Kirjoittaja Aihe: Pieni kopteri olohuonepiloteille  (Luettu 11211 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa nph

  • RaumRC ry.
  • Jack Bauer
  • Viestejä: 529
    • Videoitani Youtubessa
Pieni kopteri olohuonepiloteille
« : 10.12.2010, 15:00:47 »
Tuli vastaan hyvinkin näppärän kokoinen, mutta kuitenkin ihan lupaavilla ominaisuuksilla varustettu pikkuinen kopteri, niin olihan sille pakko tarjota hyvä koti.

Tässä pari kuvaa paketista ja paketin sisällöstä:

Paketin sisältö
Kuvista selviää aika hyvin mitä paketista löytyy, mutta tässä nyt vielä sama tekstinä:
- kopteri
- laskuteline irtonaisena
- yläroottorin lavat irtonaisena
- IR-ohjain ja tikut irtonaisena
- 1 varalapa molempiin pääroottoreihin
- 2 vararopelia taakse
- pieni ristipäämeisseli(PH1?)
- USB-johto kopterin lataamista varten

Rakenne ja mitat
Kopterin runko, takapuomi, puomin jäykkärit, laskuteline, roottorin akseli ja lavan kiinnityskohdat ovat kaikki metallia. En tiedä mitä metallia, mutta rakenteet vaikuttavat riittävän tukevilta lelukopteriin. Roottorin lavat ovat jotain melko sitkeää muovia ja kopterin hytti tuntuu perinteiseltä ämpärimuovilta.
Pituus puomin takaosasta hytin nokkaan: 18cm
Roottorin halkaisija: n. 18cm
Roottorin yläpää maasta: n. 11cm
Paino: en ole vielä punninnut, koska vaaka on jossain muuttolaatikossa.
Kopterissa on 1-kennoinen 140mAh Li-Po akku.

Lentokuntoon
Kopteri oli paketissa muuten valmiina, mutta laskuteline ja yläroottorin lavat piti kiinnittää itse. Lapoihin on paketissa ruuvit ja messinkiholkit, jotka laitetaan ikäänkuin laakeriksi kiinnitysruuvin reikään. Laskutelineen kiinnityshilut olivat kopterissa kiiinni, joten niitä ei tarvinnut etsiä mistään nippelipusseita.
Jos on työkalupakki hukassa niin ei hätää. Paketissa on mukana yksi "sähkömiehenmeisseli" joka näytti sopivan kaikkiin ruuveihin joita pitää kiertää ennen kuin pääsee lentelemään.
Ohjain syö 6kpl AA-pattereita ja kopterin voi ladata joko ohjaimesta tai USB-johdolla esim. tietokoneesta. Lataaminen kesti vain n. 10min ja sillä lentää muutaman minuutin. Saattaa olla vain tämän yksilön ongelma tuo lyhyt lataus- ja lentoaika, kun toinen samanlainen kopteri lataa reilusti kauemmin ja lentoaikakin on ainakin kuulopuheiden perusteella pidempi. Palaan asiaan...

Ohjain
Ohjain on infrapunalla toimiva, joten toimintaetäisyys on tyypillisesti melko rajallinen. Tällä kyseisellä kopterilla en on käynyt vielä missään isommassa tilassa, mutta olohuoneeseen ohjain ainakin riittää. Vanhoilla vähän vastaavilla leluilla on ohjain toiminut maksimissaan n. 15-20m päähän, mutta varma toimintaetäisyys on max. 10m.
Ohjaimessa on vasemmassa tikussa "kaasu", eli pääroottorin pyörimisnopeus. Oikeassa tikussa on eteen, taakse, kierto oikealle ja vasemmalle. Suoraan kylki edellä tällä ei siis voi lentää kuten "oikeilla" rc-koptereilla voi. Ohjaimesta löytyy kytkin jolla voi valita toimintatilaksi "H" tai "L". Manuaalin mukaan H on kokeneille piloteille ja L aloittelijoille. Itse en osannut lentää L-asetuksella, koska mielestäni kopteri vastaa ohjaimeen tällöin hitaammin. H-asetuksellakaan kopteri ei todellakaan ole mikään ohjus. Huippunopeus on reilusti hitaampi kuin aikuisen kävelyvauhti.

