Kirjoittaja Aihe: Asson B4/ T4 keskustelua  (Luettu 79062 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa MVu

  • RaumRC ry.
  • Wanha jäsen
  • Viestejä: 400
Asson B4/ T4 keskustelua
« : 14.08.2010, 23:13:01 »
Tuollainen B4.1 RTR harjaton tuli tilailtua modelsportista (n. 270e toimituskuluineen).
Tuo Wanha rata innoitti ahtaudellaan 1/10krossiauton hankintaan. Nyt te kokeneemmat Asson omistajat/omistaneet voisivat jakaa vinkkejä modauksista ja säädöistä millä auto vielä paranee, olen saanut ymmärtää että aika pätevä auto olisi jo suoraan paketistakin.
Mitä varaosia pakkiin kannattaa hommata valmiiksi, optio-osat ja mitä litkuja iskareihin ja diffiin?

Poissa ihis81

  • Vanhempi jäsen
  • Viestejä: 201
Vs: Asson B4/ T4 keskustelua
« Vastaus #1 : 14.08.2010, 23:29:32 »
Noniin, hieno homma että alkaa enemmänkin näitä olemaan porukalla.
Vielä kun tuo Ismo saa hankittua tuon 1/10 kokoluokan krossarin, niin onhan täällä jo aineksia kisailuun.

Noista iskariöljyistä itsekkin haluaisin tietää enemmän, että miltä hehtaarilta noita edes lähtisi kokeilemaan.

Minkäs paksuista kamaa tuo B4 vakio öljyt edes on?
En edes tiedä onko omassa  iskareissa edes öljyt sisällä, kun edellinen omistaja oli rc10 kirjoitellut B4 FT mallin iskarien vuoto ongelmista.

Suunnittelikos Rma kanssa tämän kokoluokan krossaria?
Alkaa kohta tuo rata käymään ahtaaksi ainakin ohituksien puolesta ;D

Itsellä on jo kovat poltteet päästä testaamaan autoa, kunhan akut vaan tulisi.

Luulen että tossa 4.1 mallissa on jo paketista suoraan jo niin kova peli ettei siihen ainakaan mitään parannuksia tarvitse laittaa.
Omassa B4 on tuon B44 mallin takahubit paikallaan. Siinähän on isompi laakeri verrattuna vakioon B4,een.
« Viimeksi muokattu: 16.08.2010, 21:34:40 kirjoittanut ihis81 »
-Tiedän kyllä sen, en vain muista sitä kaikkea kerralla-

Poissa MVu

  • RaumRC ry.
  • Wanha jäsen
  • Viestejä: 400
Vs: Asson B4/ T4 keskustelua
« Vastaus #2 : 14.08.2010, 23:37:36 »
Kisailun takia tämä vähän tuli hankittuakkin ja jos talvella kävisi tuolla Hobbylinnan LRP Arenalla nolaamassa itsensä.
Olisko kellään tiedossa talveksi jotain sisäradan  paikkaa?

Poissa nph

  • RaumRC ry.
  • Jack Bauer
  • Viestejä: 529
    • Videoitani Youtubessa
Vs: Asson B4/ T4 keskustelua
« Vastaus #3 : 16.08.2010, 08:14:36 »
...
Mitä varaosia pakkiin kannattaa hommata valmiiksi, optio-osat ja mitä litkuja iskareihin ja diffiin?


Meillä on ollut B4 vasta niin vähän aikaa, ettei siitä ole halpojen servojen lisäksi hajonnut oikein mitään. T4:ssa on paljon samoja osia, joten tämä lista käy sellaisenaan myös B4:n varaosahuoltoon.

Tähän mennessä vaihdettuja palikoita
Etuhubi vakio(osanro. 9580): http://www.liquidrc.com/index.php?main_page=product_info&cPath=238135_142&products_id=26942
Vaihtoehtona alumiininen osa: http://www.rcmart.com/catalog/rc-b4t4-yeah-racing-alloy-bearing-chub-with-inch-screw-ab4005bu-p-21446.html?cPath=595_747_570

Takahubi vakio(osanro. 9584): http://www.liquidrc.com/index.php?main_page=product_info&cPath=238135_142&products_id=26946
Takahubi alumiinisena: http://www.rcmart.com/catalog/rc-b4t4-yeah-racing-alloy-rear-knuckle-ab4007bu-p-21265.html?cPath=595_747_570

Takarunko voi murtua jos esim. törmää kylki edellä naapurin autonrenkaaseen. Tämä sopii kuuladiffimalliin(osanro. 9570): http://www.liquidrc.com/index.php?main_page=product_info&cPath=238135_142&products_id=26933
Senkin saa alumiinisena, mutta B4:n ratasdiffimallissa on erilainen tämä osa ja sitä ei tietääkseni saa alumiinisena ainakaan järkevään hintaan. Tämä siis kuuladiffimalliin: http://www.rcmart.com/catalog/rc-b4t4-yeah-racing-alloy-rmain-chassis-wgear-ab4019v5bu-p-21715.html?cPath=595_747_570
Takarunko ratasdiffimalliin (osanro. 9818): http://www.liquidrc.com/index.php?main_page=product_info&cPath=0&products_id=60070

Etupään alatukivarsi: http://www.liquidrc.com/index.php?main_page=product_info&cPath=238135_142&products_id=26940
Sama alumiinisena: http://www.rcmart.com/catalog/rc-b4t4-yeah-racing-alloy-front-lower-with-inch-screw-ab4001bu-p-21719.html

RPM:n leveä puskuri on erittäin hyödyllinen lisävaruste: http://www.amainhobbies.com/product_info.php/cPath/1_25_1450_824/products_id/35427/n/RPM-Extra-Wide-Front-Bumper-B4T4GT2-Black

Isot pojat foorumeilla väittää että tukivarsia ja iskaritorneja menee kuin leipää, mutta ei meidän kummastakaan assosta ole mennyt ensimmäistäkään tornia. Yhden tukivarren olen vaihtanut edestä T4:sta.



Mitään varsinaisia viritysosia auto ei uutena kaipaa. Kaiken tarpeellisen pystyy säätämään ja kaikki palikat kestävät ajoa hyvin. Jos nyt jotain välttämättä haluaa vaihtaa parempaan, niin noita yllämainittuja alumiinisia osia voi harkita.

Säädöistä en on koskaan tehnyt mitään muistiinpanoja, mutta iskareihin lähtisin hakemaan säätöjä kohdalleen ehkä jollain 30-60wt öljyillä. Auton mukana tulevilla jousilla pärjää ihan hyvin. Meidän molemmissa autoissa on kuuladiffi, joten paha lähteä neuvomaan muita diffiöljyn valinnassa. Itse lähtisin liikkeelle n. 5000 öljyllä.

Poissa ihis81

  • Vanhempi jäsen
  • Viestejä: 201
Vs: Asson B4/ T4 keskustelua
« Vastaus #4 : 16.08.2010, 21:22:30 »


Isot pojat foorumeilla väittää että tukivarsia ja iskaritorneja menee kuin leipää, mutta ei meidän kummastakaan assosta ole mennyt ensimmäistäkään tornia. Yhden tukivarren olen vaihtanut edestä T4:sta.


Heh, isot pojat ajelee kyllä vähän isoimmilla radoillakin joissa nuo autot lentää järjestään sen 10-20m(no ei ihan) hyppyrin nokalta ja vauhdit on triplat meidän nopeuksista ;D
« Viimeksi muokattu: 16.08.2010, 21:25:22 kirjoittanut ihis81 »
-Tiedän kyllä sen, en vain muista sitä kaikkea kerralla-

Poissa nph

  • RaumRC ry.
  • Jack Bauer
  • Viestejä: 529
    • Videoitani Youtubessa
Vs: Asson B4/ T4 keskustelua
« Vastaus #5 : 16.08.2010, 21:31:40 »
Ajattelinkin että mun tekstistä kävisi ilmi miten meidän ajopaikoilla Asso kestää.
Edellisessä viestissä piti muuten mainita tuohon takahubiasiaan, että B4 ja B4.1 takahubit on samanlaisia.

Poissa ihis81

  • Vanhempi jäsen
  • Viestejä: 201
Vs: Asson B4/ T4 keskustelua
« Vastaus #6 : 16.08.2010, 21:33:25 »
Ja B44 hubi on myös muuten sama mutta toinen laakeri on isompi, jos paremman kestävyyden toivossa mennään ;)
-Tiedän kyllä sen, en vain muista sitä kaikkea kerralla-

Poissa nph

  • RaumRC ry.
  • Jack Bauer
  • Viestejä: 529
    • Videoitani Youtubessa
Vs: Asson B4/ T4 keskustelua
« Vastaus #7 : 16.08.2010, 22:30:41 »
B44:n hubissa on tosiaan uloimman laakerin halkaisija 1/8" suurempi.

Täältä löytyy setup sheet, jossa on B4:n "vakiosäädöt": http://67.199.85.166/racing/setups/b4_standard_edit_2007.pdf
Ei olisi huono idea kirjoittaa setuppia talteen tyhjään lomakkeeseen jos löytää mielesensä säädöt: http://67.199.85.166/racing/setups/b4_blank_edit_2007.pdf
Tuon voi näppärästi täyttää jo koneella ennen tulostamista tai sitten vaan tulostaa sen tyhjänä.

Tuossa aikaisemmin puhuin 30-60wt öljyistä ja tuo 30 näyttää olevan vakiona. Ei siitä ainakaan kauheasti pehmentää kannata. Jäykin mun kokeilema öljy Assoissa on ollut 70wt, mutta se on T4:lla pomppuisella radalla jo liian kova. B4:lla 70wt:kin menettelee.
Sitten kun näitä mun tekstejä vertailee omiin säätöihinsä/autoonsa kannattaa tietysti muistaa, että niitä iskarin mäntiäkin on useita erilaisia. Mulla on paikoillaan #2 männät ja niillä 70wt öljy tuntuu olevan ikäänkuin yläraja.

Poissa MVu

  • RaumRC ry.
  • Wanha jäsen
  • Viestejä: 400
Vs: Asson B4/ T4 keskustelua
« Vastaus #8 : 20.08.2010, 22:55:22 »
Postimies Pate pyörähti Uotilassa ja jätti Asson jälkeensä. Näppärän oloinen on auto, sunnuntaina näkee kuinka taipuu mun käsissä Wanhalla.
Hyvin toimii Modelsport, viime sunnuntaina tilailtu ja nyt perjantaina auto tuotiin kotiin. Viela täytyy hakea Lidlistä akkupatterit ohjaimeen (4kpl 3.99e 2500mAh mainostetaan vähän  ;))

Poissa MVu

  • RaumRC ry.
  • Wanha jäsen
  • Viestejä: 400
Vs: Asson B4/ T4 keskustelua
« Vastaus #9 : 22.08.2010, 18:51:44 »
Mitäs takarenkaita kannattais hankkia on nuo RTR renkaat aika kovat ja liukkaat (ja huono kuskikin mutta renkaita syytetään ;))

Poissa nph

  • RaumRC ry.
  • Jack Bauer
  • Viestejä: 529
    • Videoitani Youtubessa
Vs: Asson B4/ T4 keskustelua
« Vastaus #10 : 22.08.2010, 19:46:20 »
Hyvä että kirjoitit sen rengasasian tänne. Olisin varmaan sen jo unohtanut vaikka radalla olikin juttua renkaista.

Laitetaan ensin auto kuntoon ja katsotaan sitten onko kuskissa vikaa ;D

JConcepts Goose Bumps - linkki valmistajan sivulle - linkki kauppaan
On toiminut tähän mennessä joka paikassa missä olen ajellut.

Pro-Line Caliber - linkki valmistajan sivuille - linkki kauppaan
Nämä oli tänään alla kun kokeilit kumin pehmeyttä. Ei toimi irtohiekalla yhtä hyvin kuin Goose Bumps, mutta Wanhalla toimii yhtä hyvin.

Tuossa on mun itse hyväksi havaitsemat. Lisäksi kokeilemisen arvoisia on esim. Pro-Line Hole-Shot ja JConcepts Double Dees.
« Viimeksi muokattu: 23.09.2010, 22:30:10 kirjoittanut nph »

Poissa rMa

  • RaumRC ry
  • Chuck Norris
  • Viestejä: 1510
Vs: Asson B4/ T4 keskustelua
« Vastaus #11 : 23.08.2010, 18:11:00 »
Pari beenelkkua lisää tulossa Raumalle lähipäivinä... alkaa olemaan merkkiluokkakisojen ainekset kasassa!

