Keskustelu > Kaluston esittely

Team Associated TC6.2 Factory Team

<< < (7/8) > >>

rMa:
Viime kerran ajot loppui lyhyeen moottorin ylikuumentumisen myötä. Jäykemmillä jousilla tehty kokeilu oli mielenkiintoinen: sweeperin sai tulla läpi huomattavasti aiempaa lujempaa, sisälenkillä linjalla pysyminen vaikeutui. Roll centerin madaltaminen kävi mielessä mutta jäi sitten kokeilematta.

Huomenna kokeilut jatkuu, toivottavasti vaihtoroottorin myötä moottori toimii taas normaalisti. Moottorin lämmöt oli ennen jäykempien jousien kokeilua pysyneet melko tasaisesti 80 asteen tuntumassa tai vähän alle. Jäykemmällä takajousella tuntui että pitoa etenkin pääsuoralle lähdössä niin paljon ettei moottori jaksanut sutia vaan auto kiihtyi moottorin koko voimalla. Olisiko tuo sitten ollut syynä siihen että lämmöt karkasi? Varotoimenpiteenä otin säätimestä ennakot pois.

Jousina alkuun huomenna RSD:n asfalttisarjasta edessä vihreä 15-16lb ja takana hopea 14.8-15.8lb eli käytännössä molemmissa päissä yhtä jäykkä. Mielenkiintoista nähdä onko tuolla asfalttijousen progressiivisuudella havaittava vaikutus, mattojousissahan jäykkyys oli sama kuin asfalttijousien pehmeämpi lukema.  Lisäksi löysin autotallista palan hiilikuitua josta muotoutui jäykkäri ylädekin takakiinnitystä tukevoittamaan. RSD:n mukaan moinen vähentäisi takarungon joustoa ja toisi takapäähän lisää pitoa veto päällä. Eli testattavaa riittää jäljellä oleviksi treenipäiviksi ennen Tiksin kisaa.

JLe:
Noniin, vahingoista viisastuneina...

Kun tukivarren kiinnityksen korkeutta muuttaa, tarkasta droopit. Puoli milliä roll-centerin säätöprikkoja muutti drooppia 2 milliä ja teki autosta vähintään kiikkerän.

Kun droopit oli kunnossa, alkoi perä lipsumaan turhan herkästi. Tähän korjaustoimena takaiskari tornista vinoimpaan asentoonsa. Renkaina oli uutta ja vanhaa volantea ja niiden liimailusta huolimatta ajo maittoi. Jopa niin paljon että piti hakea lisää kulkua pakin moottorit-laatikosta 5.5t koneen muodossa. Pari vaiko kolme piikkiä pois pinjonista saattoi olla liian raju pudotus välityksessä, ennakot kun ruuvasi säätimestä 6.5t koneella hyväksi havaittuihin arvoihin, pystyi sweepperin ajamaan hieman kovemmalla kaasunkäytöllä kuin aiemmin. Toki tämä nyt ei varsinaisesti haittaa, jos radan nopein kohta muuttuu helpommaksi, sisäsyheröillä ei kuitenkaan kiihtyvyyden kanssa ollut ongelmia, ajolinjojen kanssa enemmänkin.

Kuski on autoonsa todella tyytyväinen, taisin vaan harmittavaisesti olla ainoa Assoilija, joka niin voi sanoa?

<EDIT> Jouset merkattu naulan liian löysiksi, oikeat jäykkyydet 15/14 lb </EDIT>

rMa:
Pientä tuskastumista oli tosiaan alkuun kun en meinannut saada autosta ajettavaa sitten millään. Perä lipsui linjalta jarrupaikoissa ja keula valui ulos kaasulla. Lopulta kun pidensin akseliväliä takaa ja vaihdoin asfalttisarjan progressiiviset jouset samanvahvuisiin mattosarjalaisiin eli pink/blue yhdistelmään sekä pelasin linkkien korkeuksien kanssa ajettavuus parani hieman. Progressiivisilla tuntui että matalampi roll center teki autosta liian löysän eikä rengasta saanut oikein "puremaan" mattoon ja auto kallistui liikaa, korkeammalla rc:llä taas kallistusta ei tullut tarpeeksi ja auto vaan valui linjalta. Lineaarisella jousella löytyi sopiva yhdistelmä kallistusta ja purentaa. Vaihdoin lopuksi vielä etujouset jäykempiin ja heitin uuden Volantet alle. Yhdistelmä orange/pink eli 16.7/15.1 paunaa toimi uusilla Volanteilla ihan mukavasti kun linkkien alle laittoi molemmissa päissä 2mm shimmit.
Millin shimmit tukivarren kiinnikkeiden alla jäi vielä paikalleen mutta saattaa olla että ennen tiksiin lähtöä lähtee myös puolisen milliä shimmiä pois...

