Keskustelu > Kaluston esittely

Team Associated TC6/TC6.1

<< < (15/16) > >>

JLe:
Noniin, uutta kalustoa saapui oikein kuriirin toimittamana eilen kotiovelle.

Kun olen jo jonkin aikaa sanonut, että ajamisessa on jo takana loistava tulevaisuus, niin kalusto piti hankkia sen mukaan. Uusi runko kantaa tunnusta TC6TEK (Team Entiset Kuskit), joka on siis Exotekin näkemys siitä, miten Asson ripustus ja ohjaus tulisi hoitaa.

Omassa Assossa ainakin aika ajoin tukivarren kiinnitysmollukat pääsivät löystymään omia aikojaan, joskus kisalähdön aikana yli oman kipurajan. Exotek tarjoaa lääkkeeksi Tamiya/Yokomo-tyyppistä ratkaisua, jossa pinnikiinnikkeet ovat pohjalevyyn ruuvattavia alumiinikikkareita taikka soiroja.

Soirot ovat siis yksiosaisia kiinnikkeitä, jossa sama osa haltsaa molempien pinnien kiinnityksen. Kikkarat puolestaan ovat erilliset kinnikkeet pinneille. Näillä erotetuilla osilla saadaan aikaan lisää flexiä.

Paketissa mukaan tuli soirot runkon päätyihin, eli "rear rear" ja "front front" osat. Sisemmät kiinnikkeet olivat halkaistua mallia.

Osien työstöjälki oli upeaa, suorastaan harmitti sotkea alumiiniosat kuparirasvalla. Osat myös sopivat toisiinsa kuin rasvattu, kommervenkkejä ei tarvittu.

Autoon tulee myös uudet bulkit, joista on työstetty vanhat pinnikiinnikekolot pois. En mallaillut asson omien bulkkien sopivuutta.

Lisäksi pakettiin tarttui mukaan dual bellcranck ohjaussetti. Tämä vaikutti fiksummin tehdyltä kuin RSD:n versio, servokiinnike tulee kiinni myös ohjauksen tolppiin, eikä pelkästään pohjalevyyn. Tämäkin kokonaisuus niputtui helposti.

Muuten autoa tuli huollettua ja uudet ripustuksen muoviosat vaihdoin vanhojen väljistyneiden tilalle. Ekaa kertaa mun urani aikana kuski väsyi tukivarteen nopeammin kuin tukivarsi rasitukseen, jos näin voi sanoa.

Diffit putosivat bulkkeihin kuin omiinsa, samoin vertical ball link capit eli iskaritornikiinnikkeet löysivät paikan bulkin päältä ilman sovittelua, mittatarkkuus osissa siis vähintään riittävä kun saa omien osien lisäksi osumaan myös auton orkisosat.

Kuvia napsin muutamia, mutta lisäilen niitä myöhemmin. Huomenna sähköjen asennusta ja fiilistelyä muiden hommien merkeissä.

Jyrki Lehto
ATAK/UA

ManuH:
 Täällä pyrin päivittelemään erilaisia setuppeja mitä on ollu käytössä.

Setupit mun käsialaa eli "vajaita" mut tärkeimmät asiat (pitäis) löytyy.  ::)

rMa:
Pitkän tauon jälkeen vähän päivitystä tännekin. Kaatumatautia ja aaween kovaa vauhtia on  tullut ihmeteltyä melkein koko syksy. Tikkurilan FTT kisassa toiminut setup ei Nihattulassa toiminut vaan auto sekä luisti että oli helposti katollaan. Vähän pääsi usko auton ja etenkin kuskin ominaisuuksiin pettämään kun ei millään pysynyt idän ihmeiden vauhdissa.

Viime viikolla tuli tehtyä tutkimusmatka Asson high grip setupien pariin, päällimmäinen anti oli se että lähes kaikki tehdaskuskien säädöt on tullut kokeiltua. Yksi yhteinen kokeilematta jäänyt yksityiskohta setupeista kuitenkin löytyi: raideväliä oli melkein kaikissa kasvatettu lisäämällä tukivarren kiinnikkeiden alle shimmejä. Hexien takana olevat shimmit oli jo kokeiltu huonolla menestyksellä. Niinpä kokeilin levittää autoa reilusti, etupäässä yli 2mm per puoli ja takanakin toista milliä. Kaatumatauti lieveni: auto oli "melkein" hyvä ajaa, vielä hieman laiska kääntymään ja muutama lievällä luistolla alkanut pidosta kaatuminen mahtui vitoseen mutta parannus aiempaan oli selvä. Kääntymiseen lääkkeeksi etuiskarien kallistaminen pykälän lisää ja taka-aurauksen vähentäminen kahteen asteeseen. Satunnaiseen kaatumiseen auttoi raidevälin levittäminen lisää takapyörien heksien taakse lisätyin shimmein. Ajettavuus on nyt omaan makuun hyvä: auto kääntyy mutkiin herkästi peräpidon irtoamatta, kaasun lisääminen ei aiheuta linjalta lipsumista vaan keula pysyy linjalla myös mutkista kiihdyttäessä. Auto toimii myös kuluneilla renkailla kun aiemmin vain suhteellisen uusilla renkailla pystyi ajamaan kaatelematta.

Mitä tästä opittiin? Assoakin kannattaa säätää, ja setupeista kannattaa katsoa myös raideväli! Liitteenä uusin Nihattulan setup.

rMa:
Stanukunkussa tuli metsästettyä setupia kaksi päivää ja viimeiseen finaaliin kohtalaisen toimiva sitten löytyi. Liitteessä setup joka on uskoakseni hyvä lähtökohta loppukauden FTT kisoihin. Keula pysyi hyvin linjalla sisäosan mutkiin vähän kovempaakin runtatessa ja pääsuoran jälkeisen sweeperin pystyi ajamaan läpi kaasua hellittämättä.

Tämä onkin sitten viimeinen setup tähän autoon allekirjoittaneelta. Auto on jo uudella omistajalla ja uudesta autosta laitettu tilaus menemään. Siitä sitten lisää tuonnempana.

JoS:
Nyt olis ongelma.

Eli tuossa mietin tc6 tukivarsien, hubien jne päivittämistä tc6.1 malliin. Osat menisivät ihan ok paikalleen, mutta sitten tarvitsisi vetarit myös vaihtaa... Siis tc6 vetarit eivät sovi ilman erityisiä laakereita tc6.1 hubeihin, koska TC6 käyttää 6x10x3 laakereita ja TC6.1 5x10x4 laakereita. Eli ongelmana olisi saada 6x10x4 kokoisia laakereita, mutta mistä?

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

[*] Edellinen sivu

Siirry pois tekstitilasta