Keskustelu > Kaluston esittely

HotBodies D413

(1/2) > >>

JLe:
Noniin, kurakausi kurkistaa nurkan takana ja kerrankin ollaan kaluston kanssa ajoissa...

Ramilta sain Tommin vanhan noparin ja Tommilta laskun. Piti laittaa ATAK:in kerhoautoon, mutta Tommi antoi halavalla siihen sopivamman noparin. LRP:n Flow Works jäi siis nurkkiin. Pakissa oli vielä 6,5t kone pölyttymässä. Sähköt olivat siis suorastaan liian passelit nelkkukrossiin. Eihän niitä voinu jättää odottamaan "jos vanhat hajoo"...

Asso ei saanut vielä millisiä muotteja nelkkuun ja tuumaiset ruuvit oli jo hukattu. Losissa puolestaan kuuladiffit eivät houkutelleet, muistaen millainen vähti niissä oli BJ4-autossa. Xray - Noh, Skodaa en tarvitse, Volkkari on jo pihassa.

HotBodiesin nelkku löytyi Hobbylinnasta, samoin pari shorty-lipoa ja servo sekä varaosia jos jonkinmoisia. Varaosia oli melko kattavasti, olin positiivisesti yllättynyt! Tommin halvasta nopari-laskusta tuli vaan melkoisesti suurempi koko paketin myötä...

Jethro onkin kirjoitellut autosta tarkempaa rakennustarinaa omalla nettisivullaan:

http://lehtojarvi.net/blog/2014/10/11/hot-bodies-d413-uutta-sahkokrossirintamalle/

Rakentelussa ensimmäisenä tehdään iskarit, diffit sekä vanttiruuvit. Pohjalevyn kimppuun käytiin akkupitimien ja voimansiirron osien kera. Näiden lisäksi saimme nippuun ohjauksen sekä top deckit. Tulevalla kesälomaviikolla ripaus ripustuksia ja iskaripukkeja niin alkaa olla auto nipussa. Nitroauto on kyllä melkolailla ampumakunnossa ja sillä ajan niin kauan kuin nitroa/tukivarsia/renkaita riittää. Mikäli jotkut osat loppuvat tai muuta suurempaa vahinkoa syntyy, niin kurakausi jatkuu sähkömoottorin säestyksellä.

Alkuunsa ainakin osat ovat sopineet yhteen hyvin ja laatu vakuuttaa. Osapusseissa lukeva "Made in Taiwan" ei siis ole osoittautunut sudeksi ja sekundaksi. Muovi on sopivan jämäkkää ja hiilikuituosien reunat olivat hyvin viimeistellyt. Pohjalevyn reunat laitettiin hetipiti-liimalla kyllä umpeen...

Tämmöistä tälle illalle.

Jykä
Takinkääntäjä?

rMa:

--- Lainaus käyttäjältä: JLe - 18.04.2015, 22:25:50 ---...
Jykä
Takinkääntäjä?

--- Lainaus päättyy ---
Ei tuo suoritus kyllä riitä vielä moiseen arvonimeen, imperial ruuvien hukkaaminen on ihan riittävä oikeutus kokeilla välillä vierasta.
t. Entinen Yokomohisti samasta syystä...
ps. se M-06 on pojan, ei minun!

JLe:
Eli männäviikonloppuna koko pirssi tuli kasattua ja ekat varaosatarpeetkin ilmenivät. Jethrokin varoittelee tuolla artikkelinsa vaiheilla saranatappien kierteen ohukaisuudesta ja siinä kun kasaillessa välillä ihmettelin erinäisten luontokappaleiden räyhäämistä pihamaalli niin yksi tuli kiristettyä poikki asti kuin huomaamatta. Ihan perinteinen Tamiyan/Asson T-avain mutterissa kiinni, joten kauheaa vipuvartta ei vielä ollut. Varaosista katselin että mutteri olikin M2-kierteellä joten eipä siellä jenkan pohjalla taida olla kui 1,6mm materiaalia. Noh, saranatappeja saa saranatappikaupasta, samalla sitten vähän edellämainittuja muttereita sekä oransseja shimmejä.

Kaikki vakio-osat on löytynyt suoraan Turun putiikin hyllyltä, optiona ruuveilla iskaritorniin kiristettävät alumiiniset iskarihatut sekä Prolinen "one-piece"-kori meni tilaukseen. Vakio muoviset iskarihatut tulevat siis iskaritorniin käytännössä pallokuppi-liitoksella ja moinen suattaapi ajamittaan löystyä, joten tein ennakoivia kevätjuhlaliikkeitä noiden hattujen kanssa. Tuo "one-piece" kori on oikeasti kaksiosainen (kolme, jos lasketaan siipi osaksi koria), nokka ja kori ovat kasikrossarimaisesti eri osaset. HB:n oma näkemys korista on neliosainen: nokkapala, hytti ja sivuponttoonit ovat kaikki erillään vielä paketista otettaessa. Pikkuruisia ruuveja ja muttereita pääsee siis vielä veivaamaan ennen kuin ajoa voi miettiä.
Arskalle jätin maalausvastuun, jahka tuo Prolinen kori myös saapuu Mynämäelle asti.

Onneksi työmatkat haittaavat kaikkia Suomen harrastuksia yhtälailla niin pahimmat ajolämpöilyt saavat kylmää Amatsonin sadetta päällensä ja jäähtyvät siinä samalla...

Pöydällä pomputellessa autosta jäi kaikenkaikkiaan hyvä maku suuhun, saranatapit pistän pääasiassa omaan piikkiin. Varoituksia aiheesta kuitenkin oli siellä ja täällä. Niinkin hyvä maku että pitää melkeinpä syksyn saapuessa pistää kyselyitä että mitä autoja Suomesta saisi ja mitenkä niihin osia...

Jykä

JLe:
Nonnii, muutamaa akullista viisaampana...

Tehdassetup oli (aavistelujen mukaisesti) vähän kovemmalle pidolle tarkoitettu, kuin mihin Suomen ulkoradoilla tavallisesti törmätään.

Onneksi Petit-RC:n sivujen kautta löytyi "Bumby, low grip dusty"-setup, Holeshot-renkaille vielä kaiken lisäksi. "Tästähän voisi  vain radan korvata Ulvilalla ja laittaa oman puumerkin alle." Lauantaina hääkakkupäissäni tuli sitten ruuvailtua bumpsteeringiä, roll-centeriä ja taisi vähän iskarin kiinnityskin muuttua.

http://www.petitrc.com/setup/hotbodies/setupd413/D413_Hoogeueen_MVB20140518.pdf

Auto muuttui heti paremmaksi. Sitten aloitimmekin ratatalkoot ja vaikka rata ei enää ole niin röykkyinen, niin setup toimi edelleen. Alkujaan autossa oli vain takana kallistuksenvakaaja. Radan tasoittumisen myötä ajattelin että voi moisen eteenkin laittaa ja sinne ohkaisin lanka päätyikin lopulta. Perjantaina ehkä Wanhan kautta Mynämäelle, jos säät ja aikataulut sallivat...

Krossi on jälleen todella kivaa puuhaa!

Jykä

JLe:
Noniin, taas muutamaa akullista viisaampana...

Vetopitoa löytyi siinä määrin, että eturenkaat eivät tykänneet pysyä maassa mikäli kiihdyttäessä osui pienikin töyssy linjalle ja tähän lääkkeeksi käänsin siiven kiinnikkeen toisinpäin. Siipi (Prolinen Trifecta) oli jo leikattu alimpaan viivaansa takareunasta. Tämä laski siipeä reilun sentin. Lisäksi käänsin takaiskarit tornista takaisin "tehdasasentoon", pykälän pystympään.

Aivan suoraa vertailua vanhaan ei pysty pidon puolesta tekemään, vaihdoin myös M4 Holeshotit alle, ennen ajoin M3-Holareilla.

Nyt ainakin tuloksen tekeminen muuttui varmemmaksi, kun keula pysyi tontissa kiihdytyksissä. Perä ei liiaksi lipsunut ja yksi viiden minuutin erä kun kellotettiin niin kaatoja ei tullut ollenkaan ja BL Ulvilassa on nyt virallisesti 41,99. Tämä tuli ajettua peräti kahdella kierroksella peräkkäin, joten toistettavuuskin tuli kokeiltua. Toki tuo aika on otettu käsivaralla, mutta parempi kuin ei mitään.

Vertailun vuoksi Hoke taisi ajaa 4WD Corrilla viime vuonna 43,XX sekunnin kierroksen, Patteri- tai nitrokasien kierroksia ei ole juuri kellotettu tähän asti. Viikonloppuna kelien salliessa oli kyllä ajatuksena virittää ajanotto radalle.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta