Kirjoittaja Aihe: Auton säätäminen:vinkit/kysymykset ja tärkeimpänä vastaukset.  (Luettu 63647 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Hannu K

  • RaumRC ry.
  • Jack Bauer
  • Viestejä: 586
Laitan tällä otsikolla,saa vaihtaa otsikon,jos on tulee mieleen parempi,mut aattelin,et tässä vois kysellä neuvoja/kysymyksiä.
Niko/joku muu poistaa sit tän viestin,ku on vaihdettu/muutettu toi otsikko.

Poissa Hannu K

  • RaumRC ry.
  • Jack Bauer
  • Viestejä: 586
Nyt tulee näit tyhmii tietämättömän kysymyksiä.Luulin puumasta et sliperi luistaa.Onko mahdollista,et kuuladiffi luistaa?(käsittääkseni ratasdiffi ei voi "luistaa")Kun pidän auto painettuna maahan,mieletäni spurrin akseli pyörii,mut ei kumpikaan pyöristä pyöri ja kuuluu se "luisto"ääni.
Kuinka piukkaan kiristätte diffin.Eli piukkaan ja minkä verran auki?Shumissa oli ohje takas 90 astet,ny o n.70 ja viäl luistaa,voi ol et vähemmän ku ennen,mut haluaisin tietää kuika piukalle toin diffin voi kiristää/mitä seuraamuksia liikaa kiristämisestä?
« Viimeksi muokattu: 17.05.2011, 09:34:20 kirjoittanut Hannu Kartano »

Poissa rMa

  • RaumRC ry
  • Chuck Norris
  • Viestejä: 1510
Hyvä aihe! Eikös se ollut niin ettei tyhmiä kysymyksiä olekaan... toivottavasti tää vastauskaan ei sitten ole sellainen.

Toinen tietämätön vastaa mutulla:
Kyllä kuuladiffi voi luistaa jos on liian löysällä. Ei kai siinä kiristäessä muuta tapahdu kuin että jossain kohtaa tulee käytännössä taka-akselille lukko jos on turhan tiukalla. Kokeile vaikka vetää vielä kiinni ja takas 1/8 kierrosta, Asson ohjeissa oli muistaakseni noin. Jos vielä luistaa niin sitten vähän kerrallaan tiukemmalle kunnes ei enää luista.

Poissa Hannu K

  • RaumRC ry.
  • Jack Bauer
  • Viestejä: 586
Näin mäkin ajattelin,et jos vetää piukalle,ni tulee lukkoperä.Jos toi asson suositus on 45 astetta ja shumin 90.Voi olla et mul on pikkasen löysällä.
Pystyykö tuota mitenkään käsipelillä renkaita pyörittemällä toteamaan,vai pitääkö vaa painaa nappi pohjaan?

Poissa rMa

  • RaumRC ry
  • Chuck Norris
  • Viestejä: 1510
Tähän pitäis varmaan jonkun paremmin tietävän vastata. Mulla on joka tapauksessa sen verran tiukalla diffi että moottori pyörähtää mukana jos yhdestä renkaasta pyörittää. Aika "nahkea" se siis on.

Poissa Hannu K

  • RaumRC ry.
  • Jack Bauer
  • Viestejä: 586
Toi mun dualskin moottorihan ei suastu pyöriin ilman rautakankee,joten taidan vetää diffin tarpeeks piukkaan ettei ainakaan sieltä enää tehot häviä :)Katotaan sit miten radalla pärjää lukkoperällä.

Poissa rMa

  • RaumRC ry
  • Chuck Norris
  • Viestejä: 1510
Aika hyvin tuo assossa oleva LRP:n mottikin laittaa hanttiin jos suoraan akselilta yrittää pyörittää. Jostain luin että niin tiukkaan pitäis vetää ettei sormineen saa pyöritettyä diffin lähdöistä, toisaalla oli vaan että tarpeeksi tiukkaan ettei luista.... Ota siitä sitten selvä?

Slipperin säätöön oli muuten jossain setupissa ohjeena että pitäis nostaa keulaa kolme tuumaa kun kiihdyttää pitävällä alustalla lämä tiskiin paikaltaan. Renkaathan tossa menee jos siinä betonilla alkaa kiihdyttelemään liian tiukalla slipperillä joten kannattaa vissiin aloittaa löydästä ja kiristää pikkuhiljaa.

