Kirjoittaja Aihe: Team Associated TC6/TC6.1  (Luettu 66105 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa JLe

  • Wanha jäsen
  • Viestejä: 329
Team Associated TC6/TC6.1
« : 17.04.2011, 19:05:45 »
Noniin, touring-ajelun makuun on taas päästy. Olisihan tässä ollut koko talvi aikaa, mutta merkkiuskollisuus ajoi tällä kertaa edelle...

TC6 on saapunut talliin.  Yhteistä edeltäjän TC5:en kanssa on ripustuksen osat. Muuten auto on suunniteltu Lipo-akkuja ja huolettomia hiilettömiä silmällä pitäen. Alustaa on kavennettu, moottoria siirretty sisemmäksi, topdeck on saanut uuden muodon, iskarit ovat nykyään Tamiyan tapaan alhaalta(kin) korkattavat yms...

Auto koki tänään armeijatyylisen "pura-ja-kokoa" harjoituksen, samalla hiilikuituosia viimeisteltiin hiomapaperin ja pikaliiman voimin. Setupista ei ollut harmainta hajua taikka aavistusta, joten lähdettiin "fiilispohjalta". Kyllä se Ukin sisäradalla alkoi taittumaan, vaikka enemmän olikin suunniteltu ulkosetupiksi.

Kuvia en tohinan keskellä kerennyt räpsimään, korjaillaan tilannetta toiste...

Jykä
« Viimeksi muokattu: 23.08.2012, 08:02:35 kirjoittanut rMa »
V*ttuilu on välittämistä
AE/Destiny/TLR

Poissa JLe

  • Wanha jäsen
  • Viestejä: 329
Vs: Team Associated TC6
« Vastaus #1 : 09.05.2011, 07:34:23 »
Dodii, ensityypit kutosesta otettu asvaltilla. Koneeksi valkkaantui LRP 6.5T Octa wind, tuolla kerkeää ulkonakin omiin taitoihin nähden mukavasti. Säädöt olivat yllättävän lähellä "sitä oikeaa", kallistuksenvaimentajan irroitin takaa, kun vähän jäykähkö auto oli.

TC5:n verrattuna käytin hieman löysempää öljyä etuiskareissa (TC5 : 60/40wt etu/taka, TC6: 50/40wt), jouset edessä/takana sininen/hopea, vitosessa oli hopea/vihreä.

Siinä tulikin "vahingossa" paljastettua vitosen iskarisetup ulkoradalle, jolla ajettiin Tommin kanssa viime kesänä... VIHJE!  ;)

Jyrki Lehto
ATAK/UA
V*ttuilu on välittämistä
AE/Destiny/TLR

Poissa JLe

  • Wanha jäsen
  • Viestejä: 329
Vs: Team Associated TC6
« Vastaus #2 : 08.06.2011, 13:26:02 »
Dodiin, joskos tarinois TC6-fiilinkejä taas...

Viime lauantaina käväisin Raisiossa ajamassa stanukilpaa paikallisten junnujen iloksi/suruksi.

Välityksiä joutui lainaamaan ja silti oli vielä lyhyehkö välitys stanuun. Tästä huolimatta auto toimi upeasti, mutkiin taittui riittävästi ja perä pysyi mukana pelissä. Kärkeen jäi useimmissa lähdöissä eroa 10 sek 5min hiitin jälkeen, mutta toisaalta saman verran sain eroa revittyä pronssiautoonkin...

Paikalliset kehuivat autoa vakaimmaksi menijäksi. Ei tuo mitään ylimääräisiä liikkeitä tehnytkään ja ajo oli mukavaa. Vanhan kuskin käsien rauhallisuus lienee yksi vaikuttava tekijä niin nuoressa ajoporukassa, mutta kehutaan nyt autoa eikä syytetä kuskia...

Sunnuntaina Uudessakaupungissa heitettiin sitten wanha prostock-kone pakista (CS 10.5T) autoon ja välitykset poroon sopivaksi ja Mertarannan sanoin "Taivas varjele mikä sieltä tulee!?" - Pääsuoran päässä alkoi olla ajolava täynnä käsiä. Lienee itselle turvallisinta pysyä tuossa porokoneessa, silläkin kun näemmä saa vauhtia kelattua oikein mukavasti.

