Kirjoittaja Aihe: Tamiya Mini  (Luettu 61882 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa macman

  • RaumRC ry.
  • Jack Bauer
  • Viestejä: 607
Vs: Tamiya Mini
« Vastaus #20 : 01.10.2014, 09:15:07 »
En huomannut eilen mainita , että tuo m-05 ohjauspalan valinnalle on syynsä. Yeah racingin malli taitaa olla nykyään samanlainen? Siinä on tuo ohjausvarsi huomattavasti korkeammalla niin pääsee eroon siittä korkeasta linkkipallosta mikä on vakiossa. Ja kestävyys paranee ennen kaikkea sekä saa bumpsteerin minimoitua.
« Viimeksi muokattu: 01.10.2014, 09:17:12 kirjoittanut macman »

Poissa macman

  • RaumRC ry.
  • Jack Bauer
  • Viestejä: 607
Vs: Tamiya Mini
« Vastaus #21 : 01.10.2014, 20:10:46 »
Mielenkiintoisen havainnon tein tänään kun aloin Joonan miniä purkamaan.
Painelin renkaita ja kas ei foumeja  :o Mahtaako toimia ollenkaan?
Tietty vois kokeilla keittää renkaat irti vanteilta.

Poissa rMa

  • RaumRC ry
  • Chuck Norris
  • Viestejä: 1510
Vs: Tamiya Mini
« Vastaus #22 : 01.10.2014, 20:51:59 »
Siltä tosiaan vaikuttaa että insertit puuttuu. Onko nuo renkaat kuitenkin ns. normi radiaalit? Asetonilla varmaan ainakin irtoaa jos keittäminen ei auta mutta kestääkö vanteet asetonia?

Poissa macman

  • RaumRC ry.
  • Jack Bauer
  • Viestejä: 607
Vs: Tamiya Mini
« Vastaus #23 : 01.10.2014, 21:25:13 »
Rengas on oikea. Asetonia vois kokeilla tinneri sulattaa vanteen. Tosin vahinko ei ole suuri uudet vanteet on 8kpl/9euroo.

Poissa rMa

  • RaumRC ry
  • Chuck Norris
  • Viestejä: 1510
Vs: Tamiya Mini
« Vastaus #24 : 02.10.2014, 10:23:31 »
Minin päivityspaketti tilattu, ihanan kallista...

Ohjauspalat: Yeah Racing #M06-006BU
C-palat: Yeah Racing #M03-005BU
Iskarit: 3Racing #M03M-13/LB/V2
Vetarit: 3Racing #M03M-11/V3
Insertit: Tamiya #53255

Yeah Racingin C-paloissa tulee mukana kuulalaakerit king pinnien paikalle joten Tamiyan vastaavia ei kaiketi tarvita. Mutta saako classicissa käyttää alumiini C-paloja? Ei sillä että olisin kisoihin lähdössä mutta kiinnostaa vaan.

