Keskustelu > Yleinen keskustelu

Corri autot

<< < (11/11)

JoS:
Noniin, corrikisojen kesä kausi on jo lopuillaan, mutta vielä kerkeää. http://shortcourse.fi
Itsellä oli tarkoitus kiertää koko sarja, mutta koulu ja muut harrastukset vaikuttavat ja jäljelle jäivät kaksi viimeistä osakilpailua. Nokian kolmas osakilpailu oli ensinmäinen itselle tällä kaudella. Ja voisi siittä pienet kisarapsat kirjoittaa.

Matkaan siis lähdettiin jo perjantaina, jotta voisin tutustua rataan. Perjantailta jäi hyvä mieli autoon ja auto oli iskussa. Radan ollessa vain viikkojen ikäinen, oli sekin hyvässä kunnossa ja profiililtaan mielenkiintoinen.

Lauantaina ajoin hitaammassa alkuerässä, mikä ei kylläkään haitannut. Mutta auto toimi! Harjoituksissa vedin toiseksi nopeimpia kierroksia ja tuloksia (tuolloin nopein kaveri myös voitti koko kisan ), mutta alkuerien alkaessa rata pölyyntyi erittäin paljon ja autostani katosi taka pito kokonaan käyttäessäni samoja etu- ja takarenkaita, mikä toimi perjantaina treenatessa ja kotiradalla, koska tykkään kunnolla kääntyvistä autoisa

No alkuerät meni miten meni ja kuudes ruutu tuli tulokseksi. Eniten ketutti harjoitusten tulokset, joilla olisin päässyt top 3 lähtöruutuun eli jossain mättäsi ja sille pää syy oli väärö valintaneturenkaaksi.

Päivän aikana vaihdoin ympäri autoa löysemmät öljyt ja palasin alkuperäisiin eturenkaisiin, jotka tulivat aikoinaan auton mukana. Takana pidin samat.

Ennen finaaleja päätti suomen suvi kastella koko radan, jonka vuoksi aikataulua jouduttiin siirtämään melkein kaksi tuntia! Mutta hyvänä puolena oli pölyn vähentyminen.

Finaalit meni myöskin miten menivät 4,5 ja 4 . Kuudes ruutu vaikutti, koska kaksi edellä olevaa, ellei jopa kolme, autoa olivat selvästi itseäni hitaampia ja tämän vuoksi jäin kärjestä heti alussa ohittaessa hitaampia.

Viimeisessä finaalissa sitten maksimi atakki, koska kolmas sija saavutettavissa sen ollessa kolmen kuskin kauppaa. Alku oli loistava 2. kierroksella 3!, mutta toinen kuski ajoi päin ja tipuin seitsemänneksi, no tästä alkoi kova takaa-ajo, mutta ajan loppuessa kesken jäin neljänneksi. Kolmas sijoitus viimeisessä finaalissa olisi mahdollistanut kolmannen kokonais sijoituksen, mikä siis otti päähän.

No aina oppii näistä kisoista ja vanha tuttu setuppi todettiin toimivaksi ja tällä lähdetään Saloon. Vielä kuva top 5 tuuppi korri kuskeista http://thompsoni.1g.fi/kuvat/RC/SCsummercup3nokia/ jota nyt en osaa liittää tähän...

Tästä on hyvä jatkaa parin viikon päähän Salon kisoihin 9.8. Koomista on perjantai treenipäivän puuttuminen, mikä tekee kilpailusta mielenkiintoista. Tuonne olen itse menossa näillänäkymin lauantaina, eli lauantai aamulla aikaisin lähtö Saloa kohti. Jos joku haluaa lähteä mukaan kisaamaan tai vaikka vain ihmettelemään correja  :P, niin kyllä autossa tilaa on! Seura on aina tervetullutta.

JoS:
Jaahas Summer Cup on ohi Salon osakilpailun jälkeen ja pientä stooria voisi kirjoittaa kisoista.

Eli aamulla puoli kuudelta lähdin ajelemaan Saloa kohi ja kahdeksalta oli varikko pystyssä, auto kunnossa ja vapaat harjoitukset alkamassa. Vapaissa harjoituksissa rata oli saman lainen, kuin meillö keväällä: kerroz multasavea ja ajon jälkeen renkaat olivat isot savimunkit. No kuitenkin auto toimi ja oli ok ajaa. Tällä siis mentiin.
Vapaissa harjoituksissa huomasin, kuinka oma autoni ei hupännyt samalla tavalla kuin muiden autot, eli seuraavaan vaihdoin dualsky moottorin pois ja 10,5 moottorin tilalle. No tällä ajo oli ok, mutta enemmän potkua kaipasi, joten team Kartanon reedy moottori pääsi taas testiin ( tällaiset moottorit tarttee ensi kaudelle molempiin tuuppiluokkiin ). No auto tuntui hyvältä, mutta slipperin säädöt olivat pielessä ja ajo meni rullailuksi. Toiseen alkuerään tsekkasin auton ja kiristin slipperiä: auto oli hyvä ajaa, muttei nopea. No mutta kuitenkin ajo päättyi 4 minuutin kohdalla vaihteiston rattaan hajoamiseen. No seuraavaan erään tuli kiire vaihtaa ratas ja putsata vaihteisto boksi ja samalla laturi sanoi itsensä irti ja pimeni! Onneksi lopulta heräsi takaisin henkiin. No viimeisiin alkueriin lähdin rauhallisesti ajamaan, koska alkuerät olivat menneet huonosti. Tällä ajolla sain kuudennen lähtö ruudun finaaleihin.

Ennen finaaleja vaihdoin iskareihin öljyt ja jäykensin etupäätä samalla, koska rata pölyttyi alkuerien loppuessa, ja omissa kokeilussa wanhalla huomasin eturenkaideni rauhallisemmaksi jäykemmällä setuupilla varsinkin pölyisellä radalla.

No finaalien aika tuli ja ensinmäisessä finaalissa sain noustua kaksi sijaa ensimmäisissä mutkissa ja olin kärjen perässä. Rullailin muiden autojen perässä ja pääsin nousemaan kolmanneksi, kunnes hyppyrin alastulossa iskarin alapään ruuvi korkkasi tukivarresta...

No seuraavaan finaaliin samalla tavalla ja pääsin taas nousemaan neljänneksi, kunnes kierroksella ohitettava teki ajovirheen ka törmäsin siihen, jonka seutauksena autoni jäi kokonaan nostajan taakse piiloon ja en tiennyt miten päin autoni oli, joten toista nostajaa odotellessa muutama muu auto pääsi ohi ja tuloksena 6.

No seuraavaan finaalin lähdin iskemään, mutta huonoksi onnekseni ensimmäisessä muykassa ohityamani auto pyöräytti minut ja tipuin kahdeksanneksi, no meni hetki, ennenkuin pääsin hitaampien autojen ohi ja nousin yneljännelle sijalle kovalla ajolla: auto toimi! Sain finaalissa 0,6 sekuntia nopeampia kierros aikoja, kuin kukaan muu, mutta harmikseni aika loppui 1,5 sekunnilla enkä päässyt seuraavalle kierrokselle, vaikka olin jo 2 metrin päässä 3 ja 2 sijan autoista. No autoni setuppi sentään oli kunnossa ja kovat tähtäimet viimeiseen finaaliin.

Nelibetojen c ja b finaalit saatoin ajettua, kunnes taivas aukeni ja vettä alkoi tihkuttaa. No odotetiin hetki , mutta sade vain yltyi, joten a-finaalien 4. kierrokset jäivät ajamatta, ja kieltämättä pettymys oli suuri, koska autoni toimi ja oli ehkäpä nopein pölyisellä radalla.

No palkintojen jako tuli ja yllätyksekseni tulin 5. ja sarjassa 8. Mikä tietenkin oli mukaba yllätys, koska sarjatuloksiin laskettiin 3/4 osakilpailusta ja itse ajoin vain kaksi.

No sarjan aikana taas opittiin säätämään ja saman huomasin, kuin Nokialla; autoni vain ei ole nopea ok pidolla, mutta pölyllä kylläkin, joten säätöihin pitäisi tehdä joitakin muutoksia, mutta mitä?

ihis81:
Mikäs tilanne täällä?
Monellako vielä correja löytyy?

Onkohan kellään tietoa kuinka 4x4 slash pelittää takavetoisena? ;D

JoS:
Kesäkausi saatu alkuun ja päätinpä kirjoittaa pienen inffo pläjäyksen renkaista, koska ne tuntuvat itse kutakin corri kuskia mietityttävän.

Periaatteessahan takapäässä saisi olla enemmän pitoa omaavat renkaat, kuin takana  ;D no siihen se ymmärrys itselläkin jäi. Itse suosittelen etupäähän laittamaan iso kuvioiset renkaat. Näillä ei tule auto yliohjaavaksi ajaa ja muutenkin tuntuu itse kullakin olevan vetopidon kanssa ongelmaa. Taka päähän sitten pienempinappulaiset renkaat. Ei niin väliä mitkä, mutta jotkut pienet.
Tässä nyt omat kokemukset mitä olen testailussa huomannut:
Kostealla ja lähes mutaisella radalla Proline Caliber toimii parhaiten takana, mutta radan kuivatessa Caliberit eivät toimi enään niin hyvi.
Kuivalla ja pölyisellä radalla itse ajan JConcepts Subcultures renkailla. Renkaat kuvioltaan, kuin Holari ja Tupla D:t, mutta rengas kulutus on huomattavasti pienempi, kuin Calibereilla.

Eturenkaina olen käyttänyt kolmea eri rengasta riippuen pidon määrästä.

Matalalla pidolla iso kuvioiset, kuten RTR renkaat esim. Associated valmistama
Hieman paremmalla pidolla jo hieman enemmän kuluneet takarenkaat, kuten Subcultures
Kovimmalla pidolla itse käytän jo urarenkaita, eli JConcepts Carvers ja nämähän ovat vain esimerkkejä  ;)

Eli yleis hyvinä renkaina toimivat Subcultures renkaat ympäri autoa. Ja nämähän renkaat eivät kulu lähestulkoon lainkaan. Proline Caliber on monien kuskien suosima, mutta taas hinnaltaan puolet suurempi (~30€) ja kuluu huomattavasti enemmän.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[*] Edellinen sivu

Siirry pois tekstitilasta