Kirjoittaja Aihe: Maastosarja 2014  (Luettu 10741 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa rMa

  • RaumRC ry
  • Chuck Norris
  • Viestejä: 1510
Maastosarja 2014
« : 16.06.2014, 14:33:29 »
Ekat kisat jo takana päin, avataanpa tällekin aihe. Tuloksista selviää että Santeri voitti lauantaina stanutuupin ja sunnuntainan stanunelkun. Tommi virissä tuupin 8. ja nelkun 11.

Raporttia tulemaan jäbät...

Poissa Weke

  • Vanhempi jäsen
  • Viestejä: 224
  • Mitä nopeammin, sitä nopeammin.
Vs: Maastosarja 2014
« Vastaus #1 : 16.06.2014, 21:17:57 »
Hyvä santeri! :D
Mitä nopeammin, sitä nopeammin.

Poissa nph

  • RaumRC ry.
  • Jack Bauer
  • Viestejä: 529
    • Videoitani Youtubessa
Vs: Maastosarja 2014
« Vastaus #2 : 16.06.2014, 22:16:12 »
Tuloslista löytyy täältä: http://rc10.fi/index.php?topic=85231.0

Onnittelut Santerille pokaaleista :D

Poissa JoS

  • RaumRC ry
  • Wanha jäsen
  • Viestejä: 267
  • Ei riemulla rajaa, kun assolla ajaa
Vs: Maastosarja 2014
« Vastaus #3 : 16.06.2014, 22:44:22 »
Yleisön pyynnöstä pientä (toivottavasti) raporttia viikonlopun kisasta.

Eli siis Tommin kanssa lähdettiin matkaan perjantain keskipäivän aikoihin, jotta pääsisimme treenaamaan ja säätämään autoja. Ensinmäinen yllätys oli sää: olin pakannut mukaan esimerkiksi shortsit, mutta vaasassa oli niin kylmä tuuli, että joutui vetämään päälle talvitakin, tai no melkein.

Radalle päästyä päästiin itse asiaan, eli ajamiseen. Tuuppi oli hyvä ajaa, ja uusirn eturenkaiden ja pienen etulinkin korkeuden säädön avulla auto oli mahtava ajaa. Ja hyvällä mielin jäin odottamaan huomista. Lauantaina ajo meni paremmin, kuin osasin odottaa. Harjoituksista finaaleihin vein jokaisen ajon parhaan tuloksen nimiini. Tämän myötä voitin kaikki finaalit ja ensinmäisen oikean finaalini! Loppupäivästä tutkin oman ajon nopeutta ja totesin nopeuteni riittäneen virin c-finaaliin, joka oli yllätys.

Palkintojen jaon jälkeen päästiin taas treenaamaan ja tällä kertaa nelkkua. Yllätykseni en ollutkaan liikkuva molla radalla ja pysyin muiden autojen mukana. Hyvin mielin siis sunnuntaihin.

Sunnuntaina harjoitukset menivät hyvin ja auto oli ok ajaa. Mutta ongelmat alkoivat katsastuksessa. Hankk7mani takaheksit olivat liian leveät ja ensinmäinen alkuerä jäi väliin. Toiseen erään sain lainaan vaasalaisilta team-c:n heksit ja pääsin ajamaan. Toisessa alkuerässä vauhtia riitti , mutta ajovirheen ja pompanneen pallon vuoksi tuli kierrosajaksi 2x normaalista ja lopulta hävisin 0,4 sekuntia voittaneelle. Kolmannessa alkuerässä alkoi ajo sujua ja stanun kierrosennätykset paranivat kierros kierrokselta, kun pääsin paremmin ajamaan ja sainkin parhaan tuloksen nimiini.  Tämän alkuerän ajoin rauhassa pyrkien mahdollisimman vähäisin virheisiin, jonka vuoksi en ajanut jussin härdellin fingereitä niin kuin olisin voinut ja ajanotto linjan pöydälle tuloa. Näiden vuoksi kierros ajasta olisi voinut vielä lähteä jopa sekunti. Taas myöhemmin vertailin tuloksia ja totesin vauhtini riittäneen virin c-finaalin tuolla ajolla. Neljättä alkuerää lähdin ajamaaan hieman vauhdikkaammin ja se näkyi tuloksissa: puolessavälissä olin saanut 10 sekunnin kaulan, mutta väärien heksien vuoksi ja huonon hypyn alastulon vuoksi vetari pomppasi pois ja jouduin keskeyttämään. Näillä pääsin toiseen lähtöruutuun, mikä oli pieni pettymys, koska vauti olisi riittänyt paalulle.

Ensinmäiset kaksi finaalia vein nimiini ohitettuani heti ensinmäisissä mutkissa paalulta lähteneen ja ajelin rauhassa omaa ajoani maaliin yhä parantaen omaa ajoani ja kierrosaikoja. Kolmannen finaalin jouduin keskeyttämään vetarin pomppaamisen pois paikoiltaan väärän heksin vuoksi. Ja sitten autoon: auto muuttui täysin läpi päivän: iskarit kasasin 4 kertaa kokeillen eri öljyjä ja mäntiä ja se kannatti. Auto oli lopulta unelma ajaa. Pitoa oli, eikä auto ollut yliohjaava taikka aliohjaava. Kahden voiton myötä sain myös nelkusta kokonais voiton ja tuupista saamalleni "murokulholleni" kaverin. Heksi ongelmia lukuun ottamatta päivä meni hyvin ja nopeutta olisi riittänyt viriin asti... kaikenkaikkiaan mukava viikonloppu ja innolla odottamaan hyvinkään ja Vantaan kisoja
Asso B4.2 FT, Asso B44 FT, Asso SC10 FT, Asso TC6.1 WC, Asso 12R5.1, Tamiya Mini M03/M05, Axial Jeep

Poissa MLe

  • RaumRC ry.
  • Vanhempi jäsen
  • Viestejä: 213
  • Kaikki mitkä liikkuu moottoril on hauskaa....
    • AutoMotor
Vs: Maastosarja 2014
« Vastaus #4 : 16.06.2014, 23:38:32 »
Onnittelut!
Tiesin heti alusta asti ett sul on nopeutta ja hurjapäisyyttä voittaa kisoja!
Ei kuin eteenpäin ja uusia pokaaleita keräämään hyllyl!  8)
AutoMotor M.Leino
ASSOCIATED TC6 ja TC5, TeamC TR02, AXIAL Wraith, Schumacher, Tamiya Mini M03, Right crawler, Maverick evo, Turnigy trooper, Scout Chevy C10, Mcd rr4v

Poissa JoS

  • RaumRC ry
  • Wanha jäsen
  • Viestejä: 267
  • Ei riemulla rajaa, kun assolla ajaa
Vs: Maastosarja 2014
« Vastaus #5 : 16.06.2014, 23:57:48 »
Kyllä ne RaumRC AutoMotor team tarrat vaikuttivat! Tuupissa ei ollut tarra, joten siinä olisi uusi "salainen" ase ensi kisoihin  :D  ;)
Asso B4.2 FT, Asso B44 FT, Asso SC10 FT, Asso TC6.1 WC, Asso 12R5.1, Tamiya Mini M03/M05, Axial Jeep

Poissa rMa

  • RaumRC ry
  • Chuck Norris
  • Viestejä: 1510
Vs: Maastosarja 2014
« Vastaus #6 : 17.06.2014, 00:09:39 »
Hieno suoritus Santeri, selvästikin maltti oli valttia! Säätämisestäkin tuli iso annos oppia joka varmasti auttaa tulevissa kisoissa. Tänä vuonna stanuluokkien mestaruudet, ensi kaudella sitten modified luokan kärkisijoja hätyyttelemään?

Poissa -Tommi-

  • RaumRC ry.
  • Vanhempi jäsen
  • Viestejä: 172
Vs: Maastosarja 2014
« Vastaus #7 : 17.06.2014, 18:59:57 »
Jooh, laitetaan itekkin jotain kommenttia tänne kisoista. Santeri tosiaan ajoi hyvin stanua ja sai autot pelaamaan ihan ok loppujen lopuksi. RaumRC porukalla on stanussa sen verran kova taso että noissa kisoissa oltaisiin voitu pitää muista kilpakumppaneista huolimatta jäsentenväliset kisat ja päättää raumalaisten kesken kuka voittaa. Eli tarvis muidenkin kuin vaan Santerin lähteä krossaamaan!  8)

Omasta ajamisesta ei ole paljoa kerrottavaa. Jostain syystä siitä ei tullut yhtään mitään tällä kertaa. Tuuppi pysyi paremmin käsissä ja oli hyvä ajaa mutta en kerinnyt sillä mihinkään. Kuivuva rata aiheutti päänvaivaa renkaiden suhteen joskin löysin suht toimivan kombon kolmanteen alkuerään ja ehdin siinä muistaakseni kuudenneksi. Samoin viimeinen erä meni suht siedettävästi joten lopullinen lähtöruutu finaaliin oli 8.

Finaaleissa oli rytinää oli omien tarpeiden vähän kaikkien osalta. Ekassa finaalissa olin kolmen minuutin ajon jälkeen neljäntenä, mutta tyhmän oman virheen jälkeen tipuin 6. sijalle enkä ehtinyt enää ottaa viidettäkään paikkaa takaisin haltuun. Toisessa finaalissa olin 4. sijalla kun viimeinen kierros alkoi, mutta kuulutusten puutteestä johtuen en sitä tiennyt (viimeistä kierrosta siis). Rysäytin sitten auton katolleen radan keskellä olleeseen jussihässäkkään ja nostajan viettäessä lomaa koko letka painoi ohi. Tuloksena 9. sija. Kolmannessa finaalissa sama homma jatkui, tosin tällä kertaa epäonnen saattelemana kun jäin kasan alimmaiseksi kahteen kertaan ekalla minuutilla. Tuloksena tästä taas 6. sija. Nämä kaksi kutossijaa riittivät lähtöpaikan oikeuttavaan lopputulokseen eli olin 8. Ilman omaa turhaa tunarointia ja hieman paremmalla tuurilla 4-5. sija olisi ollut otettavissa.

Nelkku näytti alkuun paremmalta koska vauhtia oli selvästi enemmän alusta lähtien. Mutta orastava migreeni tms alkoi iskeä päälle päivän edetessä joten ajokin oli sen mukaista. Alkueristä sain sijat 9,8,13 ja 7 joten ne eivät menneet sijoitusten puolesta kauhean huonosti. Muut vaan ajoivat omat tulokset riittävän ristiin joten jäin 11. ruutuun pisteen päähän finaalista. Finaaleissa jatkoin siitä mihin alkuerissä jäätiin eli tyhmiä kaatoja aina siellä täällä, mutta muutkaan eivät ajaneet hyvin niin siltä osin tuli finaalivoitto sijoituksilla 2,1 ja 1.

Nelkun A-finaaleissa rytisteltiin enemmän kuin keskimäärin Nihattulan supastox erissä yhteensä illan aikana. Ström otti ekassa finaalissa stopparin noin puolessa välissä erää, putosi noin viidenneksi, mutta silti voitti finaalin muiden kolaillessa vuorotellen putkia ja kilpakumppaneita.

