Kirjoittaja Aihe: GWS P-40 sähkölennokki  (Luettu 11717 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Admin

  • Ylläpito
  • Viestejä: 47
GWS P-40 sähkölennokki
« : 20.06.2010, 20:18:40 »
Aloitan kaluston esittelyn rakenteilla olevasta lennokista.

Kävin Sabessa heräteostoksilla ja mukaan tarttui GWS P-40 sotalinnun rakennussarja. Mielessä on jo jonkin aikaa ollut ajatus, että pitäisi rakentaa joku toisen maailmansodan aikainen kone ja lisäksi kiinnosti päästä testaamaan GWS:n uudistettujen rakennussarjojen laatu.

Linkki kauppaan:
http://www.sabe.fi/hobby/index.php?prodid=40003&grpid=5006
Hintaa oli hintalapussa tuon nettikaupan hinnan verran, ja kuitissa lukee tasan 50€.

Laatikon sisältö oli positiivinen yllätys. Ennestään tiesinkin, että uuden sarjan koneet ovat aavistuksen isompia, mutta eniten yllätti rakennustarvikkeiden parantunut laatu. Koneiden koko on kasvanut n. 80cm kärkivälistä n. 100cm kokoon ja materiaali pitäisi olla EPO vaahtomuovia. Siiven ja korkeusvakaajan jäykisteet ovat nykyään ihan oikeaa hiilikuituputkea ja mm. laskutelineet ovat uudistuneet niin paljon että nykyisiä voi ihan oikeasti käyttääkin. Lisäksi uusiin sarjoihin mahtuu ~2200mAh 3S lipo sisään ilman mitään modaamista. Hyviä uudistuksia on varmaan enemmänkin, mutta nuo tuli nyt päälimmäisenä mieleen.

Koneeseen on näillä näkymin tulossa seuraavanlaiset tekniikat:
- motti: Turnigy TR35-36 1450KV Kiinalainen 35-42 1250KV
- potkuri: n. 9-10" halkaisija ja n. 6" nousu
- säädin: Mystery 30A (tunnetaan myös nimellä Black Mantis)
- servot: 4kpl HXT900
- akku: Flightmax 2200mAh 3S LiPo

Projektista on vielä turha ottaa kuvia kun olen siinä vaiheessa että olen saanut vasta osat pois pusseistaan. Päivitän tilannetta kun saan jotain näkyvää aikaiseksi.
Sitä odotellessa tässä video samanlaisesta vehkeestä:
gws epo p 40
« Viimeksi muokattu: 01.07.2010, 18:23:26 kirjoittanut nph_admin »

Poissa Admin

  • Ylläpito
  • Viestejä: 47
Vs: GWS P-40 sähkölennokki
« Vastaus #1 : 20.06.2010, 20:30:57 »
Vähän päivitystä tilanteeseen.
En ole paljon vielä aikaa käyttänyt koneen rakentamiseen, mutta kyllä se kohta jo lennokkia alkaa muistuttamaan.

Siipi kasattuna. Vain servot puuttuvat. Hiilikuituinen jäykkäri on liimattu uretaaniliimalla. Siivekkeiden saranat ja hornit pikaliimalla, joka ei sulata styroxia. Tavallinen Loctite menee läpi styroxin niin että heilahtaa. Siivenpuoliskot ja landarien kiinnityspalikat on liimattu yhteen GWS:n kontaktiliimalla.
Siivekkeiden saumat on aika kamalan näköisiä, mutta ei niitä 100m korkeudesta enää huomaa :) Servojen y-johto paikoillaan vain kuvausrekvisiittana.




Runko on vielä lähes koskematon, eikä siihen oikeastaan montaa osaa kiinnitetäkään ennen kuin puoliskot liimataan yhteen. Molemmissa puoliskoissa näkyy peräsimen työntötankojen putket uretaaniliimalla liimattuina. Purseet ei paljon ahdista kun tuo koko sisätila menee piiloon. Ulkopinnan maalissa näkyy jännää "hilsettä". Ne valkoiset pisteet tulee siitä, kun pinnassa on pieniä nyppyjä, joista lähtee maali päästä. Ei sen kummempi juttu.




Sivuvakaaja ja sivuperäsin eivät kaivanneet muuta kuin irroituksen ja saranoiden kolojen tekemisen ja saranoiden liimaamisen, sekä hornin liimaamisen. Pikaliima toimii hyvin saranoihin ja hornikin näytti kiinni jäävän. Korkeusvakaaja ja korkeusperäsin samaten irti toisistaan, puoliskot yhteen pianolangalla ja uretaaniliimalla. Saranoita 6kpl pikaliimalla ja jäykkäri uretaaniliimalla. Horni pikaliimalla.