rMa:
Paluu Eurajoelle Tiksin jälkeen oli karu - autohan oli ihan lulla kun pitoa oli enemmän. FTT kisassa pito jäi melko kauas siitä mitä omalle radalle on kehittynyt, eipä ihme ettei säädötkään toimineet. Niinpä palautin tukivarren kiinnikkeiden alle millin shimmit ja levitin takaiskarien alapäät uloimpiin asentoihinsa.
Ylädekin jäykkäri pääsi paikalleen, ruuvasin myös ylädekin ja servon kiinnikkeen kiinni toisiinsa, väliin 4,5mm shimmit. Jälkimmäisen vaikuksen näkee silmälläkin, selvästi eturungon jousto väheni kun runkoa taivutteli käsin. Ylädekin jäykkärin vaikutusta ei suoraan silmällä nää mutta vaikuttaisi siltä että kello tuosta tykkää: jäykkärin kanssa tuli uusi best lap 9.19 ja useita 9.2x aikoja, ilman jäykkäriä parhaaksi ajaksi jäi 9.29 ilman muita muutoksia autoon. Renkaat on aina tietenkin pieni kysymysmerkki, etenkin kun ihan hyvät Volantet saattaa mennä riekaleiksi varottamatta.
Joka tapauksessa auto oli tänään parempi kuin tähän asti; mutkiin sai tulla vauhdilla jarrutukset viime tinkaan jättäen eikä perä lipsunut alta, toisaalta mutkasta ulostullessa sai antaa ronskisti kaasua ilman puskemisongelmaa. Liitteenä setup.

rMa:
Stanukunkussa oli jälleen tavoitteena saada autoon hyvä perussetup hieman liukkaammalle matolle. Lisähaasteeksi päätin ottaa käyttöön uunituoreen Bittydesign M15 korin. En ole koskaana oikein päässyt Protoformin Mazdan kanssa sinuiksi ja tämän takia olikin mielenkiintoista nähdä että saisiko tuo käyttämäni outolintu LTCR vihdoin korvaajan. Aamun liukkaiden jälkeen pidon hieman asetuttua alkoi tutusti paremman kääntyvyyden metsästys. Kaiken näköistä tuli kokeiltua ilman merkittävää edistystä, käytinpä kolmannessa finaalissa vanhaa LTCR koriakin paikallaan. Viimeiseen finaaliin sitten löytyi vihdoin suhteellisen ajettava setup: selkeästi perää pehmeämpi keula ja suhteellisen korkea roll center. Jos aikaa olisi ollut vielä olisin luultavasti pehmentänyt jousitusta vielä lisää molemmissa päissä. Tällaisenaan auto kääntyi mutkiin helposti ja perä  pysyi hyvin kurissa raskaammallakin kaasun käytöllä. Setup liitteessä.

Stanukunkun jälkeen oli pari päivää aikaa pohtia miten tuota setupia voisi soveltaa kovemmalle pidolle. Keulan pehmentäminen ei yksinään käynyt päinsä kun jo ennestäänkin pohjalevyyn kertyi runsaasti kumia. Toisessa liitteessä setup johon päädyin pienin hienosäädöin. Keulan anti-dive ja roll centerin nostaminen mahdollisti etujousituksen pehmentämisen, takapäässä on edelleen melko jäykkä jousitus. Puhtaalla radalla mentiin kuin kiskoilla, liian kovalla vauhdilla mutkaan mentäessä auto puski lempeästi. Mutkasta ulostulossa oli todella hyvä vetopito sekä sisälenkin kaarteissa että pääsuoran alussa. Kokeilut jatkuu jousitusta pehmentämällä, saapa nähdä miten paljon roll centeriä voi vielä nostaa ja jousitusta pehmentää ennen kuin kierrosajat tai ajettavuus alkaa huonontua.

Volanten huonoon kestävyyteen leipääntyneenä laitoin alle ylivuotiset asfaltilla jo usemman erän ajetut Sorexin 32R renkaat. Ajettavuus ei yllätyksekseni juuri tuosta muuttunut, kierrosajoissa eroa vain muutama satku. Ensi kerralla kokeillaankin sitten uusia Sorexeja.

Bittydesign M15 korista vielä muutama sana: vakaa, erinomainen peräpito, pienen säätämisen jälkeen kääntyykin kohtuullisesti. Säätäminen jatkuu vielä mutta näyttäisi siltä että potentiaalia on. Myös Bittydesign Nardosta tuli otettua omalla radalla nopeat tyypit ennen Stanukunkkua ja testit jatkuu kunhan M15:n potentiaali on saatu selville. Pikaisen ensitestin perusteella Nardo saattaa olla  se kori joka lopulta ottaa LTCR:n paikan allekirjoittaneen ykköskorina.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

[*] Edellinen sivu

Siirry pois tekstitilasta