Sen verran tuli autoa katseltua, että oikea-vasen tasapaino oli just presis hyvä suoraan paketista. Jos meinaa stanulla oikein pitkillä välityksillä laittaa Lurpin ison jäähdytyssiilin koneen päälle, niin varmaan joutuu akun puolelle kylvämään rengaspainoja.

Krossikuumeen lämpöilystä huolimatta: On se turinkiautoilu kiwaa!

Jyrki Lehto
ATAK/UA
V*ttuilu on välittämistä
AE/Destiny/TLR

Poissa JLe

  • Wanha jäsen
  • Viestejä: 329
Vs: Team Associated TC6
« Vastaus #3 : 15.08.2011, 09:49:01 »
Noniin, kertoillaas taas naavaparran tarinoita...

Eilen tuli ajettua taas pitkästä aikaa touringautolla. Sähköjä vaihdoin 5.5t koneeseen (6 300kv) ja välitykset siihen sopiviksi. Lisäksi kokeiluun pääsi Orcan Audi A5 kori. Vauhtia oli koneen puolesta kiitettävästi ja se pysyi jopa hallinnassa kohtuuhyvin. Uusi kori oli todela helppo ajaa, perä pysyi aina mukana muun auton vauhdissa.

Mekaanisella puolella vaihdoin iskarisetuppia heittämällä paikalle "täysin identtiset" iskarit eteen ja taakse. Samoin jouset olivat samanlaiset joka nurkassa. Pelko oli mielessä, että nyt auto alkaa ohjautumaan jo liikaa, keula nimittäin pehmeni melko paljon edellisestä setupista.

Yllätys oli suuri, kun huomasin auton olevan edelleen todella helppo ajaa, vaikka kääntyvyys hieman paranikin. Raisiosta sain kilpakaveriksi tämän vuoden TSS-10 luokan nuortenmestaruushopeamitalistin, joka myös ajoi virikoneella. Käytin kotikenttäetua törkeästi hyväkseni, lisättynä ripauksella virillä ajamisen kokemusta, ja olin jopa hieman vauhdikkaampi radalla kuin vieraileva tähtemme. Kerrankin näin päin. Ramin vierailua kauhulla odottaen...

Sisäkausi lähestyy, katsotaan mitä silloin keksitään, niin touring-, kuin mattoautorintamallakin.

Jyrki Lehto
ATAK/UA
V*ttuilu on välittämistä
AE/Destiny/TLR

Poissa rMa

  • RaumRC ry
  • Chuck Norris
  • Viestejä: 1510
Vs: Team Associated TC6
« Vastaus #4 : 15.08.2011, 20:39:26 »
Ramin vierailua kauhulla odottaen...
Jopas on odotukset korkealla, pitää varmaan kysellä hovihankkijalta jotain 4.5 lankaista tai kireämpää ettei ainakaan huipuissa jää jalkoihin 8)

Poissa JLe

  • Wanha jäsen
  • Viestejä: 329
Vs: Team Associated TC6
« Vastaus #5 : 19.10.2011, 11:01:26 »
Sisällä ajamisen makuun päästiin sunnuntaina.
Ulkosetupista muutin vaan maavaran ja droopin sisälle sopivaksi. Hieman perää piti pehmentää kun hieman pluikasta radalla oli.
Ajokavereiden koneet oli vaan vähän mopoja, joten kilvanajosta ei voinut vielä puhua. Ans kattoo mitä jatkossa.