Poissa PSo

  • Vanhempi jäsen
  • Viestejä: 153
Vs: Maastosarja 2014
« Vastaus #8 : 21.06.2014, 23:34:39 »
Laitetaan nyt lyhyesti omakin kokemus kun tuli tuo lauantain tuuppikisa ajettua.
Lähtökohdat aika nihkeet, muutama kerta radalla ennen kisoja kokonaan uudella autolla.
Laskettiin siinä kun ekoja akkuja ajoin uudella B5:lla että about 8kk edellisestä kerrasta kun on mankka ollut käsissä.
Auto pakettisetupissa ja shortyllä matkaan. Auto ei ollut huono mutta noin 60gr levy akun alle rauhoitti mukavasti.
Ennen kisoja tarvitsi vaan kokeilla että millä eturenkaalla mennään ja itelle vihreä Rips oli helpompi ajaa.
Perjantaina vielä iskareihin uudet öljyt, maavara 24mm ja aste camperia joka nurkkaan. Kisasetuppi oli valmis.
Ajoin vain toisen ohjatun harjoituksen ja senkin sekavissa tunnelmissa kun tuli nukuttua hieman pitkään.
Päätin kuitenkin ottaa homman vakavasti ja kävin kartingradan puolella pienellä kävelyllä että sai ajatukset kasaan ja että nyt pitää sit vaan mennä ja ajaa.
Alkuerät: Ihan ok, best läppi oli jopa hyvää tasoa mutta ei sillä väliä kun 5 min pitää vetää. Ekan alkuerän jälkeen en edes käynyt katsomassa missä mennään, keskityin vaan omaan ajoon. Alkuerissä tuli vastaan tilanne missä ei ole kiva olla, eli erässä selvästi hitaampia ja vielä niin että ei auto edes hanskassa. Kahdessa erässä jouduin saman kuskin kolaamaksi ja jopa minä otin lauteilla hieman lämpöä. Mutta minkäs siinä teet. Viimeisessä sitten otin kaikki ohitukset jne niin varovasti että suurimmilta osumilta vältyin. Alkuerät ajettu ja sitten taululle, sijoitus 30 eli C:n vika ruutu. Positiivinen yllätys.
Finaalit on yleensä itselle niitä mukavampia ajettavia mutta ei nyt. Ekassa vedin auton isoon kasaan, ja siitä vielä yksi iso kädetys ja kaukana jäljessä kaikista. Ajelin sen loppuun varmuudella vaikka silti pari virhettä vielä lisää...
Toisessa finaalissa onnistuin väistämään alun suman ja ajelin muistaakseni jopa neljäntenä välillä. Siinä huomasi ettei finaalin vauhti mikään ylivoimainen , jopa hyvin riitti oma ajo pysymään mukana. Mutta kyllä sielläkin ne omat virheet tekee sen että sama tilanne kun ekassa, taisin olla toiseksi viimeinen kun taas laitettiin cruce päälle ja ajettiin maaliin.
Kolmannessa jo takki tyhjä eikä mitään erikoista, kunhan vaan taas ajeltiin.
Kaikenkaikkiaan mukava päivä, ja into on taas piukassa. Lisää treeniä ja kohti uusia kisoja...
Auto oli kyllä hyvä, ei mitään moitittavaa enkä kisojen aikana tehnyt mitään muutoksia.
Nyt on kokeiltu hieman takapään jousia ja mäntiä ja jotain pientä parannusta saatu aikaan...
Onnittelut Santerille ja Tommille oikeista finaaleista, helppoa se on kun sen osaa...
Viikonloppu oli tavallista helpompi kun myin talvella nelkun pois kun en siihen otetta saanut viime kesänä. Ja olin täysin varma etten niihin enää sekaannu mutta kyllä tuo stanunelkku vois sittenkin maistua, mukavan oloista touhua joten kuka tietää...
Autoton mutta ilmojen halki pääsee...

Poissa -Tommi-

  • RaumRC ry.
  • Vanhempi jäsen
  • Viestejä: 172
Vs: Maastosarja 2014
« Vastaus #9 : 15.07.2014, 21:06:43 »
Laitetaan tännekin pieni kommentti asiaan liittyen.

Eli Maastosarjan taso on noussut todella korkeaksi viimeisen kahden-kolmen vuoden aikana. Viimeisinä vuosina suomalaisia ei ole nähty EM kisoissa sähkökrossissa muuta kuin B:n paalulla, mutta nyt näyttäisi siltä että Trelleborgissa jo ensimmäisessä luokassa eli tuupissa on kolme suomalaista finaalissa. Tätäkään ei ole hetkeen nähty nimenomaan krossipuolella. Edellinen kerta lienee yli kymmenen vuotta sitten 2000-luvun taitteessa kun Jukka Steenari, Teemu Leino ja Teppo Kauppinen kiersivät maailmaa parhaina vuosinaan.

Saas nähdä mitä Pete, Karri ja Joona saavat huomenna aikaiseksi kahdella viimeisellä alkuerärundilla.