Lennätys
Kopteri tottelee ohjainta melko hyvin ja pysyy kyllä melkein paikoillaan ilmassa kunhan sen saa nostettua maasta sen verran ylös etteivät ilmapyörteet häiritse lattian tuntumassa. Gyro tuntuu toimivan ihan oikeasti, tai ainakin niin hyvin kuin tällaiselta laitteelta voi odottaa. Eteen ja taakse liikkuminen on toteutettu siten, että peräroottori on vaakatasossa ja pyörii ainoastaan silloin kun ohjaimesta painetaan eteen tai taakse. Perä nousee tai laskee pyörityssuunnan mukaan ja vie kopteria eteen tai taakse.
Parin akullisen kokemuksella voi sanoa, että kopterista riittää huvia muutamaksi illaksi, mutta olettaisin että tämä ei jaksa kauan kiinnostaa. Katsotaan kuinka käy.

Tässä vielä kuva jossa verrokkina vanha lelukopteri. Erot on melko selkeät :)

Kopterin saatavuudesta ja hinnoista osaa varmaan nimimerkki pilkku sanoa jotain. Kopteri on tietääkseni häneltä peräisin, vaikka se muuta kautta minulle päätyikin.
Saa esittää kysymyksiä ja kommentteja!


EDIT:
Sain näköjään yksilön, jossa on akku entinen jo suoraan paketista. Kenno on todellakin niin pullistunut ettei tarvitse miettiä mistä sähköongelmat johtuvat :)
« Viimeksi muokattu: 10.12.2010, 16:17:43 kirjoittanut nph_admin »

Poissa nph

  • RaumRC ry.
  • Jack Bauer
  • Viestejä: 529
    • Videoitani Youtubessa
Vs: Pieni kopteri olohuonepiloteille
« Vastaus #1 : 15.12.2010, 19:41:44 »
Ongelmia ja korjauksia

Kopterin alkuperäinen akku sitten otti ja pullistui niinkuin edellisen viestin viimeisestä kuvasta selviää. Syyllinen pullistumiseen ei ilmeisesti ollut kehno akkuyksilö, vaan akun liian täyteen lataava USB-laturi. Mitään tarkkoja tutkimuksia en ole tehnyt, mutta mun halpa yleismittari näytti kennon jännitteeksi viimeksi 4.26V kun otin latausjohdon irti. Laturi ei siinä vaiheessa vielä ollut lopettanut lataamista, eli en tiedä kuinka täyteen laturi olisi akun ladannut.

Alkupeärinen kenno oli 140mAh kokoinen, mutta juuri sitä kokoa ei sattunut mun kokoelmista löytymään. Vaihtoehtoina oli kolvata tilalle 100mAh, 240mAh tai 350mAh kenno. Suurin jäi pois laskuista ison kokonsa vuoksi ja pienin sen takia, että en halunnut vaihtaa alkuperäistä akkua  pienempään. Kolvasin siis tilalle 240mAh kennon ja päätin kokeilla sillä miten kopteri toimii pienen painolisän kanssa.
Kenno ei mahtunut samaan koloon ohjaamon sisään, jossa alkuperäinen akku oli, joten päätin kokeilla kiinnittää akun kopterin pohjaan. Seuraavaksi ongelmaksi muodostui kopterin painopiste. Uusi akku on painavampi kuin vanha, joten se olisi pitänyt saada mahdollisimman lähelle optimaalista painopistettä. Ikävä kyllä siinä kohdassa on kopterin pohjassa nappi, jolla kytketään virta päälle/pois. Jouduin siis laittamaan akun vähän liian eteen, mutta loppujen lopuksi siitä ei ollut muuta haittaa kuin että kopteri liikkuu hiljalleen eteenpäin kun sen pitäisi leijua paikoillaan. Eteneminen on niin hidasta, että kopterin saa pysätettyä leijumaan paikoillaan kun antaa aavistuksen pakkia. Kun pakin painaa pohjaan, on kopterilla vielä mahdollista pakittaakin.