Kirjoittaja Aihe: Sähköjä  (Luettu 12052 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa JoS

  • RaumRC ry
  • Wanha jäsen
  • Viestejä: 267
  • Ei riemulla rajaa, kun assolla ajaa
Sähköjä
« : 11.08.2011, 21:11:24 »
Noniin, kun ei löytynyt sopivaa aluetta näille pelkille kaikenlaisille sähköille, vaan kiinansähköille, niin ajattelin tehdä kokonaan uuden aiheen :)

Kysyisin nyt sellaista:

Tuli nyt tossa hommatua sensorilliset sähköt autoon ja kun niistä ei ole vielä kokemusta, niin kannattaako noparin ja moottorin väliin kolvata liittimiet  (kutein usein niin on tehty), vai kannattaako kolvata noparin johdot suoraan moottoriin ??
Asso B4.2 FT, Asso B44 FT, Asso SC10 FT, Asso TC6.1 WC, Asso 12R5.1, Tamiya Mini M03/M05, Axial Jeep

Poissa Hannu K

  • RaumRC ry.
  • Jack Bauer
  • Viestejä: 586
Vs: Sähköjä
« Vastaus #1 : 11.08.2011, 22:17:52 »
Tällä meidän tasolla ei varmaan oo merkitystä,vaik siihen laittaa liittimet väliin.Näin mä ainakin teen,ettei tarvii irroittaa molempia,jos pitää moottori irroittaa(esim).
Jos olen oikein ymmärtänyt,nii liittimet hukkaavat virtaa,eli tehot laskee,mut kuten alussa totesin,on meillä varmaan makuasia kuinka tekee.
Vois ehkä kiteyttää,jos moottorissa on piuhat ja liittimet valmiina,kannattaa laittaa myös noparin johtoihin liittimet.Jos haluaa vaihtaa/testata eri moottoria on paljon helponpaa vaihtaa motti,jos se on liittimillä.
Näin harrestetasolla sanoisin:LIITTIMET
Korjatkaa,jos olen väärässä.

Poissa JLe

  • Wanha jäsen
  • Viestejä: 329
Vs: Sähköjä
« Vastaus #2 : 11.08.2011, 22:59:22 »
Mikäli laittaa liittimet, niin pitää vaan varmistua siitä, ettei tule ylimääräistä oikosulkuvaaraa. Itse olen molempia käyttänyt ja tällä hetkellä mennään kolvatulla koneella. Liittimiä olisi kyllä, jaksaisi/ehtisi vielä laitamaan niin hyvä olis...

Olen itse siis käyttänyt aikanaan 3,5mm banaaniliittimiä moottorissa, nämä liittimet eivät kauheaa pullonkaulaa virralle tee. Näitä saa esim Racing Factorystä Suomesta.

Jyrki Lehto
« Viimeksi muokattu: 12.08.2011, 08:42:37 kirjoittanut JLe »
V*ttuilu on välittämistä
AE/Destiny/TLR

Poissa JoS

  • RaumRC ry
  • Wanha jäsen
  • Viestejä: 267
  • Ei riemulla rajaa, kun assolla ajaa
Vs: Sähköjä
« Vastaus #3 : 24.08.2011, 21:19:50 »
Kuuluukos sensorillisen moottorin pyöriä vapaasti, niin että se pyörii etteen päin ,kun sitä tappia kääntää eteenpäin ja jatkaa pyörimistä vapaasti eikä niin että se pyörii takaisin jos sitä vääntää vain vähän n1/8?? ongelmia  enkä itse tajua näitä :-\
Asso B4.2 FT, Asso B44 FT, Asso SC10 FT, Asso TC6.1 WC, Asso 12R5.1, Tamiya Mini M03/M05, Axial Jeep

Poissa Hannu K

  • RaumRC ry.
  • Jack Bauer
  • Viestejä: 586
Vs: Sähköjä
« Vastaus #4 : 24.08.2011, 21:41:56 »
Täytyy sanoa etten oikeen ymmärrä mitä sanoit.
Jos tapilla tarkoitat moottorin akselia,niin sitä pyörittäessä luultavammin se "tökkii"vastaan,eli moottorissa tuntuu jotkin magneetti/vastus jutut,mistä mä en ymmärrä.
Tämän takia jos pyörittää vaan vähän "pänniin" ja irroittaa akselista,moottori pyörähtää vähän takaisin.
Tää on käsittääkseni "ominaisuus"
Tää ominaisuus ei käsittääkseni johdu sensorillisesta moottorista,vaan on "laatu"moottorin ominaisuus.
Korjatkaa taas,jos(kun) olen väärässä/selittäkää helpommin ymmärrettävästi.

Poissa pilkku

  • Jäsen
  • Viestejä: 13
Vs: Sähköjä
« Vastaus #5 : 24.08.2011, 22:05:32 »
Mulla noi jotkut moottorit "tökkii" aika rajusti ku akselista pyörittelee. Halpoja ovat. Tiiä sitte kuinka laadukkaita :)

Poissa Hannu K

  • RaumRC ry.
  • Jack Bauer
  • Viestejä: 586
Vs: Sähköjä
« Vastaus #6 : 24.08.2011, 22:10:05 »
Hinnat ja laadut ei aina mee käsikädessä  :) (onneksi)

Poissa JLe

  • Wanha jäsen
  • Viestejä: 329
Vs: Sähköjä
« Vastaus #7 : 25.08.2011, 07:05:12 »
Tuo "tökkivä" pyöriminen kertoo siitä, että joko a) koneessa on roottorin magneetissa jerkkua tallella tai b) pitkittäisvälys roottorissa on jo miinuksen puolella -> ahistaa pyörimistä. Koita liikkuuko roottori moottorin suuntaisesti yhtaan, jos liikkaa millin pari niin se on ihan ok. Jos ei liikahda inaakaan niin kannattaa kurkata josko roottorissa on liikaa shimmejä sisällä.

Mikäli välystä ei ole, niin voidaan todeta roottorin olevan vielä kunnossa. Noita raisiolaisten polttamia stanukoneita kun olen pyörittänyt, niin ne pyörivät todella kepeästi. Mikäli jonkun koneessa roottori pyörii kepeästi, niin älkää ihan heti pelästykö. Kun sanon "poltettuja" koneita, tarkoitan että niillä ei ajeta enää podiumsijoituksista suomenmestaruus- tai nuortenmestaruussarjoissa. Eli vaikka jonkun roottori pyörii "vapaammin", ei kannata ihan heti huolestua. Kyllä sen sitten ajossa huomaa jos kone ei vaan kuljeta samaan entiseen malliin. Tällöin kannattaa harkita joko uutta konetta tai uutta roottoria vanhaan koneeseen.
Lisäksi olen omissa käsissä pyörittänyt koneita, jotka pyörii melko jouhevasti, mutta ovat vieneet autoa silti vielä ihan hyvin.

Lisäksi eri paksuisilla roottoreilla on erilainen "hitausmomentti", kapeammat roottorit lähtee herkemmin liikkelle ku paksummat, mutta tää taitaa olla sitä rakettitiedettä...

Jyrki Lehto
ATAK/UA
V*ttuilu on välittämistä
AE/Destiny/TLR