Poissa MLe

  • RaumRC ry.
  • Vanhempi jäsen
  • Viestejä: 213
  • Kaikki mitkä liikkuu moottoril on hauskaa....
    • AutoMotor
Vs: Tamiya Mini
« Vastaus #25 : 02.10.2014, 13:14:12 »
TAMIYA MINI CLASSIC
Tekniset säännöt 2014
-Tamiya M03
-Autot kasattava valmistajan ohjeen mukaisesti
-Osien keventäminen työstämällä kielletty
Vain allaolevat muutokset sallittuja:
-Kuulalaakerit
-Shimmiprikkojen ja O-renkaiden lisääminen
-Koritolppien lyhentäminen ja vahvistaminen
-Ratastasauspyörästö; vapaa, kiristämistä varten saa runkoon tehdä pienen reiän
-Vetoakselisto vapaa
-Jouset ja vaimennus vapaat, mutta vaimentimien kiinnityspisteet rungossa ja tukivarsissa oltava
alkuperäisillä paikoilla
-Ohjausvarret ja ohjauskinkistö vapaat
-Servon kiinnitys ja tuet vapaat, kuitenkin alkuperäisillä paikoilla
-M03/M05 tarkoitetut ohjauspalat vapaat
-Servosaver vapaa
-Pyörän akselit(sis. hexit) vapaat
-Ainoastaan muoviset vakiomallin takaohjauspalat sallittu
-Akun kiinnitys vapaa
Moottori ja nopeudensäädin
-Nopeudensäädin vapaa
-Ainoastaan vakiomallin mukana tuleva moottori RS 540S/SH(#7435035) tai Tamiya 540-J
moottori (#53689) sallittu
-Kollektorin puhdistaminen hiomalla sallittu (pl. Hand-Out moottorit)
-Kisan aikana hajonneen (ei toimi) moottorin saa vaihtaa kilpailujohdon luvalla
-Moottorin jäähdytys tuuletin/rivat sallittu
-Jos moottori tulee kisajärjestäjän puolesta (Hand-Out moottorit), moottorissa vakiojohdotus ja
liittimet, joita on käytettävä
Akut
-6kpl Sb-C kokoisia NiMH tai NiCD-kennoja, nimelliskapasiteetti vapaa TAI 2S(7,4v) Lipo
akku,kovakuorinen , nimelliskapasiteetti vapaa
Renkaat, Insertit, Vanteet
-4 kpl pyöriä/kisa, rikkoutuneen saa vaihtaa kilpailun johdon luvalla
-Ainoastaan kaupallisesti saatavilla olevat, pienoisauton renkaiden puhdistukseen tarkoitetut,
hajuttomat pito/puhdistusaineet sallittu
-Renkaan pintaa ja kulmia saa hioa
-Pidon muokkaaminen pikaliimalla sallittu
-Talvella (matolla) : tamiya M-Chassis Slicks, # 53215
-Kesällä: Tamiya M-Chassis Slicks # 53215
 Tamiya M-Chassis Radial 60D # 50683
 Tamiya 60D Reinforced Slicks, type B # 54216
-insertti: Tamiya 60D Hard Inner Sponge, # 53255
-vanne oltava M-runkoon tarkoitettu , malli vapaa (pl. levyvanteet)Kori
-Tamiya Mini Cooper (av.210mm) #50795
Mitat ja Painot
-Maavara min. 6mm rungon alta mitattuna
-Leveys ilman koria max. 168mm
-Minimipaino 1300g
Kilpailuformaatti
Alkuerät
-Kuljettajat jaetaan alkueriin rankingin perusteella
-Erän pituus 5 min.
-Väh. 3 alkuerää, joista lasketaan väh. 2 parasta alkuerätuloksiin
-Yhteislähtö samalta viivalta, aika alkaa lähtöhetkestä
Finaalit
-Kesto 8 min.
-Nousufinaalit; 2-5 parasta nousee seuraavaan finaaliin (osanottajamäärästä riippuen) , 3-6
suoraan A-finaaliin.
-A-finaali väh. 2-kertaisena , lähtötapa ”formula”- lähtöruuduista alkuerä tulosten perusteella.
AutoMotor M.Leino
ASSOCIATED TC6 ja TC5, TeamC TR02, AXIAL Wraith, Schumacher, Tamiya Mini M03, Right crawler, Maverick evo, Turnigy trooper, Scout Chevy C10, Mcd rr4v

Poissa rMa

  • RaumRC ry
  • Chuck Norris
  • Viestejä: 1510
Vs: Tamiya Mini
« Vastaus #26 : 02.10.2014, 13:35:34 »
MLe, olen kyllä lukenut nuo säännöt. Siinä vaan ei mainita mitään c-paloista mikä viittaisi siihen että vaihtaminen on kielletty. Kuitenkin M05 ohjauspalojen kanssa on ilmeisesti pakko käyttää M05 c-paloja?  Miksei sitten samantien alumiinisia?

Sisäpiirin tietojen mukaan uudet säännöt julkaistaan maanantaina, toivottavasti asia sieltä sitten selviää.

Poissa macman

  • RaumRC ry.
  • Jack Bauer
  • Viestejä: 607
Vs: Tamiya Mini
« Vastaus #27 : 02.10.2014, 17:06:18 »
Täytyypä kysyä tuota c-pala asiaa tuolta sääntövaliokunnalta. Mutta sillä välin voi tuota tamiyaa....
Noparissa ei näemmä ole beciä vaan se on vastarissa :o No aina voi laitta ulkopuolisen becin.
Mitähän sitä huomiseksi keksis?

Poissa MLe

  • RaumRC ry.
  • Vanhempi jäsen
  • Viestejä: 213
  • Kaikki mitkä liikkuu moottoril on hauskaa....
    • AutoMotor
Vs: Tamiya Mini
« Vastaus #28 : 02.10.2014, 17:36:38 »
Tamiya Mini Cooper (av.210mm) #50795 kori.

