Kirjoittaja Aihe: Auton säätäminen:vinkit/kysymykset ja tärkeimpänä vastaukset.  (Luettu 72506 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa LaNä

  • RaumRC ry.
  • Gold Member
  • Viestejä: 97
...Putsasitko renkaat ja vanteet kunnolla rasvoista ennen liimausta? ...

Vähän pyyhin märällä rätillä, ja sitte kuivasin. En muuta.

Poissa nph

  • RaumRC ry.
  • Jack Bauer
  • Viestejä: 529
    • Videoitani Youtubessa
Zap-o-Gap on just sellaista mitä esim. Sabessa suositellaan renkaiden liimaamiseen. Ei se huonoa olekaan, mutta itse suosin edellämainittua Hobbykingin mediumia. Liimat on siis kunnossa, tekniikka pitää tarkistaa.

Asson vanteet kaipaavat pyyhkäisyn hiekkapaperilla ennen kuin niin tarttuu pikaliima kunnolla. Eli sieltä urasta johon kumin reuna laitetaan, kannattaa karhentaa se pinta jollain jotta liima ottaa kiinni. HPI:n vanteista ei mulla ole mitään tietoa.

Poissa -Tommi-

  • RaumRC ry.
  • Vanhempi jäsen
  • Viestejä: 172
Liimoissa on eroja kuten kaikessa muussakin. Itse olen todennut parhaaksi Losin tekemät pikaliimat joita saa ohuena (punainen) ja standardina (sininen). Molemmat pitävät yhtä hyvin, allekirjoittanut suosii paksumpaa koska sormien liimaaminen renkaisiin/vanteisiin/pöytään/toisiinsa ei onnistu yhtä helposti kuin ohuella.

Itse liimaamisessa olennaisinta on renkaiden putsaus. Leikkaa ensin vanhat renkaat auki ja ottaa foamit ulos, leikkaa foamista palan, tähän juuri leikattuun pintaan suihkuttaa esim CRC:n jarrucleaneria ja silla putsaa renkaan liimauspinnan niin hyvä tulee. JConceptin renkaista ei irtoa paljoa tavaraa, mutta vastaavasti ProLinen renkaista lähtee järkyttävä määrä ruskeaa möhnää.

Vanteita en juuri koskaan putsaa, renkaiden huolellinen putsaus pitäisi riittää.

Liiman säilytys on myös tärkeää. Niitä pitäisi aina säilyttää viileässä kun eivät ole käytössä. Itse pidän kaikki avaamattomat pullot jääkaapissa. Jos pullon jättää auringonpaisteeseen joksikin aikaa niin tavara muuttuu todellä litkuksi ei pidä enää millään.

Poissa nph

  • RaumRC ry.
  • Jack Bauer
  • Viestejä: 529
    • Videoitani Youtubessa
Sellaista kumia ei ole vielä tullut vastaan johon ei (halpa kiinalainen) liima tarttuisi, mutta sellaisia vanteita on useitakin.

Poissa rMa

  • RaumRC ry
  • Chuck Norris
  • Viestejä: 1510
Luulen että vanteissakin on eroja. 1:18 TT:ssä renkaisiin kyllä tarttui hyvin liima mutta vanteisiin ei. Vanteet oli jotkut halvimmat kiinalaiset ja pinta tuntuikin rasvaiselta kun sitä tuli kokeilleeksi renkaan irti repimisen jälkeen. Toisaalta 1:10 autojen vanteissa en ole moiseen ongelmaan törmännyt ollenkaan. Tuo ohuin kiinanlitku (InstaCure) kyllä tarttuu kaikkeen minkä sen lähelle vie, mukaan lukien sormet, työkalut, pöytä ja vaatteet.

Poissa nph

  • RaumRC ry.
  • Jack Bauer
  • Viestejä: 529
    • Videoitani Youtubessa
Huonoimmin tähän asti on liima tarttunut Asson omiin T4 vanteisiin. B4:n alkup. vanteita en ole koskaan liimannut niin niistä en tiedä. JConceptsin ja Pro-Linen vanteissa tuota ongelmaa ei ole. Tosin ei niillekään pahaa tee jos urat karhentaa ennen liimausta. Minulla on tapana pyyhkäistä urat esim. 240 tai 400 hiekkapaperilla. Kumit pyyhkäisen yleensä rätillä ja Fairylla. Jos käyttää Fairya tohon hommaan niin se pitää tietenkin huuhdella huolellisesti pois.

Poissa Weke

  • Vanhempi jäsen
  • Viestejä: 224
  • Mitä nopeammin, sitä nopeammin.
Olen kyl huomannut, että säätäminen on ihan yhtä tärkeetä kun ajaminen. Jos auto ei toimi nii ei toimi ajokaan!  ;D
Mitä nopeammin, sitä nopeammin.

Poissa Weke

  • Vanhempi jäsen
  • Viestejä: 224
  • Mitä nopeammin, sitä nopeammin.
Voi veljet! No nyt se manki tempun teki. Olisko se nopari voinut saada jossain niis lukuisis kaadois kipeetä? Kun nyt tuli oikeen hiki sen kanssa kun "vähän" säädin kortilla (Kiitos siitä Niko) sitä ja lähdin tohon piha tielle koittaa sitä! Muuten kyl olis ollut ihan "ehkä" ookoo. Ja perskule yht äkkiä kun salama kirkkaalta taivaalta manki löi pakin päälle ja paineli sananmukaisesti TÄYSILLÄ naapurin kukkapenkkiin katolleen ja kaasupohjassa huusi siellä niin kauan kunnes sain virrat pois. Onni oli et ei kukkia katken ja auto on ehjä! Joko auton säädöt ihan sekasin tai kuski tai se nopari! :-\
Mitä nopeammin, sitä nopeammin.

Poissa Weke

  • Vanhempi jäsen
  • Viestejä: 224
  • Mitä nopeammin, sitä nopeammin.
Ja autoa piti huomenna antaa testiin pojil ketkä olis hommaamassa samanmoista. Mut en tiiä miten sit käy, kun sitä lähtee ulkoiluttaa Säkylän puskissa nii peruttaakohan se ihan raumal asti sit!  ;D
Mitä nopeammin, sitä nopeammin.

Poissa Hannu K

  • RaumRC ry.
  • Jack Bauer
  • Viestejä: 586
Jos ekaks toimi ja sit teki ton yht äkkiä,ni vaikuttais radio vialta.Sullahan oli se gt3?.En oo ennen kuulut ongelmista,mut huolestuu,ku poitsullakin on tää radio.
Kyllähän toi on täytynyt johtua radioista,ei mulla ainakaan tuu muuta mieleen.
Niin tänäänhän oli märkää,yks pisara vettä vastariin riittää.... :'(

Poissa Weke

  • Vanhempi jäsen
  • Viestejä: 224
  • Mitä nopeammin, sitä nopeammin.
Tarkastettaan radionpatterit. Pistin sillon eka kerral ihan uudet duracelit. Olisko voineet loppuu jo?
Mitä nopeammin, sitä nopeammin.

Poissa jj.luoma

  • RaumRC ry.
  • Wanha jäsen
  • Viestejä: 281
Multa löytyy kyllä yks ylimääräinen vastari ja GT2 radio, et voi testata jos ei vika alkaa selviään. Mulla ei kyllä noitten kanssa ole ollut mitään ongelmaa. Olisko mulla nyt 4 tai 5 vastaria ja kaikki toimii.
Niin ja löytyy kyllä yks ylimääräinen nopari, mut siinä soutaa nollapiste(kiinalaista laatua parhaimmillaan), mut kyllä se testaukseen käy, mut ei mihkään vakavaan ajamiseen.

Poissa Weke

  • Vanhempi jäsen
  • Viestejä: 224
  • Mitä nopeammin, sitä nopeammin.
Aamu session jälkeen tulos, mankista tuli helkama! Eli vika on ukossa ja sen säädöissä (näin luulen). Ohjaimen virta oli 10.2v. Mut jos joku näkee Raumalla juhannuksena peruttavaa sinistä mankia nii se on mun ottaa kiinni! Hyvää Juhannusta! ;D
Mitä nopeammin, sitä nopeammin.

Poissa nph

  • RaumRC ry.
  • Jack Bauer
  • Viestejä: 529
    • Videoitani Youtubessa
Kyllä sitä melkein kannattaa kokeilla toisella ohjaimella ja vastarilla, mutta mulle tulee kyllä ensimmäiseksi mieleen "pakin hirttämisestä", että noparin kalibrointi on pielessä.

Weke: Katso noparin manuaalista kaasun, pakin ja nollakohdan asetus! Siinä painellaan sitä punaista nappulaa noparin kyljestä ja väännetään liipaisin manuaalin neuvomaan kohtaan siinä välissä...

Löytyy tosta toisen sivun alusta:
linkki manuaaliin

Poissa rMa

  • RaumRC ry
  • Chuck Norris
  • Viestejä: 1510
Käytiin säätimen asetukset ohjelmointikortilla läpi, otettiin kahvasta expot pois ja kalibroitiin kaasu, kyllä sillä nyt pystyi jo ajamaan. Eli lähes ajokelvottomasta välttäväksi. Weke päästeli jo tuollakin huolestuttavan kovaa mutta ei se vieläkään oikein kunnossa mielestäni ole.

