Kirjoittaja Aihe: LRP X12 harjattoman ennakon säätö motin päätylevyssä  (Luettu 13381 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa ihis81

  • Vanhempi jäsen
  • Viestejä: 201
Eli osaako joku selventää kuinka tuo ennakon säätö menee noilla vaihdettavilla sensoripistokkeen kehyksillä (inserteillä)?

Eli motissa on oletuksena paikoillaan insertti jossa lukee 27,5
Ja motin mukana tulee lisäksi vielä kaksi palikkaa, eli toinen 27,5 ja kolmas insertti 32,5(

Eli kuinka noilla nyt säädetään ennakko? >:(

Manuaalin mukaan on palikoissa on pallosymboleita "insert marking"
Manuskan mukaan standart insertti on 2 palluraista.
Eli insert marking
.... = -10astetta
...  = -5astetta
..   =  Standart insert
.    = +5 astetta
-    = +10 astetta

Mun motissa on ainakin tehdas asetuksena insertti jossa lukee 27,5.
Eikä noissa inserteissä ole muita pisteitä tms palloja muuta kuin jotain valujälkipisteitä...

Onko kellään tietoa asiasta täällä?

Jaha, mulla on siis miinus 10 astetta ennakko, ei ihme että on vähän hidas
LRP VECTOR X12


Mistä mä ton nollaennakko insertin saan?
« Viimeksi muokattu: 17.05.2012, 21:59:34 kirjoittanut ihis81 »
-Tiedän kyllä sen, en vain muista sitä kaikkea kerralla-

Poissa rMa

  • RaumRC ry
  • Chuck Norris
  • Viestejä: 1510
Vs: LRP X12 harjattoman ennakon säätö motin päätylevyssä
« Vastaus #1 : 17.05.2012, 23:26:07 »
Tulin just radalta, piti oikein itse testata tuon 10.5T motin kulkua. 26T pinjonilla ja 75T spurrilla kulki enemmän kuin riittävästi, moottorissa 4 täplän insertti. Eli välitykset kuntoon niin ei tarvitse ennakoilla pelata. Moottori ei juuri noilla välityksillä vielä lämmennyt, varaa on siis vielä pidentääkin välitystä jos siltä tuntuu. Voimaa oli enemmän kuin tarpeeksi, pito irtosi mutkista lähdöissä varomattomalla kaasun käytöllä ihan yhtä helposti kuin 8.5T motilla.

Poissa ihis81

  • Vanhempi jäsen
  • Viestejä: 201
Vs: LRP X12 harjattoman ennakon säätö motin päätylevyssä
« Vastaus #2 : 17.05.2012, 23:53:02 »
Täytyy mennä huomenna mikäli kelit sallii, testaamaan tuota -5 asteen ennakkoa ja 23 pinjonia.

Ja tietenkin toinen motin kiinnitysreiän kierteistä korkkas >:(
Saa kiristää todellakin sitä ruuvia vain huulille eikä yhtään enempää.
« Viimeksi muokattu: 18.05.2012, 00:04:45 kirjoittanut ihis81 »
-Tiedän kyllä sen, en vain muista sitä kaikkea kerralla-

Poissa rMa

  • RaumRC ry
  • Chuck Norris
  • Viestejä: 1510
Vs: LRP X12 harjattoman ennakon säätö motin päätylevyssä
« Vastaus #3 : 17.05.2012, 23:55:33 »
24T pinjonilla ei ihan mun mielestä huiput riittänyt minimiennakoilla mutta ehkä tuo ennakko antaa just sopivasti lisää vauhtia.

Poissa ihis81

  • Vanhempi jäsen
  • Viestejä: 201
Vs: LRP X12 harjattoman ennakon säätö motin päätylevyssä
« Vastaus #4 : 17.05.2012, 23:56:34 »
Olikos sulla sitä nollaennakkopalaa?

Saiskohan sitä kierrettä korjattua millään?

Kemiallisella metallilla umpeen ja uusi reikä+kierteet? Onnistuisikohan?

Saahan tota mottia kierrettyä niin että kiinnitys tulee viereisistä kiinnityspisteistä, mutta kuitenkin..
« Viimeksi muokattu: 18.05.2012, 00:02:23 kirjoittanut ihis81 »
-Tiedän kyllä sen, en vain muista sitä kaikkea kerralla-

Poissa rMa

  • RaumRC ry
  • Chuck Norris
  • Viestejä: 1510
Vs: LRP X12 harjattoman ennakon säätö motin päätylevyssä
« Vastaus #5 : 18.05.2012, 00:05:57 »
Yksi pala muistaakseni tuli paikallaan olevan lisäksi, eiköhän se ole sama kuin sullakin.

Taisi sitten olla liian lyhyitä ne moottorin kiinnitysruuvit jos kierteet meni? Onneksi moottorin asentoa voi muuttaa. Eiköhän jollakulla sentään olis pidempiä ruuveja saatavilla.

Poissa -Tommi-

  • RaumRC ry.
  • Vanhempi jäsen
  • Viestejä: 172
Vs: LRP X12 harjattoman ennakon säätö motin päätylevyssä
« Vastaus #6 : 24.05.2012, 11:14:46 »
Vähän myöhässä tulee vastausta täältä, mutta kaippa parempi myöhään kuin ei milloinkaan..

Ennakkoa ei näissä koneissa tarvitse säätää. Jos kulkua ei ole riittävästi niin joko isompaa pinionia kiinni tai säätimestä lisää potkua. Harjallisissa koneissa oli asia toisin, siellähän pelattiin paljon ennakon kanssa.

LRP:n koneita ajoin itse 4 pallon säätöpalalla eli minimiennakolla. Reedyn koneissa olen pitänyt ennakon tehdasasetuksessa (muistaakseni 0).

Ja noista motin kiinnitysruuveista komppaan Ramia eli niitten pitää olla sopivan pitkät, muuten siinä käy huonosti. Liian lyhyt ruuvi korkkaa kierteet ja liian pitkä runnoo käämitykset. Sopivalla ruuvilla sen saa kyllä vääntää kiinni hampaat irvessä rikkomatta kierteitä.

Poissa JLe

  • Wanha jäsen
  • Viestejä: 329
Vs: LRP X12 harjattoman ennakon säätö motin päätylevyssä
« Vastaus #7 : 24.05.2012, 14:10:40 »
Ja kun kysellään "Nollaennakkopalaa", niin tarkistakaa sääntökirjasta/FinTrack-ohjeistuksesta mikä oli sääntöjen määräämä ennakkopalikka, mikäli siis meinaatte ajaa stanukilpaa...

Se meinaan ei muistaakseni ollut nollan asteen pala.

Jyrki Lehto
ATAK/UA
V*ttuilu on välittämistä
AE/Destiny/TLR

Poissa JSP

  • Gold Member
  • Viestejä: 92
Vs: LRP X12 harjattoman ennakon säätö motin päätylevyssä
« Vastaus #8 : 27.05.2012, 19:35:30 »
TSS-10:
LRP X12 Vector Stock Spec 17.5
- Valmistajan osanumero: 50852
Nosram PURE Evolution 17.5T
- Valmistajan osanumero: NS-91851

Molemmissa moottoreissa on käytettävä neljän pisteen (oooo) ennakkopalaa. (Tarkoittanee juuri niitä valujälkien näköisiä pisteitä. Pisteet näkyy palan ollessa paikallaan koneen päästä.)

Moottorien muokkaaminen laakerien vaihtoa lukuunottamatta kielletty, Roottorin saa vaihtaa täysin alkuperäisen kaltaiseen.

Teksti lainattu RC10:n Fin Track Tour ohjeistosta, http://rc10.fi/index.php?topic=62675.0

Jyri