Poissa jj.luoma

  • RaumRC ry.
  • Wanha jäsen
  • Viestejä: 281
Vs: Asson B4/ T4 keskustelua
« Vastaus #12 : 23.08.2010, 18:22:29 »
Juu akut lähti jo tilaukseen vaikka autoa ei vielä fyysisesti olekkaan. Kunhan auto tulee niin sähköt lähtee tilaukseen. Ehkä se tossa valmistuu sit ajokuntoon parissa viikossa. Ans kattoo nyt mitä sieltä sit tuleekaan.

Poissa rMa

  • RaumRC ry
  • Chuck Norris
  • Viestejä: 1510
Ghetto B4
« Vastaus #13 : 26.08.2010, 08:50:39 »
Oma ghetto B4 tuli eilen ja vähän tuli päästeltyä kadulla iltahämärissä. 1200mAh 2S akulla, mottina 4400kV ja 35A säätimellä WattsUp kyydissä n. 250W, 40A. Välityksiä (20/81) keventämällä varmaan ihan kelpo peli radalle.

Poissa nph

  • RaumRC ry.
  • Jack Bauer
  • Viestejä: 529
    • Videoitani Youtubessa
Vs: Asson B4/ T4 keskustelua
« Vastaus #14 : 26.08.2010, 09:30:37 »
Sulla kun on se 17T pinjoni niin se vaatii kaverikseen oikeastaan sen suurimman mahdollisen spurrin, eli 87 hampaisen. 84T rattaallakin se toimii, mutta ilman modauksia välys jää niin isoksi että rattaiden ikä voi jäädä vähän lyhyeksi. Toisaalta en ole varma onko moottoripukin modaamisesta mitään iloa kun motti on niin lähellä vaihdelootaa, ettei se siitä varmaan enää lähemmäs mene vaikka kuinka suurentaisi kiinnitysreikiä.

Tuolla 17/87 välityksellä, 4400kv motilla, ja 2S lipon nimellisjännitteellä tulee teoreettiseksi nopeudeksi ~40km/h* ja kun ottaa huomioon että motin voima riittää keräämään tuon nopeuden hyvinkin nopeasti, olettaisin että välitys on aika passeli Wanhalle.
Vertailun vuoksi: Miikan autossa on teoreettinen nopeus ~39km/h(niillä välityksillä millä itsekin kokeilit autoa) ja vaikka motti on laiskempi kuin sun, autolla pärjää silti radalla oikein hyvin.

*Nopeuden laskemisessa ei ole otettu huomioon renkaan pullistumista eikä muita luonnonvoimia. Vain välitys, jännite, motin kv ja renkaan halkaisija.
« Viimeksi muokattu: 26.08.2010, 09:34:47 kirjoittanut nph »

Poissa rMa

  • RaumRC ry
  • Chuck Norris
  • Viestejä: 1510
Vs: Asson B4/ T4 keskustelua
« Vastaus #15 : 26.08.2010, 12:52:10 »
Sulla kun on se 17T pinjoni niin se vaatii kaverikseen oikeastaan sen suurimman mahdollisen spurrin, eli 87 hampaisen. 84T rattaallakin se toimii, mutta ilman modauksia välys jää niin isoksi että rattaiden ikä voi jäädä vähän lyhyeksi. Toisaalta en ole varma onko moottoripukin modaamisesta mitään iloa kun motti on niin lähellä vaihdelootaa, ettei se siitä varmaan enää lähemmäs mene vaikka kuinka suurentaisi kiinnitysreikiä.

Tuolla 17/87 välityksellä, 4400kv motilla, ja 2S lipon nimellisjännitteellä tulee teoreettiseksi nopeudeksi ~40km/h* ja kun ottaa huomioon että motin voima riittää keräämään tuon nopeuden hyvinkin nopeasti, olettaisin että välitys on aika passeli Wanhalle.
Vertailun vuoksi: Miikan autossa on teoreettinen nopeus ~39km/h(niillä välityksillä millä itsekin kokeilit autoa) ja vaikka motti on laiskempi kuin sun, autolla pärjää silti radalla oikein hyvin.

