Kirjoittaja Aihe: Auton säätäminen:vinkit/kysymykset ja tärkeimpänä vastaukset.  (Luettu 72519 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa PSo

  • Vanhempi jäsen
  • Viestejä: 153
se oli mun mielestä FT paketis, tuossa piti olla vissiin kolmekierrosta siitä kun on pultti ja mutteri tasalla... No se pitää kokeilla...
Autoton mutta ilmojen halki pääsee...

Poissa JoS

  • RaumRC ry
  • Wanha jäsen
  • Viestejä: 267
  • Ei riemulla rajaa, kun assolla ajaa
Noniin  ;D iskarit kohta kunnossa ja nyt sitten diffin kimppuun  >:(, eli minkä suurusella hiomapaperilla ne diffi levyt sit piti hiota, enhän mää nyt niitä kaikkia muista  ;D, kävin ostamassa 1200, 600, 400, 240 ja 180, eli milläs aloitetaan  :o
Asso B4.2 FT, Asso B44 FT, Asso SC10 FT, Asso TC6.1 WC, Asso 12R5.1, Tamiya Mini M03/M05, Axial Jeep

Poissa PSo

  • Vanhempi jäsen
  • Viestejä: 153
Tänään aamusta pari akullista... Katoin niitä pyöriä mitä mulla oli kiinni, oli jonkin verran kuluneet FlipOutsit kiinni. Muistelin että ekat hyvät oli DoubleDees. Vaihdoin uuden Doublet alle ja täysi akku kiinni, jo vain taas kiihtyy.
Eli kaiken miettimisen olis voinu jättää kun olis vaan tajunnu kattoa noita renkaita. Mutta toisaalta kiva nähdä että niissä on noin iso ero, varsinkin kun nyt on taas puhdas rata...
Mutta opittiin taas, ja sehän on hyvä se...
Autoton mutta ilmojen halki pääsee...

Poissa JLe

  • Wanha jäsen
  • Viestejä: 329
Lainaus
minkä suurusella hiomapaperilla ne diffi levyt sit piti hiota

noista sun luettelemista käyttäisin ehkä 400 tai 240.

Jyrki Lehto
V*ttuilu on välittämistä
AE/Destiny/TLR

Poissa rMa

  • RaumRC ry
  • Chuck Norris
  • Viestejä: 1510
Itse olen hionut eri kerroilla 400, 600 ja 1000 papereilla ja tuo tonnisella hiottu oli kyllä omasta mielestä "smoothein", tosin keraamiset kuulat meni samalla sisään.

Poissa LaNä

  • RaumRC ry.
  • Gold Member
  • Viestejä: 97
Tuli ostettua uusi nopeudensäädin, ja sain myös ohjelmointikortin lainaan. (kyse on tästä http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__9550__Hobby_King_Programming_Card_for_Car_ESC_.html)
Minä en vaan ymmärrä kaikkia säätöja tosta ohjelmoinikortista.
Voisiko joku kertoa minulle suomennokset seuraavista säädöistä:

Siinä olevat säädöt ovat:
1. Cut Off Voltage (00,0v - 49,9v) Eikös tämä säätö ole se, mikä vaikuttaa siihen koska nopari katkaisee moottorille menevän virran, ettei LiPo tyhjenisi liikaa?

2. Start Power Percent (00% - 29%)

3. Advance Timing (Low, Mid, High, Highest)

4. Run Mode (one, Two, Two2)

5. Brake Force (50%, 75%, 100%) (jarruteho)

6. Drag Brake Force (0%, 5%, 10%, 15%, 20%) ("moottorijarru")

7. Neutral Range (6%, 8%, 10%)

8. Initial Brake Force (5%, 10%, 20%, 30%)


Jos joku viitsisi "suomentaa" nämä niin kiitän. ;D

(jos oli jotain epäselviä lauseita/numeroita/yms, niin kysykää mitä mä tarkoitin)

edit: korjasin yhden kirjoitusvirheen
« Viimeksi muokattu: 30.08.2011, 20:27:11 kirjoittanut LaNä »

Poissa Reijo

  • RaumRC ry.
  • Gold Member
  • Viestejä: 78
Lainaus
1. Cut Off Voltage (00,0v - 49,9v) Eikös tämä säätö ole se, mikä vaikuttaa siihen koska nopari katkaisee moottorille menevän virran, ettei LiPo tyhjenisi liikaa?
Juuri näin, minimi jännite 2.8V/kenno, mutta "tukevilla" akuilla kannattanee käyttää suurempaa. Mikäli 0.00, nopari käyttää oletuksena 2.8//kenno rajaa.

Esim 2S akku ja raja 3.0V, asetetaan tähän 6.0

Lainaus
2. Start Power Percent (00% - 29%)
Moottorin minimiteho. Jos tämä liian pieni, auto ei välttämättä lähde liikkeelle, vaan moottori "rykii" edestakaisin (sensorittoman ongelma)..

Lainaus
3. Advance Timing (Low, Mid, High, Highest)
Ajoituksen säätö, miten virtaa ohjataan moottoriin ankkurin (~akseli) asentoon (kulma) nähden. Suuren kv:n moottoreilla "high", pienillä "low". Vaikuttaa moottorista saatavaan tehohyötysuhteeseen.

Lainaus
4. Run Mode (one, Two, Two2)
One: Ei pakkia
Two: Pakki on, jarrutuksen loputtua pakki heti päälle
Two2: Pakki menee päälle vain, kun auto pysähdyksissä, jarrutuksen jälkeen kaasu käytettävä neutraaliasennossa.

Lainaus
5. Brake Force (50%, 75%, 100%) (jarruteho)
Maksimi jarruteho

Lainaus
6. Drag Brake Force (0%, 5%, 10%, 15%, 20%) ("moottorijarru")
Jarruteho kaasun ollessa neutraaliasennossa. Manuaali sanoo vaihtoehdoiksi 0.5% 10% 15% ja 20%

Lainaus
7. Neutral Range (6%, 8%, 10%)
Kaasuliipasimen "kuollut alue" kaasun ja pakin välillä. Hyvällä ohjaimella 6% ok.

Lainaus
8. Initial Brake Force (5%, 10%, 20%, 30%)
minimi jarruvoima 


Ohjaimissa on yleensä valittavissa tuo kaasuliipasimen liikeradan pituus 70/30 tai 50/50. Alla seikkaperäinen asciipiirros ja ylläolevia asetuspisteitä:

                                    6
                            2    <7>   8              5
[====kaasu====][=n=][==jarru==]
<--------70%------- -><-----30%---->

tai


                            6
                    2    <7>   8              5
[===kaasu==][=n=][===jarru==]
<--------50------><--------50------>


Mainittakoon vielä, että kaasun suunta tulee olla oikein noparille, koska pakki/eteenpäin toimivat hiukan erilailla. Tuota ei välttämättä huomaa, jos myös moottorin johdot ovat alkuun "ristissä". Parhaiten asia tulee ilmi asettamalla toimintamoden asentoon "one".
« Viimeksi muokattu: 30.08.2011, 22:40:12 kirjoittanut Reijo »

Poissa LaNä

  • RaumRC ry.
  • Gold Member
  • Viestejä: 97
Kiitos näistä tiedoista! Ne selvensivät asiaa paljon!

Poissa PSo

  • Vanhempi jäsen
  • Viestejä: 153
Pieni noob kysymys tähän väliin. Eli tänään kun kävin ajamassa, niin huomasin lopussa että antennin putki on menny poikki. Tällä hetkellä sitä on jäljellä noin 10cm, joten kysymys kuuluu, onko vaaraa että menee enemmän rikki jos vain ajelee? Vai pitäiskö ottaa koko putki pois ja kiepittää kopan sisälle?
Tilasin kyllä heti uuden, pinkin, mutta meneehän siinä ennenkuin saapuu...
Autoton mutta ilmojen halki pääsee...

Poissa LaNä

  • RaumRC ry.
  • Gold Member
  • Viestejä: 97
Pieni noob kysymys tähän väliin. Eli tänään kun kävin ajamassa, niin huomasin lopussa että antennin putki on menny poikki. Tällä hetkellä sitä on jäljellä noin 10cm, joten kysymys kuuluu, onko vaaraa että menee enemmän rikki jos vain ajelee? Vai pitäiskö ottaa koko putki pois ja kiepittää kopan sisälle?
Tilasin kyllä heti uuden, pinkin, mutta meneehän siinä ennenkuin saapuu...

Riippuu käytätkö gigasia vai megasia ohjaimia. Gigasilla ei välttämättä tarvitse, mutta megasilla kannattaa. Mulla on giganen ohjain, ja antenni "lojuu" siellä auton pohjalla, ja silti on kantomatkaa monta sataa metriä.

Poissa PSo

  • Vanhempi jäsen
  • Viestejä: 153
Niin kyllä giganen on tuossa RTR:ssä... Joten ei muutakun loputkin pois ja pohjalle...
Autoton mutta ilmojen halki pääsee...

Poissa rMa

  • RaumRC ry
  • Chuck Norris
  • Viestejä: 1510
Kannattaa tehdä kunnon kantamatesti ennen kuin jättää antennia pysyvästi lojumaan. B4:ssa kun väkisinkin antenni on aika lähellä muita sähköjohtoja ei toiminta välttämättä ole luotettavaa. Itselläkin on antenni kyllä tuolla korin sisällä mutta meidän radalla kun riittää muutaman kymmenen metrin kantama niin ongelmia ei ole ollut.

Poissa rMa

  • RaumRC ry
  • Chuck Norris
  • Viestejä: 1510
Tuhti paketti turistin säätämisestä, Xrayn Setup Guide. Käytännön ohjeet on Xray T2:lle Hudyn työkaluja käyttäen mutta kaikkien säätökohteiden periaatteet käydään erittäin hyvin läpi yleisellä tasolla. Pdf 44 sivua!

Poissa PSo

  • Vanhempi jäsen
  • Viestejä: 153
Pakko kysyä taas viisaammilta... Eli mikä tarkoitus on iskareiden limittereillä, ja mikä vaikutus niillä on?
Noita setuppeja kun katsoo niin niitä on yleensä 1-4, etu- ja takaiskarit ilmoitetaan erikseen.
 :-\
Autoton mutta ilmojen halki pääsee...

Poissa rMa

  • RaumRC ry
  • Chuck Norris
  • Viestejä: 1510
XRayltä löytyy kirja joka lähtöön,  kopipaste reiskan setup guidesta:

FRONT DOWNSTOPS
Higher downstop value
(arm is higher, less
travel)
•  Decreases front chassis upward travel on-throttle
•  Less rearward weight transfer
•  Better on smooth tracks
•  More on-power steering
•  More responsive in direction change
Lower downstop value
(arm is lower, more
travel)
•  Increases upward chassis travel on-throttle
•  More rearward weight transfer
•  Increases rear traction on corner exit
•  Better on bumpy tracks

REAR DOWNSTOPS
Higher downstop value
(arm is higher, less
travel)
•  Decreases rear chassis upward travel off-throttle or
under braking
•  Less forward weight transfer
•  Better on smooth tracks
Lower downstop value
(arm is lower, more
travel)
•  Increases rear chassis upward travel off-throttle or
under braking
•  Less stable under braking
•  Increases steering on corner entry
•  Better on bumpy tracks
• More turn-in

Ja loput sitten XRayn Off Road Set up Guidesta.

Poissa JLe

  • Wanha jäsen
  • Viestejä: 329
Niin PSo tarkoittanee iskarin männänvarteen laitettavia prikkoja. Noo sikäli vaikutus lienee sama kuin ed. viestin "Higher downstop" eli joustomatka lyhenee. Krossareissa tuo säätö toteutetaan männän alle tulevilla prikoilla, numero 1-4 tarkoittanee milliä, eli kuinka paksua prikkaa sinne iskariin tuupataan. Muistaakseni esim. TLR 22 autossa eteen tuli 2mm, taakse ei mitään.

Jyrki Lehto
ATAK/UA
V*ttuilu on välittämistä
AE/Destiny/TLR

Poissa PSo

  • Vanhempi jäsen
  • Viestejä: 153
Juuri tätä mietin, mutta taitaa tuo mennä hifistelyn puolelle. Pitää opetella ensin ajamaan =)
Autoton mutta ilmojen halki pääsee...

Poissa Hannu K

  • RaumRC ry.
  • Jack Bauer
  • Viestejä: 586
Eiks tuota Prikkasysteemii sit käytetä turisteissa?
Mulla on jonkun paksuset prikat shumissa.Pitäiskö koittaa ilman jos "hyvä" paranis?

Poissa rMa

  • RaumRC ry
  • Chuck Norris
  • Viestejä: 1510
Kysehän oli siis ulosjouston rajoittamisesta, sillä ei liene väliä tehdäänkö se ruuvilla vai prikalla. Assossa kun ei tukivarsissa säätöruuveja ole niin prikka on ainoa mahdollinen tapa. Siitä syystä ei kyllä ole tullut pelattua B4:ssa ulosjoustolla, liian hankalaa. Turistissa homma hoituu niillä tukivarressa olevilla ruuveilla.

Poissa PSo

  • Vanhempi jäsen
  • Viestejä: 153
Sama tuli itelle heti mieleen, liian hankalaa. Jos haluaa jotain tuollaista kokeilla niin aina tehdä iskarit uusiksi...
Vielä kiitokset rMa:lle tuosta setup guidesta, eipä ollut tullut vastaan aiemmin, mielenkiintoista luettavaa.
Autoton mutta ilmojen halki pääsee...