Taidetaan kokeilla mun spektrumeilla ens kerralla niin saadaan eliminoitua mahdollinen radio-ongelma pois.

Poissa Weke

  • Vanhempi jäsen
  • Viestejä: 224
  • Mitä nopeammin, sitä nopeammin.
Kiitokset vaan säädöistä!! Lujaa ja lujaa :o
Mitä nopeammin, sitä nopeammin.

Poissa PSo

  • Vanhempi jäsen
  • Viestejä: 153
Aivan kun minulle tehty tämä aihe.
Eli näitä voimansiirto asioita tässä miettiny, eli slipperi/sliperi/slipari mietityttää...
Eli mistä sen tietää että onko se sliperi löysällä/kireällä? Kun viime kerroilla olen huomannut, että oma auto on paljon "rauhallisempi" noiden kiihdytyksien kanssa. Eli silloin ensimmäisillä kerroilla kun auton sai lyhyellekin suoralle ja kiihdytti, niin selvästi huomasi sen että se kiihtyy, nykyään se on enemmän sellaista kuminauhamaista se kiihtyminen. Renkaat on nyt varmasti paremmat kuin mitä alussa ne kuluneet orkkisrenkaat, mutta silti sellaista selvää pyrähdystä ei enää tapahdu.
Ja samalla olen huomannut sen että kun takarenkaita pyörittää ilmassa käsin, ne pyörii tosi paljon löyhemmin kuin alussa.
Mutta voiko "kuminauhamaisuus "tämä johtua esim. akuista? Radan kunnosta? Vai onko vielä asioita jotka voi vaikuttaa?
Jos kokeilen tuolla lähteä esim. asfaltilta, eli stopista nappi pohjaan niin eturenkaat ei kyllä nouse milliäkään. Aiemmin kyllä jopa kippas katolleen jos halusi, se johtui vain kun kokeilin siirtää iskarin yläpäätä, ja tämä muutos palautettu ennalleen... Eilen koitin monta kertaa radalla ottaa paikaltaan lähtöjä, niin kyllä se suoraan lähtee ja kiihtyy ihan linjassa, mutta en sieltä mitään ääniä kyllä kuule enkä muuten asfaltillakaan... Kun silloin oli puhetta että pitäis metrin puolitoista "vinkua"?
Kyllähän tuota kokeilisi kiristääkin mutta onko siitä vaaraa esim. diffille/jollekin muulle jos se onkin ihan liian "tiukka"?
Autoton mutta ilmojen halki pääsee...

Poissa rMa

  • RaumRC ry
  • Chuck Norris
  • Viestejä: 1510
Taitaa olla slipperi turhankin löysällä jos kiihtyvyys on huonoa. Makuasioitahan nuo on mutta sen verran pitäis luistoa olla ettei pauku vetarit ja rattaat jos tullaan renkaat pallona hypyistä alas. Kiristele vaikka vartti kerrallaan ja katso mitä tapahtuu.

Noissa setupeissa tuo määrä mitä keulan pitäisi nousta testataan kaiketi niin että pidetään takarenkaista kiinni ja napautetaan kaasua. Aika tiukalla saa olla että keula nousee, itsellä on löysemmällä mutta kun ei osaa tuota kaasua annostella niin helpotetaan sitten slipperiä luistattamalla.

Poissa Hannu K

  • RaumRC ry.
  • Jack Bauer
  • Viestejä: 586
Mahtaako olla sama vika kuin mulla oli,eli diffi on käytön myötä "löystynyt"
Ja samalla olen huomannut sen että kun takarenkaita pyörittää ilmassa käsin, ne pyörii tosi paljon löyhemmin kuin alussa.
Ainakin tuo mun mielestä viittaa siihen/jos jo olet slipperiä kiristänyt.
Jos näin on,niin kokeile diffin kiristämistä.Olikos se asson ohjeissa piukkaan ja sit 1/8 osa kierrosta auki?
Kokeilemalla se löytyy.

Poissa rMa

  • RaumRC ry
  • Chuck Norris
  • Viestejä: 1510
Ratasdiffi tuossa RTR:ssä mutta notkistuu sekin käytön myötä, siksi varmaan pyörii herkemmin.

Ei se slipperi varsinaisesti vingu, välttämättä ääntä ei edes erota moottorin ja rattaiden äänen alta. Moottori ottaa ainakin minulla ensin aika hätäisesti kierroksia ja sitten hieman notkahtaa kun slipperi puree kiinni. Tiukemmalle vaan vähän kerrallaan kunnes tuntuu hyvältä. Ohjeiden mukainen alkusäätö slipperille on näköjään niin että aksselin pitäisi näkyä mutterin tasalta n. 0.5mm.