Poissa Hannu K

  • RaumRC ry.
  • Jack Bauer
  • Viestejä: 586
Tilannehan on mulla on ollu hieman sekava,ku luistaa eikä keuli.Mut vedetään diffiä piukemmalle ja kokeillaan,ni eikös se sieltä löydy..... :D

Poissa JLe

  • Wanha jäsen
  • Viestejä: 329
Juu Assossa tuo 1/8 auki on toiminut vallan hyvin. Tottakai sitä välillä joutuu säätämään uusiksi. Touringissa onneksi nykyään "rastasdiffi"...

Miten Hannu diffisi on kasattu? En nyt siis tarkoita mitään "räjäytyskuvaa", vaan:

Oletko hionut diffilevyt tasaisiksi ennen kasausta? Uutenakin näissä on epätasaisuutta. Kysessääs siis levyt, jotka tulevat diffikuulia vasten rattaan molemmin puolin. Itse hion levyjä n. 1000-karkeella hiomapaperilla.

Mitä diffirasvaa olet käyttänyt? Mikäli Schumin omaa tai Asson, niin hyvä. Noista kahdesta olen kuullut eniten hyvää enkä ollenkaan moitteita. Rasvaa saa käyttää, brittitermiä lainaten, "liberaalisti", eli ei välttämättä kannata pihdata...

Sama litania painelaakerista.

Kuulista: Autojen mukana yleensä tulee karbiidikuulat. Nämä toimivat pääsääntöisesti kyllä hyvin ja kohtuullisen pitkään. Parin diffihuollon jälkeen, mikäli säästöpossusta löytyy n. 10€, voi vaihtaa diffikuulat keraamisiin. Näillä me ainakin saatiin touringissa diffi paremmaksi sekä huoltovälin että toimivuuden osalta.
Lisäksi noiden laatuun ja pyöreyteen jotkut valmistajat ottavat jopa kantaa.
Keraamisia diffikuulia löytyy Jaad-merkkisinä Racing Factoryltä ja Vampire RC:n lapun alta Racers RC Shopista näin suomen kamaralta. Jaadit on jo todettu toimiviksi, Vampiret odottaa krossarin saapumista...


Huhhuh, johan tuli taas "avauduttua"... No mut toivottavasti tää helppaa jotakuta.

Jyrki Lehto
ATAK/UA
V*ttuilu on välittämistä
AE/Destiny/TLR

Poissa Hannu K

  • RaumRC ry.
  • Jack Bauer
  • Viestejä: 586
En mä levyjä hionut ja rasva on auton mukana tullutta rasvaa.Määrästä en osaa sanoa,kuinka paljon laitoin.
Alkuun se ei tuntunut luistavan,mut muutaman akullisen jälkeen rupes luistaa.Ei mielestäni ollut lukitus pettänyt,vaan oli samassa säädössä,kuin kasatessa.Voi olla,et on jotain"kulumaa"jo tullut tuon luiston seurauksena,ettei enää auta kiristyksestä.Pitää kokeilla ja tilailla uusia osia.

Poissa rMa

  • RaumRC ry
  • Chuck Norris
  • Viestejä: 1510
Jos diffi tuntuu kiristämisen jälkeen kulmikkaalta/pykäläiseltä kannattaa ainakin ensihätään koittaa hioa levyt. Kuulat kestää kuulemani mukaan useamman levyjen hiontakerran yli normaalisti, en osaa sanoa sitten miten nopeasti luistatus ne kuluttaa. Kunnossa oleva diffi voi tuntua tiukaltakin mutta "pykälää" ei kuuluisi olla vaan tasainen vastus.

Poissa JLe

  • Wanha jäsen
  • Viestejä: 329
Jep, ja ekan akullisen jälkeen tuo diffin kireys kannattaakin aina kasaamisen/huollon jälkeen. Samoin slipperi (ainakin BJ4:n tapauksessa, Ramille huomio!).

Ja kuten Rami mainitsi, ei se jäykkyys ole niin paha asia, kuin diffin kulmikkuus/tökkivä pyöriminen. Jos pyörii pehmeästi taikka jähmeästi, mutta ilman tökkimistä niin avot.