*Nopeuden laskemisessa ei ole otettu huomioon renkaan pullistumista eikä muita luonnonvoimia. Vain välitys, jännite, motin kv ja renkaan halkaisija.
** Tosta lopusta jäi vielä se osuus pois missä paetaan kaikkea vastuuta jos joku loukkaa itsensä näitä ohjeita noudattaessaan ;)

Ei sulla sattuisi olemaan moista spurria? Moottori ei tosiaan mahdu 81T spurrilla ja 17T pinjonilla tarpeeksi lähelle, laatikko ottaa vastaan. 84T:täkin voisi kyllä mallata, ei se nyt niin kovin kaukana sopivasta ollut 81T kanssa. Pitää nyt hetki maistella ja laittaa sitten tarviketilausta menemään jonnekin mistä saa myös rattaita ja spurreja. Järeämmät akutkin olisi paikallaan, luulen että tuolla pikkuakulla jännite putoaa ainakin voltin alemmas (oli 6,6V muistaakseni) kuin kunnollisella.

Poissa nph

  • RaumRC ry.
  • Jack Bauer
  • Viestejä: 529
    • Videoitani Youtubessa
Vs: Asson B4/ T4 keskustelua
« Vastaus #16 : 26.08.2010, 13:12:00 »
En ota mitään vastuuta jos joku loukkaa itsensä 17/87 välityksillä ;D

Täydellä 5000mah 20C akulla jännite putoaa 7.9-8V luokkaan n. 30A kiihdytyksessä.
Kyllä mulla pitäis olla sovitukseen kelpaavia "vähän" käytettyjä spurreja. Se on sitten sinusta kiinni onko ne sun mielestä ajokuntoisia :) Mulla taitaa olla 2kpl käyttämättömiä spurreja, mutta ne on 81T.
Olen tähän asti ostellut pinjonit, spurrit ja Asson alkuperäisosat liquidrc:stä.
Linkki B4:n varaosalistaan ja linkki pinjoneihin.

Sitten pari linkkiä niille joilla on 5mm akseli motissa:
17T - http://www.liquidrc.com/index.php?main_page=product_info&cPath=0&products_id=63297
18T - http://www.liquidrc.com/index.php?main_page=product_info&cPath=0&products_id=63298
19T - http://www.liquidrc.com/index.php?main_page=product_info&cPath=0&products_id=63299
20T - http://www.liquidrc.com/index.php?main_page=product_info&cPath=0&products_id=63300
« Viimeksi muokattu: 27.08.2010, 10:27:35 kirjoittanut nph »

Poissa rMa

  • RaumRC ry
  • Chuck Norris
  • Viestejä: 1510
Vs: Asson B4/ T4 keskustelua
« Vastaus #17 : 26.08.2010, 13:23:03 »
En ota mitään vastuuta jos joku loukkaa itsensä 17/87 välityksillä ;D
... tai renkaan pullistumisesta johtuen ::)

Jos spurreissa on hampaita jäljellä niin kyllä ne testaamiseen passaa. Mitä hammaslukuja ne vähäsen käytetyt on?

Poissa nph

  • RaumRC ry.
  • Jack Bauer
  • Viestejä: 529
    • Videoitani Youtubessa
Vs: Asson B4/ T4 keskustelua
« Vastaus #18 : 26.08.2010, 14:31:59 »
Niin sehän taisikin jäädä mainitsematta. Ne on just noi 84 ja 87 joista on ollu juttua.

Poissa MVu

  • RaumRC ry.
  • Wanha jäsen
  • Viestejä: 400
Vs: Asson B4/ T4 keskustelua
« Vastaus #19 : 26.08.2010, 15:35:19 »
Renkaat tuli hankittua: Shumacher mini pinnit (tai jotain) medasecilla sanoivat että voittavat alkuperäiset RTR gummit (ammattitaitoista porukkaa siis).
Tänään käydään Wanhalla kokeilemassa ja ottamassa sala treeniä että en jäis Nikolle jalkoihin :)