Itse olin ajellut jo jonkin aikaa Asson T4:lla kun tuli tarvetta ostaa pojalle(Miika 7V) suunnilleen samaa kokoluokkaa oleva auto. Meillä oli jo valimiiksi Assoon sopivia varaosia ja työkaluja sun muuta nippeliä nurkissa ja sattui löytymään sopiva B4 ostoilmoituksen kautta niin en sitten enää pahemmin harkinnutkaan muita autoja.
Kyseessä on siis 1:10 mittakaavan takavetoinen krossari, eli buggy. Autosta löytyy säätöjä vaativallekin kisaajalle ja vara- ja viritysosia on tarjolla niin kotimaisissa kaupoissa kuin ulkomaillakin. Auto on jo melko vanha malli moneen muuhun kisakelpoiseen autoon verrattuna, mutta viime talvikaudellakin näitä nähtiin esim. Winter Jumps sarjassa useampia. Myös maailmalla näillä ajellaan edelleen.
Perusrakenne on suunnilleen sama kuin T4:ssa, lukuunottamatta lyhyempiä tukivarsia ja pienempiä renkaita. Oletin että näin pienillä eroilla autot olisivat hyvin samanlaisia esim. ajettavuudeltaan, mutta B4 hakkaa "iskän auton" mennen tullen motista, renkaista ja radasta riippumatta.
Auto oli siis käytetty ja ostin sen rullaavana. Mukana oli muutamia Asson Factory Team viritysosia ja iso pussillinen mm. tukivarsia ja yleisimmin tarvittuja varaosia, sekä renkaita ja vanteita 3 kierrosta. Hintaa koko kasalla posteineen oli 140€. Pelkän auton olisi saanut n. 30€ halvemmalla, mutta kun näkee sen osaläjän mitä oli mukana, ei auto sitten enää tunnu kovin kalliilta.
Autossa on paikoillaan seuraavanlainen tekniikka:
Moottori: EZRun 3300KV -
linkkiSäädin: EZRun 35A -
linkkiServo: Blue Bird 621DMG+HS -
linkkiRadiot: Futaba 2PHKA + R152JE
Tällä hetkellä on käytössä 24/78 välitykset kun vakio on 20/78.
Ao. mittaukset on tehty välityksillä 24/78.
Mittauksia 3S akullaI
max: 31A
P
max: 358W
U
min: 11.55V
V@75%TH-EPA: 59km/h
Vmax: 68km/h
Mittauksia 2S akullaI
max: 32A
P
max: 249W
V
max: 47km/h
Tuolla tekniikalla jää aika paljon pelivaraa välitysten säätelyyn. Isomman kv-arvon moottorissa tulee helpommin lämpöongelmia ja tuolla motilla riittää 35A säädin vaikka laittaisi millaiset välitykset. Olen ollut tyytyväinen noihin sähköihin eikä Miikakaan ole autostaan valittanut.
Auton räjäytyskuva:
linkkiIso Asso B4 keskusteluketju rc10:llä:
linkkiVideopätkä tästä kyseisestä yksilöstä: