Kirjoittaja Aihe: Auton säätäminen:vinkit/kysymykset ja tärkeimpänä vastaukset.  (Luettu 72489 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa PSo

  • Vanhempi jäsen
  • Viestejä: 153
Ei nyt ihan ole nappiin tuohon otsikkoon mutta aiheesseen liittyvää. Täällä kun on näitä voittavia kuskeja ihan isolla rintamalla niin miten siinä piikkipaikalla oikein ajetaan?
Tänään kerhokisoissa tilanne, jossa lähdin kolmannesta ruudusta, siitä onnistunut startti ja ekaan mutkaan toisena. No eka suma valmis ja taidettiin jäädä Jussin kanssa viimeisiksi. Kuitenkin muutkin osaavat kaataa ja huomaan olevani shikaanissa ensimmäisenä!
No ei siinä, aloin odottelemaan että koska Jussi alkaa olla takana että saapi väistellä. Meni kierros, toinen, kolmas, neljäs, viides, kuudes eikä Jussia näy... Siinä kohdin iski sitten paniikki, siis että tämähän on voitettavissa kun eroa reilu 10 sek, laskin että riittää kun kierroksia enää kolme/neljä...
Mutta se tilanne että aloin näkemään että se välimatka lyhenee, niin eipä pysyny hermo enää. Kädet tärisi ja ajaminen oli kun ensimmäistä kertaa radalla.
Lopputulos oli että 30 sek ajoaikaa jäljellä niin quadista ylikovaa tasaiselle ja spinnasin siinä, Jussi ajoi ohi tietysti.
Eroa maalissa reilu sekunti, joten pari hyvää kierrosta ilman mokia olisi riittänyt, mutta ei vaan...
Aika harvassa tälläiset ja sanotaanko että harmitus on aika kova, tuli tilanne yllättäen enkä ollut ajatellut asiaa lainkaan...
Joten milläs tuon sitten kans korjaat, kun yksin treenatessa ei oikein saa fiilistä että piikkipaikalla ollaan =)
Autoton mutta ilmojen halki pääsee...

Poissa PSo

  • Vanhempi jäsen
  • Viestejä: 153
Tässä vielä noi läpit missä näkee kun on tullut tilanne päälle, Jussi oli kolareissa mukana, jos olisi saanut ajaa rauhassa niin tilanne olisi ollut toinen. Mutta kisassa kaikki on mahdollista...
1   0:00:28   28.336   
2   0:00:56   28.357   
3   0:01:25   28.311   
4   0:01:53   28.349   
5   0:02:22   28.710   
6   0:02:50   28.353   
7   0:03:23   32.909   
8   0:03:51   28.067    Best time
9   0:04:21   30.233   
10   0:04:49   28.190
Autoton mutta ilmojen halki pääsee...

Poissa -Tommi-

  • RaumRC ry.
  • Vanhempi jäsen
  • Viestejä: 172
Tämän ongelman korjaamiseen auttaa vain yksi kikka. Lisää harjoitusta :-). Voittamaankin pitää pitää opetella, yleensä sitä ei osaa ihan luonnostaan kukaan tehdä. ja on normaalia kun paniikki iskee päälle ensimmäisellä kerralla. Eli lisää vaan johdettuja kierroksia vyölle niin kyllä se siitä.

Poissa PSo

  • Vanhempi jäsen
  • Viestejä: 153
Joo niinhän se on, omalla ajollahan se pitäis tulla. Se pitää olla kierroksissa rutiinia ettei tarvi puristaa, voi jopa hieman höllätä =)
Mutta palataan aiheeseen, eli säätäminen...
Kiihdytyspito, vaihdoin astetta jäykemmät öljyt iskareihin ja auto toimii loistavasti. Kääntyy ja on tosi vakaa ajaa muutenkin.
Nyt vaan on sellainen että kiihdytyspitoa katosi sen verran että haittaa pahasti kiihdyttämistä pattien, varsinkin siinä pääsuoran jälkeisessä mutkassa, kun pitäisi saada vauhtia niihin patteihin jotka on siinä kurvissa ennen uutta hyppyriä.
Onko muuta tehtävissä kun ohentaa taas öljyä takaisin, vaikka muuten auto toimisi omaan käteen paremmin jäykemmillä öljyillä?
Autoton mutta ilmojen halki pääsee...

Poissa -Tommi-

  • RaumRC ry.
  • Vanhempi jäsen
  • Viestejä: 172
Yksi konsti mikä auttaa välillä kiihdytyspitoon on taka camber linkin lyhennys hubin puolelta. kannattaa testata.

johdossa ajamisesta vielä.. en tarkoittanut lisää treeniä yleisesti vaan nimenomaan reeniä piikkipaikalla ajamisesta. sekin vaan on oma juttunsa miten silloin pitää kestää painetta erilaisesti. sitten kun oot voittanu pari kertsikisaa niin on paljon helpompi ajaa syyscruisingin voitosta :)

Poissa PSo

  • Vanhempi jäsen
  • Viestejä: 153
Joo tuosta vetopidosta pidettiinkin Ramin kanssa just puhelinpalaveri, ja kyllä sieltä löytyy kohteita mitä kokeilla. Pitäis vaan ehtiä enemmän radalle, tai siis oikeasti pitäis saada vaimolta lupa mennä sinne. Kuulemma tälle kesää se on puhunut ihan tarpeeksi itsekseen kotona, kun oon muka aina radalla...
Takana olis hubissa yks reikä vielä ottaa sisemmäs, nyt ollaan keskimmäisessä. Eli tuo taitaa olla ensimmäinen kohta, kun on helpoin testattava. Antisquattia koitan kans vähentää, nyt on 2 astetta joten siinä on kans varaa...
Eli kyllä nyt tarttis ainakin pari iltaa taas vapaaksi...   ???

Tuosta voittamisesta vielä, niin olen mä niitä jopa voittanutkin, mutta Jussi ei ole ollut silloin mukana.
Mutta onneksi noita kisoja on vielä, tärkeintä että sarjataulukko näyttää vielä hyvältä  8)
Autoton mutta ilmojen halki pääsee...

Poissa Marko

  • RaumRC ry.
  • Gold Member
  • Viestejä: 76
  • propellihattu
    • Skype
Jouset, nuo metalliset spiraalit jotka pitävät auton ryhdissä...., eli tässä pari päivää seikkaillut netissä ja osunut silmään jos jonkinlaisia jousien jäykkyystaulukoita eri valmistajilta (pääasiassa losin ja asson). Mutta missään ei oikein mainita jousien sisähalkaisijaa tai pituutta, varsinkin offroad (crossi)puolella on eri merkkisiä autoja liikenteessä, niin itseäni mietityttää, miten eri valmistajien jouset sopivat "orkkis" iskareiden kanssa, toki voisi vaihtaa koko paletin, mutta useasti tukivarret kahnaa jossain kohtaa muun merkkisiin iskareihin kiinni,  tai sitten männän liikerata ei riitä ulosjoustossa tms. Noita Losin ja asson jousia kun olisi saatavilla lähes joka putiikista ja tietäisi ainakin jäykkyydet. Esim. http://www.rcm.fi/varaosat/team-associated-varaosat/team-associated-b44/associated-ft-buggy-front-spring-kit-10.html onko nuo "tuumakoon" halkasijalla ja miten sopivuus muun valmistajien iskarien päälle? Tämmöisiä ajatuksia tällä kertaa...
Jotain semmosta sitten sielä radan ulkopuolellakin on, kun kauheasti kiinnostaa sinne ajella. "mauska"

Poissa rMa

  • RaumRC ry
  • Chuck Norris
  • Viestejä: 1510
Jostain löytyi että 15.56mm OD  ja 13.34mm ID Asson jousissa. Ainakin Kössin jousia ovat joskus Assossa käyttäneet joten lienevät samaa kokoluokkaa. Muista sopivuuksista ei omakohtaista kokemusta.

Poissa Marko

  • RaumRC ry.
  • Gold Member
  • Viestejä: 76
  • propellihattu
    • Skype
Jostain löytyi että 15.56mm OD  ja 13.34mm ID Asson jousissa. Ainakin Kössin jousia ovat joskus Assossa käyttäneet joten lienevät samaa kokoluokkaa. Muista sopivuuksista ei omakohtaista kokemusta.

Kiitos, täytyypä tilata satsi kokeeksi noita Asson jousia.
Jotain semmosta sitten sielä radan ulkopuolellakin on, kun kauheasti kiinnostaa sinne ajella. "mauska"