Vähän on vielä tekemistä ja sähkötkin puuttuvat kuvasta kokonaan. Siihen on ihan hyvä syy. Minulla ei ole mottia eikä noparia vielä. Servoja ja akkuja kaikki on kai nähneet ennenkin.

Poissa nph

  • RaumRC ry.
  • Jack Bauer
  • Viestejä: 529
    • Videoitani Youtubessa
Vs: GWS P-40 sähkölennokki
« Vastaus #2 : 01.07.2010, 18:19:25 »
Päivitystä tilanteeseen. Tämä rakentelu on vähän jäänyt taka-alalle kun harrastusaika on mennyt aika pitkälti Foxin ja parin Asson kimpussa, mutta kyllä tähänkin aina joskus ehtii nippeleitä liimailemaan. Nyt on vihdoin kaikki servot paikoillaan ja kaikki työntötangot kiinni molemmista päistä. Sähköistä puuttuu vielä noparin johtojen pidennys ja motin kiinnityksen rakentaminen.
Varsinaista rakentelua ei ole enää muuta kuin koulingin leikkaaminen ja kiinnityspisteiden liimaukset. Tarrojen liimailua ei kai lasketa rakentamiseksi(?). Itse koulinki tulee ruuveilla kiinni, mutta ne ruuvien vastakappaleet on vielä liimaamatta ja taitavat olla tällä hetkellä hukassakin :)

Tämän viestiketjun aloituksen jälkeen on koneeseen tuleva moottori vaihtunut. Silloin kun kamoja tilailin, oli joka paikasta loppu em. Turnigyt ja nyt koneeseen tuli aavistuksen tehokkaampi, mutta vähän pienemmällä kv:llä varustettu moottori. Linkki moottoriin.
Tämä moottori ottaa sen verran enemmän tehoja, että myös säädin saattaa vaihtua vielä. Nyt olen koeajellut mottia 30A Mysteryllä ja siltä kyllä näyttää, että jos aikoo käyttää 9x6 APC-E:tä niin virta menee jonkin verran yli säätimen suositusten. Tosin kaasussa on muitakin asentoja kuin 0 ja 1, eli säätimen kohtalo ratkeaa ensimmäisten lennettyjen akullisten aikana.

Kone alkaa näyttämään jo ihan tunnistettavalta.

Sekoittelin vähän maaleja ja kun löysin kohtuullisen hyvän väriyhdistelmän, korjasin koneen rungon vasemmalta puolelta kokeeksi "hilsettä". Toinen kylki vertailun vuoksi ilman hilseenpoistoa. Myös siipien tummat yläpinnat täytynee käsitellä.


Koeajelin pukissa moottoria ja tässä vähän tuloksia:
motti: 35-42 1250kv
potkuri: 8x6 APC-E kiinalainen kopio
säädin: 30A Mystery
akku: 2200mAh 20-30C 3S Flightmax

I_max: 31A
P_max: 290W
U_min: 9.3V

Akku ja säädin lämpenivät yllättävänkin paljon, vaikka ajelin pidempää pätkää n. 13-15A virroilla ja välillä nostin tehoa lähelle maksimia muutamaksi sekunniksi. Ajelen vastaavaa testiä vielä 9x6 potkurilla kunhan vaan ehdin. Edellisessä testisessiossa ei ollut mukana lämpömittaria. Akun ja säätimen lämmöt pitää vielä ottaa talteen. Motti ei tuollaisella vajaan 300W kuormalla lämpene sen vertaa että sitä kädellä erottaisi. Motissa on siis potentiaalia, mutta säädin ja akku käyvät äkkiä pieniksi. Lisää aiheesta seuraavien testien jälkeen.

Poissa nph

  • RaumRC ry.
  • Jack Bauer
  • Viestejä: 529
    • Videoitani Youtubessa
Vs: GWS P-40 sähkölennokki
« Vastaus #3 : 28.07.2010, 20:50:29 »
Koneen päivän kunto ilmenee näistä kuvista. Vielä puuttuu pientä viimeistelyä, mutta ulkoapäin kone alkaa näyttää kelvolliselta.
Uusi 40A Mystery säädin tuli tänään, eli nyt olisi kaikki kilkeet kasassa koelentoa varten.