vähän, en kehdannu totuutta sanoa, että eka 20 min koko autolla oli firman asfaltilla...
Mutta lopputulos oli se että jokin pieni käsitys tuollaisen ajamisesta tuli, ja mikä tärkeintä niin olihan se hienoa hommaa kaiken kaikkiaan, joten huomenna uusiksi...
Autoton mutta ilmojen halki pääsee...

Poissa rMa

  • RaumRC ry
  • Chuck Norris
  • Viestejä: 1510
Vs: Team Associated B4.1
« Vastaus #9 : 26.07.2011, 23:42:44 »
No eipä ole kyllä hullumpi alku harrastamiselle jos MM-kisailijalta saa neuvoja :)

Nyt sitten JC Double Dees ja vanteet tilaukseen että alkaa perä pitää, ilmoittelepa sitten kun se 19.5 sekunnin aika on plakkarissa :D

Poissa PSo

  • Vanhempi jäsen
  • Viestejä: 153
Vs: Team Associated B4.1
« Vastaus #10 : 27.07.2011, 07:44:54 »
En tiedä oliko se kisakuski vai oliko joku "testikuljettaja". Mutta ainakin se omiin silmiin paineli ihan kiitettävää vauhtia.
Mutta varmaan nuo renkaat pitää tilata, vaikka en usko että se tässä vaiheessa ihmeitä tekee sekään...
Mutta jos nyt sais muutaman kierroksen ajettua putkeen ilman että pitää nostaa autoa. Sillä jo sais sen minuutin ainakin kierroksesta pois, jollain konstilla sitten pitäis sitten saada ne toiset 2 min pois.
Tuolloin oltaisiin jossain minuutin kierroksessa ja se oikeuttaa jo riemunkiljahduksiin  8)
Tänään uusi yritys...
Autoton mutta ilmojen halki pääsee...

Poissa PSo

  • Vanhempi jäsen
  • Viestejä: 153
Vs: Team Associated B4.1
« Vastaus #11 : 27.07.2011, 16:19:51 »
No nyt on tulossa doubledees, 4kpl ja saman verran vanteita... ja normi vantit otin kans 2kpl, kun ei titaanisia ainakaan vielä ollut.
Pakko kehua http://www.rcm.fi/home, puhelimitse toimii hienosti, ja kannatti soittaa vaikka nettisivu kertoi osien olevan loppu...
Ja Ramille vielä sellaisia terveisiä että se radan doubledouble meni eilen 2+2 few times, ja kerran 3+1, tosin vahingossa  8)
Autoton mutta ilmojen halki pääsee...

Poissa rMa

  • RaumRC ry
  • Chuck Norris
  • Viestejä: 1510
Vs: Team Associated B4.1
« Vastaus #12 : 27.07.2011, 22:09:30 »
Mähän ajaisin sen tuplatuplan laakista tai siis oikeastaan sitä vois kutsua nelkuksi kun ei sitä tulis kuitenkaan lyhyempänä ajettua :D

Puskuriksi suosittelen RPM:n tuotosta: http://www.liquidrc.com/index.php?main_page=product_info&cPath=0&products_id=30710 saa myös sinisenä jos paremmin sopii auton väriin: http://www.liquidrc.com/index.php?main_page=product_info&cPath=0&products_id=30711. RPM:n puskuri ulottuu hieman auton eteen ylös ja vaimentaa tosi tehokkaasti iskuja.

Poissa PSo

  • Vanhempi jäsen
  • Viestejä: 153
Vs: Team Associated B4.1
« Vastaus #13 : 02.08.2011, 20:11:58 »
Eka keskeytys, takaa tukivarsi irti, siis pallokuppi poikki... Ja sen mukana katos toinen vetoakseli. Se on aika kova se kanttarin reuna kun ajaa liian leveäksi...
Sattuuko kellään olla jouten RTR:n vetoaksilaa? Ja pallokuppia takatukivarteen?
Toki ne voin tilatakin, mutta jos jollain olis ihan käypä, ja vielä ylimääräinen...
Autoton mutta ilmojen halki pääsee...

Poissa JLe

  • Wanha jäsen
  • Viestejä: 329
Vs: Team Associated B4.1
« Vastaus #14 : 03.08.2011, 07:11:00 »
RTR-paketissa on näemmä puhtaat koiranluuvetarit. Nousee ajatus "Miksi muissa autoissa käytetään CVD- tai CVA-vetareita?". Itsekin sitä olen miettinyt, ja yksi syy voisi olla juurikin se, että tukivarren katkeaminen ei aiheuta välitöntä vetarin katoamista (kunhan tuon nivelen rakentaa kunnolla, ruuvilukitetta hyväksikäyttäen).

Eli suosittelisin ostamaan CVD-vetarit tuohon pirssiin. Melko kallis osa niines, mutta eivät jää kanittamaan oikein missään kulmassa ja tosiaan akseli ja koiranluu on sitten toisissaan kiinni, eikä koiranluu karkaa mihinkään, jos/kun sattuu haveri.

RTR-koiranluun, 1 kpl, hinta Medasecilla 11€
MIP-Shiny CVD Set (kaikki osat ja lukite yms, kahteen vetariin) 45€
Ja jos joskus sattuu koiranluu menemään MIP-akselista poikki, niin silloin 2kpl näyttää maksavan 15€

Nettisaldot tosin näyttää noille CVD-vetareille eioota, mutta rtr-akseli löytyy.

Pallokupeista...

RPM:n pallokupit tilalle, niin johan pysyy...
JConceptsin pallokupit pysyivät itselläni myös mainiosti, Rami taisi joskus höpistä, että nekin irti saa. Kannattaa lähestyä Medasecia maililla, samalla kysellä noista vetareista.

Ei nyt osia tarjonnu, mutta "vanhan naavaparran höpinöitä" edes...

Jyrki Lehto
ATAK/UA
V*ttuilu on välittämistä
AE/Destiny/TLR

Poissa PSo

  • Vanhempi jäsen
  • Viestejä: 153
Vs: Team Associated B4.1
« Vastaus #15 : 03.08.2011, 08:19:44 »
Ilmeisesti se on näin päivitettävä. Ihme kyllä että se on noin rakennettu, että akseli lähtee liitoon jos tukivarsi pettää. Ja pakko sanoa että muihin osiin nähden, yhden normi vetarin hinta on aika suolainen.
Pitää mennä tänään vielä etsimään magneetin kanssa sitä nurmikkoaluetta, hyvällä tuurilla voisi tarttua.
Mikäs ero on muuten CVD ja CVA vetareissa, kun näyttää molempia olevan tarjolla?
Muuten ilta oli "antoisa", mukaan tarttui orionin advantage IQ605 -laturi, 4 hudyn avainta sekä 2 paria Double Dee´s...
Tiedä sitten kuinka paljon apinaa koijattiin mutta taisi yhteensä mennä rahaa noihin 75e...
Autoton mutta ilmojen halki pääsee...

Poissa rMa

  • RaumRC ry
  • Chuck Norris
  • Viestejä: 1510
Vs: Team Associated B4.1
« Vastaus #16 : 03.08.2011, 08:28:17 »
Jostainhan noissa RTR paketeissa pitää tinkiä. RTR koiranluu taitaa olla jopa kalliimpi kuin nivelvetarin vastaava? Ajamiseen tuolla vetarin rakenteella ei tunnu olevan merkittävää eroa mutta pysyy nuo nivelvetarit tosiaan paremmin mukana kolhuissa. Mulla on sekalainen määrä CVD koiranluita kotosalla, pitääpä katsoa minkä mittaisia. Sitten pitää kyllä hankkia vielä itse akseli ja nivelen osat.

Laturin ominaisuudet näyttää olevan samat kuin Imax B6:ssakin, verkkojännitekäyttö lisänä. Varmaan ihan käypä peli.

Poissa JLe

  • Wanha jäsen
  • Viestejä: 329
Vs: Team Associated B4.1
« Vastaus #17 : 03.08.2011, 08:58:44 »
CVD-vetarissa koiranluun päässä on kuppi, joka tulee itse akselin "pallon" ympärille. CVA-vetarissa akselissa on kuppi, joka tulee koiranluun pallon ympärille.

Lyhenteet ovat siis pidennettyny Constant Velocity Drive/Axel. Eli viimeinen kirjain määrittää "ulomman" pyörivän osan nivelessä. Asson krossareissa on vielä CVD-malliset, touring-autossa on nykyään CVA:t, samoin tuossa TLR-tuupissa on CVA-akselit. Noiden kahden välisestä paremmuudesta en sano mittää, nivel kääntyy ihan yhtälailla molemmis.

Koiranluu    akseli
|-----<         o-   CVD      Jos nää kuvat jotain selvittää...
|-----o         >-   CVA

Jyrki Lehto
ATAK/UA
V*ttuilu on välittämistä
AE/Destiny/TLR

Poissa PSo

  • Vanhempi jäsen
  • Viestejä: 153
Vs: Team Associated B4.1
« Vastaus #18 : 03.08.2011, 10:56:29 »
Tuohan oli todella hyvä selvennys, kiitokset!
Autoton mutta ilmojen halki pääsee...

Poissa PSo

  • Vanhempi jäsen
  • Viestejä: 153
Vs: Team Associated B4.1
« Vastaus #19 : 05.08.2011, 17:20:19 »
Hätäavuksi saapui Rauman suunnalta vetari ja pari kuppia. Iso kiitos, en vaan edes tiedä keneltä se vetari oli mutta Rami siinä nyt oli ainakin osallisena. Kulkee taas...
Viikonloppuna pitää tehdä tilausta että saa osia varastoon...

Päivitetyn tiedon mukaan iso kiitos myös Villelle, kiva kun joku muukin hukkaa vetareita :)
« Viimeksi muokattu: 06.08.2011, 10:27:56 kirjoittanut PSo »
Autoton mutta ilmojen halki pääsee...