Keraamisia kuulia ei taidettu joutua vaihtamaan Assoon ikinä. Alkuperäisistä en osaa sanoa, ovatko vielä pyöreitä. Ei ainakaan ihan kuutioiksi menneet nekään.
V*ttuilu on välittämistä
AE/Destiny/TLR

Poissa nph

  • RaumRC ry.
  • Jack Bauer
  • Viestejä: 529
    • Videoitani Youtubessa
Hannun diffissä ei ollut mitään vikaa. Se oli vaan löysässä. Mitään pykäliä ei tunnu, vaan diffi pyörii erittäin pehmeästi.

Poissa Hannu K

  • RaumRC ry.
  • Jack Bauer
  • Viestejä: 586
Kyllähän se nyt paremmin toimii.En osaa itse sanoa mimmoinen on,mut Nikon mielestä ihan hyvä ja siihen luotan täysin.Suur kiitos Nikolle ja kaikille muille avustajille.Nyt on ainakin ohjeita/neuvoja luettavissa tulevaisuuden varalle(enhän mä näitä kauaa muista).Lisää vaan vinkkejä/kysymyksiä tänne,ni olis mahdollisimman monelle apua.

Poissa JLe

  • Wanha jäsen
  • Viestejä: 329
Seuraavassa linkissä Jilles Groskamp näyttää iskarien kasauksen :

Red RC Pro Tips with Jilles Groskamp - Part 1


Ja tässä puolestaan kuuladiffin:

Red RC Pro Tips with Jilles Groskamp - Part 2


Noista voipi jollekin olla hyötyä, toivottavasti...

Jyrki Lehto
ATAK/UA
V*ttuilu on välittämistä
AE/Destiny/TLR

Poissa rMa

  • RaumRC ry
  • Chuck Norris
  • Viestejä: 1510
Melko kattava paketti Asson B4:n säätämisestä Charlie Perezin tyyliin, eiköhän samat perusasiat toimi muillakin autoilla: http://www.petitrc.com/setup/associated/setupb4/B4_CharliePerezSetupHints.htm

Poissa LaNä

  • RaumRC ry.
  • Gold Member
  • Viestejä: 97
Antakaas vinkkejä renkaiden liimaukseen. Mä liimasin noi Goose Bumpsit vanteille ja meni varmaan puoli pulloa liimaa  :o ;D ja nyt kun kävin ensimmäisen kerran niillä ajamassa radalla, renkaat on puoliksi irti vanteilta. Mitä teen väärin? Ensin mä liimasin ne renkaat sieltä syvältä kiinni, sitten annoin kuivua, ja sitten vasta liimasin ne reunasta kiinni kunnolla. Ja lisäksi ne liimat kuivui n. 5 vrk.  :o

Poissa Hannu K

  • RaumRC ry.
  • Jack Bauer
  • Viestejä: 586
Mahdoit käyttää väärää liimaa.Mitäs käytit?
Rengasliimoilla kun liimaa,kuivumis aika on 1-4 sekunttii.Liiman on oltava ohutta.Alkuun liimailin "loktaitin"pikaliimalla(aivan liian paksua) ja luulin et se on hyvää,sit kokeilin kingin litkua ja renkaiden liimaus muuttui hauskaksi.
Renkaat mukaan radalle,luulisin et lähes jokasella on liimaa mukana. :)

Poissa LaNä

  • RaumRC ry.
  • Gold Member
  • Viestejä: 97
Hobbylinnasta ostettua medium + rengasliimaa käytin. Jotain ”zap a gap” liimaa tais olla. (onkohan se sitten se merkki?)

Muoks: kyllä ton mun liiman kuivumisnopeus on lähempänä 2-3 minuuttia  :o ;D
« Viimeksi muokattu: 23.06.2011, 00:33:10 kirjoittanut LaNä »

Poissa rMa

  • RaumRC ry
  • Chuck Norris
  • Viestejä: 1510
Medium liima on ihan ok renkaiden liimaamiseen, saa vähän asetteluaikaa. Ohuella litkulla homma käy kyllä nopeasti mutta sitten pitää saada rengas asettumaan kerralla, uusintayrityksiä ei saa.

Putsasitko renkaat ja vanteet kunnolla rasvoista ennen liimausta? Liiman annostelu ainakin meni pieleen, ei trukinkaan renkaaseen pitäisi liimaa mennä kuin ehkä kymmenkunta tippaa per renkaan puoli.