Jyrki Lehto
ATAK/UA
V*ttuilu on välittämistä
AE/Destiny/TLR

Poissa rMa

  • RaumRC ry
  • Chuck Norris
  • Viestejä: 1510
Vs: Team Associated TC6
« Vastaus #6 : 23.10.2011, 23:21:38 »
No niin, tulipa sitten itsekin hankittua TC6. Pikaisten sähköasennusten jälkeen tuli muutama kierros ajeltua Uki racewayn radalla. Kyllähän sillä rataa pääsi ympäri mutta ei vielä istunut rataan omaan makuun yhtä hyvin kuin aikaisempi kiesi TC5. Vanha kääntyi kerkeämmin mutkaan ja perä pysyi paremmin tontissa joten säätöjen kanssa pitää vähän tehdä töitä. Vuoden päivät tuli edellisillä ajettua joten eiköhän tässäkin käy niin että joko kuski tai auto oppii jossain vaiheessa tavoille.
"Pura ja kokoa" -harjoitus tullaan tekemään ennen seuraavaa kertaa, sittenpä tietää miten on kasattu ja esim. mitkä öljyt on iskareissa sisällä.

Poissa JLe

  • Wanha jäsen
  • Viestejä: 329
Vs: Team Associated TC6
« Vastaus #7 : 27.10.2011, 08:53:36 »
Minäpä otan TC6:sen mukaan Poriin ja raapustan jonninnäköisen setup sheetin läjään, josko sitten saatais kutoset kuosiin ja sitä rataa. Pitänee setuppeja hinkata oikeen teamynä sitten ku päästään radalle yhtaikaa, stanukunkussa sitten nöyryytetään kahdeksanvuotiaita junnuja.

Jyrki Lehto
ATAK/UA
V*ttuilu on välittämistä
AE/Destiny/TLR

Poissa rMa

  • RaumRC ry
  • Chuck Norris
  • Viestejä: 1510
Vs: Team Associated TC6
« Vastaus #8 : 27.10.2011, 09:36:36 »
Hyvä idea. Olen etsiskellyt medium grip carpet setuppeja, mikä lienee pidon taso Ugissa ja Raisiossa? Roll centterit alas ja ilman kallistuksenvakaajia ajattelin yrittää Ugissa mutta Raision isommalla ja mahdollisesti pitävämmällä baanalla varmaan tarvitaan jäykempää setuppia?

Ysivuotiaat on varmaan tosiaan jo liian kova pala. Eiköhän me saada sinne häntäpäähän ihan mukavat jäsentenväliset aikaiseksi.

Poissa JLe

  • Wanha jäsen
  • Viestejä: 329
Vs: Team Associated TC6
« Vastaus #9 : 27.10.2011, 15:40:17 »
... Ja enkös mää unohtanu sen auton kotio. Tyhmästä päästä kärsii koko joukkue.
Katson kyllä setupin paperimuotoon jahka saan taas auton käsiini ja kyllä siitä skannattua jonkun "bittiversion" saa.

Jyrki Lehto
ATAK/UA
V*ttuilu on välittämistä
AE/Destiny/TLR

Poissa JLe

  • Wanha jäsen
  • Viestejä: 329
Vs: Team Associated TC6
« Vastaus #10 : 03.11.2011, 13:19:52 »
Ramilla varmaan sormet jo syyhyää rakentelemaan...

http://www.teamassociated.com/pdf/cars_and_trucks/TC6/setup_sheets/tc6_levanen_dhi_2011.PDF

Omaan ajotapaan Juhon setupit on sopineet TC3:n ajoista lähtien, tuosta voisi olla hyvä aloittaa.

Seuraava setup on mielenkiintoinen:

http://www.teamassociated.com/pdf/cars_and_trucks/TC6/setup_sheets/tc6_andersson_dhi_2011.pdf

Iskareissa keula pehmeämpi kuin perä. Toki tässä ajettu CPX-renkailla, jotka ei vastaa pidoltaan Sorexeja, samassa universumissakin niiden vertaaminen on vähän siinä ja siinä...
Eli ehkä Sorex/Suomen matoilla iskarit joko toisin päin, tai sitten 40wt joka nurkkaan.

Oma setup on kankkutuntumalla tehty, jotenka voipi erota aika ratikaalisti...

Jyrki Lehto
ATAK/UA
V*ttuilu on välittämistä
AE/Destiny/TLR

Poissa rMa

  • RaumRC ry
  • Chuck Norris
  • Viestejä: 1510
Vs: Team Associated TC6
« Vastaus #11 : 03.11.2011, 20:51:17 »
Kyllä rakentelut tuli jo rakenneltua ennen viime sunnuntaita. Setuppejakin tuli tutkiskeltua monelta kantilta ja jonkinlainen sekoitus eri tahoilta tuli säädeltyä.
Pitäisi melkein kokeilla mitä anti-dive,kick-up, anti-squat ja pro-squat oikein käytännössä vaikuttaa. Tuossa Anderssonin setupissahan on molemmissa päissä tukivarsien takakiinnityspisteet ylempänä kun etummaiset.

Poissa JLe

  • Wanha jäsen
  • Viestejä: 329
Vs: Team Associated TC6
« Vastaus #12 : 04.11.2011, 11:21:09 »
Tsoh tsoh Rami...

Sisälukutaito kunniaan :

Edessä molemmat palat on 3, kiinnitetty reikään A, takana pala 1 reiässä B.
Setupsheet ei ole helppolukuisin, se assossa on vikana...

Mutta siis FWD Arm mount on sen puolen etummainen kiinnike ja RWD arm mount on taaempi. Ylhäällä lukee front ja rear, joka tarkoittaa auton puolta.

Eli flattina on andersonin auto.

Noi siis vaikuttaa auton painon siirtymiseen kiihdytyksissä/jarrutuksissa, edessä vaikuttaa samalla tavalla kuin caster.

Kick-Up (front):
Kick-up describes the angle of the front suspension arm, where the front mount is higher than the rear mount. Increasing kick-up will
give more entry steering, as well as increasing caster at the wheel.
Anti-Dive (front):
Anti-dive is a front arm angle where the rear mount is higher than the front mount. Adding anti-dive reduces weight transfer to the
front on deceleration entering corners. It also reduces caster at the wheel.
Pro-Squat (rear):
Pro-squat is a rear arm angle where the rear mount is higher than the front mount. Running Pro-Squat will increase rearward
weight transfer on power.
Anti-Squat (rear):
Anti-Squat describes a rear arm angle where the front mount is higher than the rear mount. Increasing anti-squat will make the rear
suspension stiffer. It tends to give the car more entry steering and reduce rearward weight transfer on power.

Pääsääntöisesti siis käytetään Kick-up kulmaa edessä ja anti-squattia takana, mikäli johonkin vinkkeliin tukivarsia laitetaan. Eli jos johonkin kenoon, niin takakenoon.

Jyrki Lehto
ATAK/UA
V*ttuilu on välittämistä
AE/Destiny/TLR

Poissa rMa

  • RaumRC ry
  • Chuck Norris
  • Viestejä: 1510
Vs: Team Associated TC6
« Vastaus #13 : 04.11.2011, 13:58:03 »
Tsoh juu. Ainakin tähän asti RWD on ollut takaveto ja FWD etuveto mistä sujuvasti voisi pätellä että etupään etukiinnike olisi FWD front ja takakiinnike FWD rear. Lukutaito ei tainnut tässä kohtaa mättää mutta luetun ymmärtämiseen olisikin sitten tarvittu AE - englanti sanakirjaa.

No juu hyvä tietää että tällaisella logiikalla mennään. Kyllähän se tuolla setup sheetin alaosassa kerrotaankin, eipä ole vaan tähän mennessä osunut silmään.

Kyllä nuo painonsiirtymät on tullut kans lueskeltua enemmän kuin pari kertaa. Perstuntumaa hommaan ei tunnu tulevan vaikka kuinka monta kertaa lukisi, puutuu vaan peräsin.

Omassa autossa näyttää olevan roll center molemmissa päissä alempana kuin Anderrsonilla. Pitääpä noitakin sitten kokeilla nyt kun löytyy kaikki palikat, tämän hetkinen setup (1A edessä, 3A takana) on tehty osittain pakista löytyvien palikoiden ehdoilla.
« Viimeksi muokattu: 04.11.2011, 14:08:53 kirjoittanut rMa »

Poissa JLe

  • Wanha jäsen
  • Viestejä: 329
Vs: Team Associated TC6
« Vastaus #14 : 04.11.2011, 21:23:49 »
Jep. Sama vika Hartikaisella. Tosin ollaan laitettu Hobbylinnaan "osatoiveeksi" pari settiä noita kiinnikekikkaroita, saadaan niistä sitte varmaan diiliä sorvattua kun vaan saadaan osat kouraan joskus ehkä mahtollisesti...

Jykä
V*ttuilu on välittämistä
AE/Destiny/TLR

Poissa rMa

  • RaumRC ry
  • Chuck Norris
  • Viestejä: 1510
Vs: Team Associated TC6
« Vastaus #15 : 04.11.2011, 21:31:30 »
Kysäisin noitakin silloin Hobbylinnasta kun ylädekkiä metsästin. Tuli sitten tilattua ebay-kaupasta ja samalla vähän muutakin tilpehööriä. Eli yksi ASC31321 setti löytyy, siitä saa kyllä palikoita jos on tarvis. Toivotaan että saadaan jossain vaiheessa kattavampi setti varaosia paikallisen kauppiaan hyllyyn ostettavaksi.

Poissa JLe

  • Wanha jäsen
  • Viestejä: 329
Vs: Team Associated TC6
« Vastaus #16 : 05.11.2011, 17:07:18 »
Noniin, autoa ihmetelty hieman ja nyt miettii että miksiköhän tää on näin ja tää näin...

Edit: Nyt kun vertasin, niin omani vastaa Juhon setuppia hyvin pitkälti pyöränkulmien ja droopin osalta, iskareissa erona 5wt öljyssä ja eri jouset (nyt en saa päähän Yokomon jäykkyyksiä).  Itsellä on ohjausvipu lyhyimpänä ja Juholla pisimpänä, mutta mulla puolestaan keula on lyhyempi ja Juholla pidempi. Eli mulla ohjausta rauhoitettu vivusta, Juholla pidennetty keulaa, lienevät ainakin osittain "toisensa kompensoivia" tekijöitä. Voisi ihan mielenkiinnosta tänään heittää Juhon setupin muutoin, paitsi jousia en vaihda.

Jyrki Lehto
ATAK/UA
« Viimeksi muokattu: 06.11.2011, 10:15:47 kirjoittanut JLe »
V*ttuilu on välittämistä
AE/Destiny/TLR

Poissa rMa

  • RaumRC ry
  • Chuck Norris
  • Viestejä: 1510
Vs: Team Associated TC6
« Vastaus #17 : 07.11.2011, 08:28:53 »
Olipas kaksijakoinen ajokerta TC6:lla. Best lap ihan ok mutta ei vaan tunnu istuvan käteen. Olisko auto vaan liian nopea kuskille?

Seuraavalla kerralla paremmin levänneenä ajamaan ja kai sitä ratasdiffiä pitää eteen kokeilla kun Jykäkin mainosti hyväksi, taisi olla peräti sadasosasekunnin nopeampi :D.

Poissa JLe

  • Wanha jäsen
  • Viestejä: 329
Vs: Team Associated TC6
« Vastaus #18 : 08.11.2011, 08:13:44 »
Jeep jep jep.

Kyllä se ratasdiffi varmasti nopeutta tuo siinä muodossa, että autosta tuli loogisempi ajaa -> tasaisempi tulos -> vähemmän virheitä(kö)
Lisäksi voisi veikata, että jonkinasteinen "raja-aika"/nopeus tulee vastaan jossain kohtaa. Ja kun se raja-aika lähestyy, niin aina vaikeutuu...

Jyrki Lehto
ATAK/UA
V*ttuilu on välittämistä
AE/Destiny/TLR

Poissa rMa

  • RaumRC ry
  • Chuck Norris
  • Viestejä: 1510
Vs: Team Associated TC6
« Vastaus #19 : 10.11.2011, 19:27:28 »
Roll centerin korkeuksista oli puhetta, tässä taulukko:
http://www.petitrc.com/reglages/asso/setups/rc10tc6/TC6_RollCenter.pdf