Keskustelu > Yleinen keskustelu

Tamiya Mini

(1/13) > >>

JoS:
Jo viimetalvena Nihattulan rataa ympäri ajaneille Mineille voisi tehdä oman topikin.

Eli siis kyseessä on 1:10 koko luokassa oleva versio oikeasta ministä. http://www.racingfactory.fi/tuotteet/SAHKOAUTOT-Tamiya/58438-Tamiya-Mini-Cooper-Racing-M05-108086 Autoja valmistetaan etu-, sekä takavetoisina. Mallin numero kertoo mallista onko se etu- vai takavetoinen. Esimerkiski M-03 ja M-05 ovat etuvetoisia, kun taas  M-04 ja M-06 ovat takavetoisia. Eli siis parilliset ovat takavetoisia ja parittomat etuetoisia.

Suomessa "virallista" sarjaa Mineille pitävät KYPAK, EPUArc, LMM, PKSRCA, TAMUA, KUA yhteisnimellä Kerhokisat http://kerhokisat.nettisivu.org/ . Luokkina löytyy VTR (vintage touring raxing), FWD (front wheel drive), F1 ja Minit.
Mineille löytyy kaksi eri luokkaa: Mini Classic, jolloin autossa ei ole paljon säätövaroja, ja enemmön vaativalle kuskille Mino Competition, jolloin autoissa saa säätää lähestulkoon kaikkea mitä pystyy. Pää erona luokisa ovat moottorit ja noparit. Classikissa ajetaan harjallisella tekniikalla, kun taas Competiton luokassa ajetaan harjattomalla tekniikalla, mutta molemmisa luokissa on yksintyyppi sääntö moottoreiden kanssa. Kerhokisat sarjassa vain etuvetoiset autot ovat vain sallittuja, eli siis M-03 ja M-05 ja niin edelleen. M-05 on Tamiyan uusin etuvetoinen malli ja M-03 on myynnistä poistunut malli.

Minejä pystyy rakentamaan pääosin kolmella eri pituusluokalla, jolloin erinlaiset kopat eri raidevälillä sopivat mineihin. Suomessa sarjoissa ajetaan lyhyellä rengasvälillä ja yksityyppi korilla (vanhanaikainen minin koppa)
Mineissä akkujen kanssa ei käykkään kaikki akut, koska neliskantiset akut eivät mene autoon ilman rungon muokkausta, jolloin siittä tulee kisalaiton. Eli siis vanhanaikaiset Nimh akkujen muotoiset LiPo akut menevät.

macman:
Laitetaanpa hieman tarinaa omasta classic ministä.
Ajattelin hieman laittaa listaa mitä vakio miniin kannattaa/tulee vaihtaa mikäli
haluaa rakentaa kilpailukykyisen classic minin.

1. iskunvaimentimet ja jouset: iskunvaimentimiksi kannattaa vaihtaa öljytäytteiset alumiini-iskarit esim
                                                 3racing, yeah racing ja tamiya tekevät mineihin sopivia iskunvaimentimia.
                                                 toki mitkä tahansa lyhyet laadukkaat turistin iskarit toimivat. Edellä mainituisa
                                                 sarjoissa on myös eri jäykkyisiä jousia, joita vaihtamalla auton käyttäytymistä
                                                 saa muutettua.

2. Diffi eli tasauspyörästö: Vakio diffi on hieman turhan herkkä toiminen. Tämä aiheuttaa usein etuvetoisessa
                                          autossa hieman epämääräistä käyttäytymistä mutkista ulos lähdettäessä vetelyä                       
                                          yms. Diffin jäykistämiseen on kaksi vaihtoehtoa. Joko ostaa 3 racingin tai spec-R:n
                                          ölytäytteinen ratasdiffi ja täyttää jäykällä diffiöljyllä. tai vaihtoehtoiseti muuttaa
                                          vakiodiffi säädettäväksi erään harrastajan tarjoamalla diffin kiristyssetillä. Tästä
                                          vaihtoehdosta voi kysellä enemmän yv:llä allekirjoittaneelta. Huom! ratasdiffi on
                                          pakollinen eli ei lukittuja tai kuuladiffejä.

3. ohjauspalat: Nämä saa vaihtaa alumiinisiksi ja kannattaa myös vaihtaa pelkästään jo kestävyyden takia.

4: ohjausvarsisto ja servoseiveri: Mikäli olet ostanut uuden auton on tämä todennäköisesti M-05 mallia tähän
                                                      kannattaa vaihtaa 3 racingin tai tamiyan alumiiniset ohjausvivustot sekä
                                                      esim tamiyan jäykempi servosaveri. Näillä muutos osilla vähennät välyksiä
                                                      ohjauksessa.
5 renkaat: Classic miniä ajetaan sisällä tamiyan "pikku" slickseillä osanumero  53215

Tarkemmat säännöt löytyvät täältä http://rc10.fi/index.php?topic=80820.0    
                             

Bumer:
Mitä iskariöljyä kannattaa kokeillaa ensin? Ja millaisia jousia pehmeitä vai kovia?

macman:
Taakse jäykemmät jouset eteen pehmeät. Öljyt taitaa itsellä olla Losin 40 edessä ja 50 takana eli jotai 35-50 välistä.
Maavara on minimi 6mm edessä droopia ei oikeastaan juuri ole ehkä noin 1mm+tamiyan välykset. Takana hieman enemmän noin 3-4mm.
Droopia säädetään iskarin pituutta muuttamalla--> prikkoja männän alle.

Stigu:
vastaanpa Morriksen puolesta, säännöt Mini Classic/Competition, VTR,FWD,F1 löytyy täältä:
http://kerhokisat.nettisivu.org/

Siellä kohdassa "sääntömuutokset 2014" kohdassa sanotaan Competition luokan rungosta, korista ja koneesta näin

Mini  Comp.

- Comppiin sallituksi myös uus Minin kori (Tamiya Mini Cooper S2006 , tuotenr. 51335) ja siis pitempi akseliväli 237mm.
- nykyisen koneen rinnalle sallituksi koneeksi Hobbywing Ezrun 3000kv(tuotenr. HW Ezrun 3650S 13T brushless) edellytyksellä , että pinioni 16T
- Kaikki M-chassis osat sallittu,pois lukien Välitysmuutokset ja runkopalat.

-Lasse

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta