Kalenteriin linkitetyt tapahtumat

  • RC Crawlingin MM-kisat Ranska La Couronne: 14.10.2016 - 16.10.2016

Kirjoittaja Aihe: RC Crawlingin MM-kisat Ranska La Couronne 14.-16.10.2016  (Luettu 9215 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa rMa

  • RaumRC ry
  • Chuck Norris
  • Viestejä: 1510
RC Crawling spektaakkelissa mukana meidän oma suosikki macman. Lisää aiheesta rc10:llä
http://rc10.fi/index.php?topic=98362.0

Poissa macman

  • RaumRC ry.
  • Jack Bauer
  • Viestejä: 607
Vs: RC Crawlingin MM-kisat Ranska La Couronne 14.-16.10.2016
« Vastaus #1 : 19.10.2016, 10:15:57 »
No niin MM-kisat Ranskassa ovat takanapäin. Täytyy kyllä sanoa että oli huikea reissu. Isännät olivat nähneet todella paljon vaivaa järjestelyjen eteen. Asuimme lähes kaikki samassa mökkikylässä "Crawler villagessa". Illalista söimme kaikki yhdessä mökkikylän ravintolassa. Tähän päälle vielä hieman illanviettoa mökkien keskellä. Oli hienoa tavata saman henkisiä ihmisiä ympärimaailmaa. Ja samalla tutustu huippukuljettajiin ja myös ajaa osan heidän kanssaan samassa ryhmässä.

Torstain keli oli treenaamisen kannalta hieman haastava. Tuulen nopeus taisi lähennellä 15-20m/s. Illalla tuuli tyyntyi hieman ja kävin ajamassa Jukan kanssa muutamat akulliset rannalla. Siellä olikin aika paljon muitakin treenaamassa ja pojat olivat tehneet myös muutan treeniradan. Autot tuntuivat toimivanerittäin hyvin järkyttävästä pidosta huolimatta. Autoa ei tosin pystynyt aivan samanlailla liikuttamaan esim. sivuttain kuten koti Suomessa ja piti olla tarkkana ettei esim. takarenkaan kylki ota kallioon kiinni koska se ei liukunut ollenkaan kuten kotona vaan tarttui kuin liimapaperiin.

Perjantai oli ensimmäinen kisapäivä 1.9crawlereilla ja Superilla. Kisan alkua jouduttiin lykkäämään ukkosmyrskyn takia. Ja samalla vähennettiin yksi 1.9 rata pois.
Toimin kokopäivän ryhmämme vetäjänä ja tuomarina. Ajo sujui kohtalaisesti vaikka sainkin auton vasta edeltävä sunnuntaina kursittua kasaan. Säädöt ja treenaukset jäivät siis vähiin. Harmillisesti tein heti ekalla helpolla radalla kaksi portti virhettä. Nämä ylimääräiset 20 pistettä pudottivat minut sijalle16. Ilman noita virheitä olisin ollut 8.Mutta en oikeastaan ollut tästä kovin harmissani. Ryhmä oli erittäin mukava ja ajaminen parani rata radalta.
Iltapäivällä oli Superin vuoro. Kyseistä autoa ei minulla ole enkä oikeastaan kaipaakaan. Otin tehtäväksi Team Darran Jukan ja Artun kuvaajan roolin. Olipa kerrassaan hienoa seurata poikien menoa varsinkin kun Jukka otti maailman mestaruuden laina-autolla sysäten Samun kakkosijalle. Kolmas oli Arttu. Eli kolmoisvoitto Suomeen!

Lauantaina oli pääkilpailu päivä eli lajin kuninkuusluokka 2.2mod. Kilpailijoita oli kaikkiaan 76. Toimin tässäkin ryhmässä tuomarina. Ajoimme Bartin kanssa samassa ryhmässä. Ensimmäinen rata eli numero kuusi meni aikalailla hermoillessa. Enkä päässyt edes maaliin. Bartti pyysi minua rauhoittumaan kun ei kuulemma kestänyt katsoa tuollaista sähellystä.
Otinkin tästä kokeneemman kuskin neuvosta vaarin ja seuraavalla radalla ajo alkoikin jo sujua paremmin. Ykkösrata oli aika vaikea minulta loppui aika ysi portille. Harmi sinänsä sillä olin tähän asti ajanut virheettömästi. Onnekseni tämä rata peruttiin kun kakkosportin molla oli vaihtanut kesken kisan paikkaa. Samassa paikassa oli ollut superin portti ja joku oli laittanut toisen porttimerkin väärään kohtaan.
Seuraavat radat menivätkin jo paremmin. Kolme rataa miinuksille ja yhden niistä jopa ilman virheitä. Rata numero neljä olikin olikin hieman jännempi ajaa. Olin ryhmämme viimeinen kuski ja jostain syystä omat tuomarimme haahuilivat jossain muualla. Toinen ryhmä jossa oli huippukuskeja mukana muun muassa Jake Wright (mod luokan uusi maailmanmestari) Ryhmä tuli tutustumaan rataan ja Jake haahuili vieressäni ja annoin kellon hänelle ja pyysin voisinko hän tuomaroida minut? Hän vastasi tottakai. Onnistuin ajamaan kaikesta hermoilusta huolimatta radan yhdellä pakilla paineiden ollessa aika kovat.
Viimeisellä radalla mitä ajoimme tein pienen arviointi virheen. Olin ajanut tosi hyvin ja vauhdikkaasti ysiportille ja minulla oli hyvin aikaa ajaa vielä yksi helppo bonus. Minun tuurilla auto hajosi ajaessani bonukselle. Ajoin terävään kiven reunaan sillä seurauksella että ohjauslinkki irtosi servon päästä. Sain sen painettua kohtalaisen helposti paikalleen muutta aikaa kului liiaksi jotta olisin enää kerjennyt maaliin. Tämä virhe maksoi minulle todella monta sijaa.
No joka tapauksessa olin 32. Lähes 80:n kilpailijan joukossa. Se ei ole kauhean huonosti ottaen huomioon että omat treenimäärät ovat jääneet tosi vähiin tänä kesänä ja autokin tuli rakennettua vasta kesäkuussa.
Muutenhan mod luokka meni suomalaisittain hienosti. Sekä Samu että Lasse ajoivat itsensä sunnuntain finaaliin.

