Keskustelu > Kaluston esittely

TLR 22-4 2.0

(1/1)

JLe:
Tervesiä vaan täältä Sumatran mettiköstä!

Kun on pimeässä viidakossa ja menot ovat minimaaliset niin pienistäkin tuloista jää vähän harrastusvaraa. Lisäksi Santerin patterikasikuume helpotti tilaa varastossa ja kun ekalla Suomi-lomalla ajopäivästä suttaantui liikaa aikaa HB:n spurrin vaihtoon niin jotain piti keksiä. Lisäksi HB:n jatkuvuus Suomessa oli arvelluttavalla pohjalla, ainakin tiettyjen huhujen perusteella.

Eikös vanha ystävä Losi julkaissut ratasdiffillisen nelikon juuri parahiksi ja niitä tupsahti vielä Suomenkin kauppiaalle, RC-Centerille. Lisäksi heiltä on aina saanut hyvät autokauppakahveet, Turun Kahvipaahtioma kun pojat pyörittävät päätoimenaan.

Rakentelusta en voi sanoa omia kokemuksia, Arska oli niputtanut auton lomaani odotellessa joten itselle jäi lähinnä sähköjen asennus ja ajosuoritteet. Sähköpostiraporttien mukaan rakentaminen sujui kuitenkin kivuitta.

Ajot suoritin Ulvilan RC-Kaupan sisäradalla, uutta autoa en uskaltanut heti kurastaa. Minipinnit alle ja baanalle. Koneeksi sopivan mieto 7.5t ja Sanwan säädin säätämään niin ennakot saa säädettyä suoraan radiosta...
Arskan ensivaikutelma oli että lennokinko hän oli rakentanut, auto hyppäsi kyllä todella kauniisti. Koska autossa moottori on poikittain niin kaasuun ja jarruun auto vastaa ilmassa todella napakasti.

Ainoa "surkeus" joka löytyi oli yhden hypyn alastulosta, kun hyppy laskeutui matolla peitettyyn alastuloon ja hypyn jälkeen oli heti tiukka mutka niin alastuloon jarruttaessa auto kippasi usein keulan kautta ympäri. Asiaan lääkkeeksi asensin autoon Losin erikoisuuden, klikkerin. Wanhaan hyvään aikaan keulaan laitettiin useinkin one-way-laakeri mutta nykyään se on harvinaisempi. Eli tuo klikkeri toimii siten että veto päällä auto on täysi neliveto mutta jarruttaessa etuhihnapyörä pääsee "hyppimään yli" ja siten eturenkaat eivät jarruta niin hanakasti. Toiminta on vielä lisäksi säädettävä, eli mukana tuli kaksi eri jäykkyistä jousta ja akselin päästä mutteria kiristämällä vielä esijännitystä jouselle.
Autoon valikoitui näistä jousista se jäykempi eli huonolla pidolla eturenkaat ovat vielä jarrutuksessa mukana mutta kovalla pidolla eturenkaat antavat myöden.

Auto muuttui siten mukavammaksi ajaa että kaadot vähenivät ja tiukat mutkat sai taittumaan nopeammin napauttamalla jarrua.

Kaikin puolin autosta jäi hyvä maku ja pakettisetup toimi vallan mainiosti, noita kaatoja lukuunottamatta. Siihenkin olisi varmaan löytynyt lääke myös jarrun epaa pienentämällä mutta tykkään että auton saa pysähtymään kun tarvetta on joten siinä mielessä tuo klikkeri oli mukava lisä auton jo valmiiksi kattaviin säätöihin. Tuota ominaisuutta ei taida nykyalustoista muihin juuri löytyä.

Auto oli hyvä ajaa, katsotaan komennuksen jälkeen kuinka paljon maileja tälle autolle saadaan...

JLe:
Voisi kai tätäkin aihetta päivittää kertaalleen.

Nyt alkaa auton potentiaali löytyä, ulkokaudella en saanut nelikkoa toimimaan yhtä hyvin kuin tuuppia mutta nyt sisäkrossikaudella autosta alkaa löytyä "sitä jotain". Liekö tasaisemman maaston vaiko onroad-autoilun syytä...

Klikkerin jätin pois Vaasan ulkokisoissa kun pääsuora päättyi neulansilmään, piti "takajarrullisella" autolla päästää kaasusta aivan liian aikaisin vrt nelipyöräjarrutus. Sen jälkeen hieman hienosäädetty jousia ja nyt sisäradalla tuo auto on enemmän kuin elementissään. Muovisen etupivotin olen päivittänyt Exotekin alumiiniseen, tuo muovipivotti kun ei tahtonut kestää pientäkään kopsahdusta. Koneena kesällä 6.5t ja nyt sisäkaudella siirrytty taas 7.5t koneeseen ja se riittää. Täytyy katsoa enemmänkin miten saisi Corriin kiihtyvyyttä, välityksellä vaiko konheella...

-Jykä

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

Siirry pois tekstitilasta