Poissa JoS

  • RaumRC ry
  • Wanha jäsen
  • Viestejä: 267
  • Ei riemulla rajaa, kun assolla ajaa
Vs: Maastosarja 2014
« Vastaus #10 : 05.08.2014, 22:45:39 »
Noniin. Nyt on taas heti vierähtänyt kisoista ja jotain raporttia voisi kirjoittaa.

Eli siis taas lähdettiin kisoihin perjantaina, jotta saisi hieman tuntemusta rataan ja autoihin.

Perjantaina tein molempiin autoihin iskarit uudelleen ja molemmat autot olivat hyviä ajaa. Varsinkin tuuppari, jossa oli team Kartanon lainaama reedyn 9,5 moottori. Moottori toimi moitteetta koko päivän ja ehkä olisin kaivannut kireämpää moottoria, jotta olisi uskaltanut laittaa enemmän piikkiä ilman pelkoa lämmöistä.
Saavuttaessa hotelille itselle oli iskenyt kunnon flunssa. Ruoka ei maistunut! :P ja muutenkin oli voimat loppu. No aikaisin petiin toivoen parempaa huomista, mitä ei tullut.

Yön aikana sain nukuttu varmaankin noin 5  tuntia, nokan ollessa aivan tukossa ja muutenkin oli kuumeinen olo. No herättäessä päätin kuitenkin mennä kisohin, kun sinne asti oli lähdetty.

Radalle saavuttiin hyvissä ajoin ja jotenkin aamulla tankattua. Pää osin kuumaa teetä ja hunajaa flunssaan.
Harjoitukset ja alkuerät ajoin ensinmäisessä erässä ja se ei haitannut, koska porukassa oli kuitenkin 3 b tai c finalistia!
Treeneissä etupäässä ei ollut oiken pitoa, koska ura renkaat menivät hieman umpeen savimössöstä.
No auto toimi muuten hyvin ja innolla kohti alkueriä. Alkuerissä ajo pysyi samanlaisena, mutta flunssainen olo ja huonot yö unet alkoivat ottaa sällistä vertaa: virheitä tuli enemmän ja enemmän keskittymisen puutteen vuoksi.

Parhaiksi siis jäi 2 ensimmäisen alkuerän tulokset 30 ja olisiko ollut toinen 30-35 luokkaa. Tällä päästiin D-finaalin 6 ruutuun. Jos kuski olisi ollut kunnossa, niin vauhtia olisi hyvinkin riittänyt C-finaaliin. Alkueristä fiilistä jäi vielä pahentamaan ampiaisen tai jonkun muun ötökön pistos! Fiilis siis oli ihan mahtava!

No ei voinut olla tyytymätön tulokseen sairaana ja ensimmäistä kertaa viri tuuppia ajaneena ( 2 akkua ennen perjantain treenejä ajettua).

Finaaleissa sitten kaikki meni päin persuksia. Ensimmäisten kierrosten jälkeen jokaisessa finaalissa löysin itseni viimeiseltä sijalta. Ja pahaksi onnekseni Kiiski oli edelläni! Molemmissa ensimmäisiää sijoitukset samat 10. No viimeiseen finaaliin ei ollut mitään paineita, mutta silti tuli aivan typeriä virheitä paikoissa, missä en perjantaina tai lauantain treeneissä tehnyt virheitä. No tällä saatiin 9 sija 18 pisteen avulla ( 10+8) pääsin Kiiskin ohi! (9+9). No kisojen lopussa oli jo niin huono fiilis, että päätin skipata sunnuntain nelkku ajot ja lähteä kotiin lepäämään.

Näistä kisoista ei siis jäänyt paljoa muuta käteen, kuin toimiva tuupin setuppi, mitä en ole koko kesänä muuttanut ( eri öljyjä kokeillut) ja yllätykseksi itsellä yksi pari takarenkaita riitti koko päiväksi, vaikka olivatkin M4 seosta!
Asso B4.2 FT, Asso B44 FT, Asso SC10 FT, Asso TC6.1 WC, Asso 12R5.1, Tamiya Mini M03/M05, Axial Jeep