Sunnuntai olikin omalta osaltani pääpäivä. Ilma oli hieman tuulinen verrattun lauantain tyyneen ja aurinkoiseen keliin. Tänään ei minun tarvinnut tuomaroida ollenkaan. Sen hoitivat Norjalaiset Jens ja Arve sekä Jake Wright.  Ryhmässä olivat myös Mike Mitchell Kanadasta ja Barry Sobol Amerikasta. Sekä Saku ja Pertti Sarka ihan koto Suomesta. Ja pari fransmannia. Erittäin kova tasoista ajoseuraa siis. Arve kysyi minulta jos haluaisin aloittaa ekaradan. Pitkin hampain vastasin että ok eipä tarvi enää loppupäivästä aloittaa muita ratoja. Rata numero kuusi oli Samun tekemä eikä mitenkään helppo. Sain ajettua toisen bonarin muutamalla pakilla. Toista bonusta en kerjenyt edes kokeilemaan vaan ajoin suosiolla maaliin tuloksena siis kolme pakkia ja ajettu bonus. Well done me! Paineet olivat kuitenkin tässä seurassa kohtuulliset. Syke kävi varmaan kahdessa sadassa ja kädet tärisivät ajon jälkeen. Muutkin radat menivät aamupäivällä oikein hyvin.
Puolen päivän aikaan olikin muuta jännitettävää kun oli modin finaalin vuoro. Samalla tuli syötyä hieman lounasta, joka tuotiin rannalle aina noin puolen päivän aikaan hyvää palvelua siis.
Lassella ja Samulla oli pieniä vaikeuksia finaaliradalla. Jake taas ajoi täydellisen maailmanmestarin taidonnäytteen. Kiilaten Lassen ja Samun edelle. Samulla kävi jopa niin huono mäihä, että Lasse kiilasi yhdellä pisteellä kakkoseksi. No ei silti huono suoritus Suomalaisilta.
Tämän jälkeen jatkettiin shaftyn ajoja.
Seuraavalla radalle teinkin pienen arviointi virheen kun koetin ajaa liian monta kertaa ykkösbonusta. Aika meinasi loppua todellakin käsiin. 8. portilta lähtiessäni minulla oli enää jotain kaksikymmentä sekuntia aikaa päästä maaliin. Jouduin kaahaamaan maaliin. Matkalla tuli otettua ysi portin molla mikä oli täysin tarpeeton virhe. Portti oli helppo, mutta kun ei oikein ollut aikaa enää ajaa tarkasti. Kymppi portin läpi päästyäni alkoi kello piipittää eli aika tarkkaa sekunnilleen tuli aika käytettyä. Katastrofi kävi siis todella lähellä.
Seuraavat 2 rataa menivätkin jo taas hallitummin.
Mutta lopputuloksissa kuitenkin viides ”vaivaiset” 12 pistettä podium paikasta niin ei voi oikein olla kuin tyytyväinen. Taakse jäi kuitenkin monta taitavaa kuskia.
Voiton vei Ranskalainen shaftyn ihmemies Stephan Quartararo ylivoimaisella lähes 40 pisteen erolla toiseksi tulleeseeen Jake Wrightiin. Samu Sarka oli kolmas.

Kaiken kaikkiaan kokemuksena ihan huikea ja kyllä ensivuonna pitää yrittää lähteä taas maailmalle kisaamaan.
MM-kisoja ei välttämättä olekkaan ensivuonna vaan ne aletaan järjestää kahden vuon välein ja seuraavat on ehkä Australiassa? Ensivuonna on todennäköisesti EM-kisat eli Eurocrawl Portugalissa näihin samoihin aikoihin.

Lopulliset tulokset löytyy täältä https://docs.google.com/spreadsheets/d/1gWgj3sJvWsfSBkZPpBZR0Otue68DBJOJ6QOnIdoEfe0/pubhtml#
Ja tuolta löytyy monenmoista kuvaa ja videota http://www.rccrawler.com/forum/rc-rock-crawling-championship/572376-2016-worlds-picture-video-thread.html
Sekä some on tietysti pullollaan matskua.
Laitetaan vielä myöhemmin linkkiä kun Nextheron virallinen kisavideo ilmestyy youtubeen.

Onnittelut vielä kerran kaikkia mitalisteille tasapuolisesti !!!!

Macman kiittää ja kuittaa!!!!



Poissa macman

  • RaumRC ry.
  • Jack Bauer
  • Viestejä: 607
Vs: RC Crawlingin MM-kisat Ranska La Couronne 14.-16.10.2016
« Vastaus #2 : 14.11.2016, 23:26:23 »
Tuosta hieman tunnelmia videon muodossa  8)

https://www.youtube.com/watch?v=9fFihJcSiD8