MINI CLASSICISSA ei ole sallittua tuo uusi kori ja pidennyspalat runkoon...
Comppi-luokkassa on tuo viri viri sallitumpaa kuin classicissa. ;)

Taitaa kaikilla olla rakenteilla nuo comppi-Minit? :o

No saanpa ajaa omaa luokkaa tuol vanhal classicilla! ;)
AutoMotor M.Leino
ASSOCIATED TC6 ja TC5, TeamC TR02, AXIAL Wraith, Schumacher, Tamiya Mini M03, Right crawler, Maverick evo, Turnigy trooper, Scout Chevy C10, Mcd rr4v

Poissa JoS

  • RaumRC ry
  • Wanha jäsen
  • Viestejä: 267
  • Ei riemulla rajaa, kun assolla ajaa
Vs: Tamiya Mini
« Vastaus #29 : 02.10.2014, 17:49:09 »
Äläpä unohda mun toista miniä  ;)
Asso B4.2 FT, Asso B44 FT, Asso SC10 FT, Asso TC6.1 WC, Asso 12R5.1, Tamiya Mini M03/M05, Axial Jeep

Poissa macman

  • RaumRC ry.
  • Jack Bauer
  • Viestejä: 607
Vs: Tamiya Mini
« Vastaus #30 : 02.10.2014, 20:49:32 »
No niin tuli kokeiltua minin vanne ei kestä asetonia vaan sulaa.
Itseasiassa Mle nämä pitkät minit vakio koneella eivät pääse edes comppi luokkaan
vaan niillä on ihan oma Raumrc viri viri mini luokka  ;D

Poissa rMa

  • RaumRC ry
  • Chuck Norris
  • Viestejä: 1510
Vs: Tamiya Mini
« Vastaus #31 : 02.10.2014, 21:52:37 »
Vai että meni se keittelyhommiksi sitten... tai no saahan ne renkaat irti vanteista  tosiaan asetonilla sulattamallakin :-)

Poissa rMa

  • RaumRC ry
  • Chuck Norris
  • Viestejä: 1510
Vs: Tamiya Mini
« Vastaus #32 : 03.10.2014, 10:16:18 »
Eipä auttanu keittelyt, menee asetonihommiksi.

...
No saanpa ajaa omaa luokkaa tuol vanhal classicilla! ;)

Jaa oliko sulla siihen sliksitkin? Kun mä muistelen että radiaalit olis olleet alla... viri viri!

Poissa macman

  • RaumRC ry.
  • Jack Bauer
  • Viestejä: 607
Vs: Tamiya Mini
« Vastaus #33 : 05.10.2014, 22:15:56 »
No niin tänään tuli sitten koeajettua Joonan mini.
Hyvinhän tuntui toimivan mitä nyt perä oli hiukan liukas ym.. tosin eipä paljon renkaitakaan pidoteltu.
Ja taisi ratakin olla likainen. Mutta auto säilyi ehjä Santerin rikoitus yrityksistä huolimatta  ;)

Laitoin nopariin pienen 5 voltin regulaattorin , kun ei 6 volttista sattunut olemaan. Varmuuden vuoksi
pistin siihen pienen alumiinikulman kiinni jäähdytyslevyksi. Noparin laitoin rungon jatkopalan sisään
tarranauhalla kiinni. Siellä lepää jos ei lämpene liikaa. Kytkin myös pakin pois päältä.

Poissa rMa

  • RaumRC ry
  • Chuck Norris
  • Viestejä: 1510
Vs: Tamiya Mini
« Vastaus #34 : 05.10.2014, 22:19:17 »
Kokeilin autoa muutaman kierroksen. Vaikutti ihan hyvältä ajaa, peräkään ei liukastellut kuin vasta liian myöhäisillä jarrutuksilla. Oliko nuo renkaat nyt insertein varustettu? Oliko muuten tuunattu/hiottu/liimattu?

Poissa macman

  • RaumRC ry.
  • Jack Bauer
  • Viestejä: 607
Vs: Tamiya Mini
« Vastaus #35 : 05.10.2014, 22:32:57 »
Aamulla pistin kuskin ihan itse laittamaan insertit paikalleen. Muuta tuunauksia / säätöjä ei tehty.
Nurkkien pyöristys taitaa auttaa eniten tuohon renkaan tasaiseen kulumiseen. Ja liimausta taidetaan tarvita vasta kun radalla alkaa löytymään sitä pitoa. Aika lujaa tuntui kulkevan ainakin tuolla pikkuradalla 20T pinjonilla voisin kokeilla tuota 16T:ä kun seuraavaksi mennään radalle.

Poissa macman

  • RaumRC ry.
  • Jack Bauer
  • Viestejä: 607
Vs: Tamiya Mini
« Vastaus #36 : 13.10.2014, 00:26:26 »
Nyt tuli hiukan ajettua Joonan firma classicilla.
Vanhoilla pikkuslickseillä tuntui olevan hiukan mahdoton ajaa.
Pidotettuna linjalla pysyen ihan suht ok. Linjan ulkopuolella häipyi perästä pito täysin tuloksena pyörähdys.
Radialeilla(inserteillä) ilman reunan pyöristyksiä ja eturenkaan liimausta tuntui kippaavan todella helposti.
Omilla comppi renkailla siis radialit hiukan renkaan reunaa pyöreäksi hiottuina ja eturenkaista uloin kuviorivi liimattuna auto tuntui käyttäytyvän juuri sopivasti.
Nopeuksia tuli kokeiltua sen verran että 20T pinjonilla kulki aivan liian kovaa. 16 T pinjonilla vauhti oli ehkä karvan verran hitaampi kuin classicin pyörillä eli ainakin omasta mielestä ihan OK. Voi olla että tuo vauhtikin on vielä joillekkin turhan kova, mutta ehkä eka firmatapahtuma kertoo todellisuuden. Nyt vaan kaikki koettavat saada autonsa ajettavaan kuntoon. Jeesaan kyllä sitten renkaiden kanssa.
Oliko kerholla jonkin sortin rengassorvia mihin saisi 12mm heksillä varustetun renkaan kiinni? Saattais olla tarpeellinen
noiden minien kanssa leikkiessä.

Poissa macman

  • RaumRC ry.
  • Jack Bauer
  • Viestejä: 607
Vs: Tamiya Mini
« Vastaus #37 : 14.10.2014, 21:21:09 »
Hiukan ihmettelin Joonan classicia tänään. Yeah racingin iskarit olivat yhtä lukuunottamatta pitäneet
kohtuullisesti öljyt sisällään. Pienen öljyn täytön lisäksi lisäsin toiset O-renkaat männän varteen tiivisteiksi.
Samalla laitoin eteen yhden O-renkaan männän alle lyhentämään iskaria sen pari milliä eli hiukan droopin säätöä.
Muuten auto on kestänyt hyvin pienet koeajajat.

Poissa macman

  • RaumRC ry.
  • Jack Bauer
  • Viestejä: 607
Vs: Tamiya Mini
« Vastaus #38 : 15.10.2014, 23:38:55 »
Kerkesimpäs ajamaan tänään muutaman akullisen vaikkei pitänyt.
Santeri oli tempaissut uudet pohjat compilla niin annoin hänen toimia testikuskina classicilla.
Lopputulos oli noin 1.5 sekuntia hitaampi bestlap kuin compilla.

Auto käyttäytyi suhtkoht tasapainoisesti ehkä aavistus olisi kaivattu lisää kaarre ja vetopitoa keulaan.
Santerin autoon verrattuna oma autoni perä oli huomattavasti pehmeämpi ja keula taasen kovempi.
Keulaan täytyy melkein keksiä jotkut pehmeämmät jouset. Alkuperäisiä hieman pitelin, mutta ne on aika tavalla pitkät.
Eli tämän hetken setuppi: takana toisiksi pehmein jousi, kaksi reikäiset(kartio aukeaa ylöspäin) vakio öljyt
                                      edessä pehmein jousi , kolmireikäiset männät ( kartio aukeaa ylöspäin) vakio öljyt
                                      niin ja jouset ja iskarit sekä öljyt yeah racing tuotantoa

Sunnuntaina jatkuu säätö. Koetetaan tulla vakio-osilla toimeen  ;D

Poissa JoS

  • RaumRC ry
  • Wanha jäsen
  • Viestejä: 267
  • Ei riemulla rajaa, kun assolla ajaa
Vs: Tamiya Mini
« Vastaus #39 : 16.10.2014, 08:06:03 »
Noniin, eli viime sunnuntaina ajoin minillä ihan ok aikoja, mutta etupäähän kaipasin lisää pitoa ja kääntyvyyttä (enemmän on paremmin vai mites se meni  :o ). Tällä best läppi oli 13.00. No keskiviikkona laitoin uudet öljyt iskareihin: eteen 35-> 32,5 ja taakse muistaakseni sama 30-> 30. Itselläni en muistaakseni ole rajottanut ulosjoustoa takaa, mutta edestä olen. Näillä muutoksilla etupäästä tuli loogisempi ajaa, mutta ei silti vielä haukkaa niin, että peräpää irtoaa. Samalla kori pääsee "heilumaan" tai laskemaan paremmin mutkissa, mikä myös auttaa kippaamiseen mutkissa. Näillä muutoksilla ensimmäisellä akulla bl oli 12,90 ja sitä seuraavalla taas 12,70, mikä taitaa olla ihan ok nykyisellä profiililla.

Niin joo autossani on ok pintaiset radiaalit takana ja edessä melkein sliksit radiaalit. Jousina edessä keltaiset( samat, kuin macman'illä , olisko yeahracing??) ja takana tamiyan lyhyet siniset. Maavara on se minimi eli 6mm
Asso B4.2 FT, Asso B44 FT, Asso SC10 FT, Asso TC6.1 WC, Asso 12R5.1, Tamiya Mini M03/M05, Axial Jeep