Kirjoittaja Aihe: Auton säätäminen:vinkit/kysymykset ja tärkeimpänä vastaukset.  (Luettu 74362 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Hannu K

  • RaumRC ry.
  • Jack Bauer
  • Viestejä: 586
Juu..aattelinpa taas jotain ihan muuta  ::)

Poissa JLe

  • Wanha jäsen
  • Viestejä: 329
Hannu oli tuonne Nihattulan rata-säikeeseen laittanut Jeppen mietteitä auton säätämisestä.
Siinä on kyllä hyvä pohjustus, ja varmasti tekstin syntyessä sieltä sylkee puhdasta asiaakin.

http://personal.inet.fi/koti/liljeroos/

Tässä on ns. "Vanha Testamentti", eli vinkkisivu jo niiltä ajoilta, kun mä olen aloitellut.


Jyrki Lehto
ATAK/UA
V*ttuilu on välittämistä
AE/Destiny/TLR

Poissa Marko

  • RaumRC ry.
  • Gold Member
  • Viestejä: 76
  • propellihattu
    • Skype
Jousista ja niiden jäykkyyksistä. HPIn lista: http://www.hpiracing.com/graphics/instr/I-6751-2-V9-Color.jpg Losi http://www.teamlosi.ru/techtips/spring_chart.htm + muut http://www.modrc.com/reference/offroad_springs.php ,netistä pomittuja. Uusien jousiversioiden kanssa voi olla eri lukuja, mutta suuntaa antava listaus. Mitä suurempi "painearvoluku" jousella, sitä jäykempi jousi.
Jotain semmosta sitten sielä radan ulkopuolellakin on, kun kauheasti kiinnostaa sinne ajella. "mauska"

Poissa JoS

  • RaumRC ry
  • Wanha jäsen
  • Viestejä: 267
  • Ei riemulla rajaa, kun assolla ajaa
Kertokaas nyt vähemmän tietävälle
Mitä vaikutuksia on arm mount system korkeudella? Eli näillä http://demonpowerproducts.co.uk/product_info.php/associated-31195-tc5-arm-mount-set-p-3928
FWD ja RWD Arm mount kohtien korkeus eroilla ja niiden Toe shimmejen??  http://teamassociated.com/parts/details/31198/
Wheel base shimmeillä, ja niiden paikoista tukivarren eri puolilla??
http://teamassociated.com/parts/details/31200/

Itse vaan en ymmärrä näistä oikein mitään  :-\, ja sitä mitä ne vaikuttaa  :o
Asso B4.2 FT, Asso B44 FT, Asso SC10 FT, Asso TC6.1 WC, Asso 12R5.1, Tamiya Mini M03/M05, Axial Jeep

Poissa rMa

  • RaumRC ry
  • Chuck Norris
  • Viestejä: 1510
Tukivarren kiinnityspisteiden korkeutta muuttamalla vaikutetaan roll centerin eli kallistuskeskiön korkeuteen. Tällä taas yritetään vaikuttaa siihen miten auto kallistuu ja miten sen paino jakautuu pyörille sivusuunnassa kun ajetaan kaarteessa.

Tukivarren etu ja takakiinnityksen korkeuserolla taas yritetään vaikuttaa auton vaikuttaa painon jakautumiseen pyörille pituussuunnassa kiihdytys- ja jarrutustilanteissa.

Toe shimmeillä saadaan säädettyä raideväliä ja takapäässä lisäksi aurausta. Raideväli vaikuttaa siihen miten paino kaarteissa jakautuu renkaille sivusuunnassa. Takapään aurauksella saadaan parannettua tai huononnettua takapään pitoa kaarteissa.

Wheel base shimmeillä säädetään akseliväliä. Akselivälillä voidaan vaikuttaa siihen miten hyvin auto kääntyy sekä renkaiden pitoon etu-taka suunnassa.

Ja kun et kuitenkaan saanut näistä mun jutuista mitään irti niin lue "Vanha testamentti" ajatuksella useampaan kertaan ainakin auton säätämisen osalta, lisäksi kannattaa seurata lehtojarvi.netin blogia auton säätämisestä, uskon ja toivon että tuosta kehittyy aikanaan säätämisen "uusi testamentti".

Jos(kun) joku löytää em. sepustuksestani asiavirheitä niin pyydän ystävällisesti huomauttamaan asiasta.

Poissa ihis81

  • Vanhempi jäsen
  • Viestejä: 201
Mites näissä touring vehkeissä diffi säädetään? Siis kuinka tiukalle?
Ei varmaan saa luistaa kuten crossareissa?

Mikäli oman Cyclonen ohjeista ymmärsin sen kireyden, niin se on aika tiukalla, eli sama kun siinä olis lukkoperä :o
-Tiedän kyllä sen, en vain muista sitä kaikkea kerralla-

Poissa JLe

  • Wanha jäsen
  • Viestejä: 329
Jep, luistaa ei saa, mutta on oltava herkkä.

Nyrkkisääntö lienee täysin kiinni ja sitten 1/8-kierros aukipäin.
Keraamiset kuulat helpottavat hommaa, eivät luista niin helposti ja toimivat smoothimmin.

God save ratasdiffit...

Jyrki Lehto
ATAK/UA
V*ttuilu on välittämistä
AE/Destiny/TLR

Poissa ihis81

  • Vanhempi jäsen
  • Viestejä: 201


 "Vanha testamentti" 



Tuolta linkistä tulee jänniä mainoksia sitten myös kun sinne klikkaa joten varovaisuutta kun avaatte linkin...
-Tiedän kyllä sen, en vain muista sitä kaikkea kerralla-

Poissa PSo

  • Vanhempi jäsen
  • Viestejä: 153
Jos on sähköinä LRP Sxx Comp. v2 & LRP x12 8.5T sekä akkuina Gens Ace 5000mAh 50c.
Minkä vahvuista johtoa tarvin noparilta moottorille ja akulle?
Ilmeisesti maailmalla kaupan olevat ovat avg-mitoilla, joten osuuko lähelle jos laittaa awg14 tai awg12?
Kumpi parempi vai onko vielä jokin vaihtoehto?
Autoton mutta ilmojen halki pääsee...

Poissa jj.luoma

  • RaumRC ry.
  • Wanha jäsen
  • Viestejä: 281
12AWG on noin 3.3mm2 johtoa, 14awg on noin 2mm2 johtoa. Jos ajateltais et akusta tulee 50C * 5000mA eli 250A. Niin 10cm johdon pätkään 12AWG johtoa jännite tippuu 0.125V. 14AWG johdoss taas tippuu 0.2V. Mitä tää nyt sit kertoo niin on vähän sitä ja tätä.
-Enemmänkin kyse on varmaan, et kuinka paljon sitä johtoa laittaa.
-Vähän luulen et saattaa jäädä hieman tosta 250A virrasta se mitä akusta oikeesti saa.
-Liitoksissa saattaa olla resistanssia aika paljon, et huonot liittimet saattaa syödä äkkiä ton pienen edun tuosta paksummasta johdosta.
-Mun mielestä toi 14AWG pitäs riittää. Noparilta motille vois teoriassa käyttää vähän pienempää. Pienempi taipuu ehkä paremmin, et saa lyhemmällä pätkällä tehtyä sen. Sama teho menee kolmesta johtimesta, kun akusta se teho tulee 2 johtimesta.

Nää on nyt vaan tämmösiä arvailuja.

Poissa rMa

  • RaumRC ry
  • Chuck Norris
  • Viestejä: 1510
AWG14:lla olen itse johdotellut, tuskin isommasta on iloa ainakaan tuupissa kun ei kuitenkaan voida päästellä mutkasta lämä tiskissä ulos. Turistissa ja nelkussa saattaisi ehkä jotain teoreettista hyötyä olla mutta sekin tulisi varmaan ulosmitattua sillä ettei pysy lapasessa senkään vertaa.

Noparin manuaalissa lukee 2.6mm2 mikä lienee AWG13. Muistelen Tommin kehuneen jotain tuon kaliiberin johtoa mutta lähinnä sen takia että on tosi notkeaa (kiilassa tärkeää).

Poissa -Tommi-

  • RaumRC ry.
  • Vanhempi jäsen
  • Viestejä: 172
Tuuppiin ei ole niin väliä kumpaa johtoa siihen laittaa. Tehoa kun ei oteta akusta ulos hetkellisesti juuri mitään. Eli 12 ja 14 awg tässä kohdassa ihan yhtä hyvää. Laittaisin itse kivomman väriset :-)

Mattoautot ja turistit on sitten asia erikseen. Mattikseen pitää laittaa erittäin notkeaa ja toisaalta mahdollisimman paksua johtoa (eli kaksi juttua mitkä ovat ristiriidassa toistensa kanssa). Itse olen käyttänyt TQ Racingin 13awg kaapelia. Se lienee yksi parhaista kompromisseista.

Turistiin taas vastaavasti mahdollisimman paksut. Siinä voisi olla 10awg johto paras ratkaisu.

Poissa PSo

  • Vanhempi jäsen
  • Viestejä: 153
Näytti tuota TQ13:sta löytyvän jopa suomalaisesta kaupasta, joten pitää sellaista sitten tilata kun tulee ajankohtaiseksi. Eli aika pian kun joku oli hermostuksissaan leikellyt kaapelia samalla kun vaihtoi iskaritukea...
Taitaa se musta olla nopein väri joten sillä se on mentävä.
Autoton mutta ilmojen halki pääsee...

Poissa PSo

  • Vanhempi jäsen
  • Viestejä: 153
Auton tasapainosta...
Kokeilin tänään punnita tuota autoa, ja kauhukseni huomasin että mullahan on 20 gr noparin puoli painavampi kun vastarin puoli. En nyt asialle sen kummemmin tehnyt mitään, mutta mietin että olisiko tuosta apua jos se laittaisi ns. tasan.
Eli laittais 4 puntaria vaaterissa olevalle alustalle ja alkaisi tiputtelemaan lyijyä sisään...
Mutta mites sitten etu- ja takapään suhde, missä se painopiste pitää olla?
Kun miettii niin tarvii kuitenkin kääntyäkin, mutta toisaalta peräpitokin olis tärkeää. Vai pitääkö nämä hakea just säätämällä ulosjoustoja jne?
Menee hifistelyksi mutta kaikki apu on tarpeen kun ei ranteet riitä =)
Autoton mutta ilmojen halki pääsee...

Poissa rMa

  • RaumRC ry
  • Chuck Norris
  • Viestejä: 1510
Ite laitoin summissa 10g vastarin viereen ja takakolmioihin 5g kumpaankin kun jossain setupeissakin oli siellä painoja. Etu-taka painopistettä kannattaa kokeilla akun paikkaa muuttamalla, ainakin Rauman liukkaalla radalla ohjausta on liikaakin akku edessä. Tai voihan se olla että kyse on vain peräpidon puutteestakin. Mutulla massa rauhoittaa menoa mutta kevyempänä on jotenkin herkempi ajaa ja korjausliikkeet tuntuis vaikuttavan nopeammin.

Poissa JoS

  • RaumRC ry
  • Wanha jäsen
  • Viestejä: 267
  • Ei riemulla rajaa, kun assolla ajaa
Ei kai se auton vikinä normaalia ole ?
Oma neliveto vikisee perskutaralan paljon. Mitä pitäisi tehdä ? Pitäisikö laakereille tehdä jotakin , rasvata ? Ja miten ?
Asso B4.2 FT, Asso B44 FT, Asso SC10 FT, Asso TC6.1 WC, Asso 12R5.1, Tamiya Mini M03/M05, Axial Jeep

Poissa JLe

  • Wanha jäsen
  • Viestejä: 329
Slipperi, diffi ja diffin välykset on ok? Eli slipperin tai diffin luistaminen ei aiheuta tuota vinkumista?
Lisäksi jos diffit on joskus aikanaan shimmattu vähän tiukaksi, voi olla hampaat kulmarattaista ottanu vähän osumaa.

Ja laakerit on kulutustavaraa, niitä pitäis vaihtaa harrastusautoonkin vaikkapa vuoden välein.

B44-autoon laakerit Suomesta (ainakin vielä, varasto vähissä = 1 satsi jäljellä):

http://www.racersrcshop.com/associated-b44-abec5-laakerisarja-p-778.html

Ajanu TLR:llä ja TC6.1 autossa noilla Answerin laakereilla ja ei oo rutissu tai kitissy, joten voinee suositella.

Jyrki Lehto
ATAK/UA

 
V*ttuilu on välittämistä
AE/Destiny/TLR

Poissa JoS

  • RaumRC ry
  • Wanha jäsen
  • Viestejä: 267
  • Ei riemulla rajaa, kun assolla ajaa
Kyllä diffien shimmaus pitäis olla kunnossa. Juuri kunnostin diffit ja kerran ajettu sen jälkeen. Diffin rattaat oli kunnossa ja shimmattu ohjeiden mukaan. Varmaankin tuo slipperi sen äänen tekee. Ainakin sieltä se ääni kuulostaa tulevan. Mitä pitäisi tehdä ?
Asso B4.2 FT, Asso B44 FT, Asso SC10 FT, Asso TC6.1 WC, Asso 12R5.1, Tamiya Mini M03/M05, Axial Jeep

Poissa rMa

  • RaumRC ry
  • Chuck Norris
  • Viestejä: 1510
Onko spurri ja pinjoni kunnossa? Slipperistä tuskin ääntä tulee kuin luistaessa. Ehkä moottorin tai spurrin laakerit pitää ääntä? Ääntä kuulematta vaikea sanoa mistä kyse... milloin olet radalle menossa, mä voisin tulla kuuntelemaan?

Poissa JoS

  • RaumRC ry
  • Wanha jäsen
  • Viestejä: 267
  • Ei riemulla rajaa, kun assolla ajaa
Ens viikolla seuraavan kerran, loppuviikoks menen tallinnaan futis turnaukseen.
Asso B4.2 FT, Asso B44 FT, Asso SC10 FT, Asso TC6.1 WC, Asso 12R5.1, Tamiya Mini M03/M05, Axial Jeep