Kirjoittaja Aihe: Team Associated TC5  (Luettu 78134 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa nph

  • RaumRC ry.
  • Jack Bauer
  • Viestejä: 529
    • Videoitani Youtubessa
Team Associated TC5
« : 10.03.2011, 16:21:46 »
Rakennussarjan kasaamista

Kuvassa koko rakennussarja levitettynä pöydälle. Tässä vaiheessa urakka vaikutti vielä kovin suurelta. Positiivisena yllätyksenä kaikki sarjan ruuvit ja laakerit ovat millisiä.

Aloitin kasaamisen iskareista. Kuvissa kaikki 76 osaa pusseissa ja kasattuna. Auto on foam-renkaille tarkoitettu malli, joten jouset on naurettavan jäykät. Menee vaihtoon vielä lähiaikoina.

Seuraavaksi kasasin vetarit. Kuvassa palikat ja valmis vetari. B4 ja T4 vetareihin tottuneena tuo nivelen pinnin lukitseva rengas vaikuttaa fiksulta parannukselta.

Kuvassa takatukivarret nippeleineen kasaamatta ja etupää valmiina.

Tältä se sitten näyttää kun nuo edelliset on pohjalevyssä kiinni.

Etutorni kasattuna ja takatorni palikoina.

Päivän kasaustilanne. Takatorni on nostettu paikoilleen vain kuvausrekvisiitaksi. Takadiffi on vielä kasaamatta niin en voi ruuvata tornia vielä kiinni.
« Viimeksi muokattu: 10.03.2011, 16:48:56 kirjoittanut nph »

Poissa rMa

  • RaumRC ry
  • Chuck Norris
  • Viestejä: 1510
Vs: Team Associated TC5
« Vastaus #1 : 10.03.2011, 19:52:13 »
Mulla on edessä siniset jouset ja takana vihreät, samoilla varmaan pääsee alkuun. Montako tuntia rakentamiseen on mennyt tähän mennessä?

Poissa JLe

  • Wanha jäsen
  • Viestejä: 329
Vs: Team Associated TC5
« Vastaus #2 : 10.03.2011, 19:59:16 »
"Ratamestarin arvio" nollasta valmiiseen autoon on n. 8h, siihen aikaan valmistui oma pirssi, enemmän tai vähemmän huolellisesti. ;)
Mutta niin, Arskalta kyselemään jousia. Ainakin Tamiyan pehmeää jousta (Asson vihreää vastaavaa) pitäisi löytyä "nurkista".

Jyrki Lehto
V*ttuilu on välittämistä
AE/Destiny/TLR

Poissa nph

  • RaumRC ry.
  • Jack Bauer
  • Viestejä: 529
    • Videoitani Youtubessa
Vs: Team Associated TC5
« Vastaus #3 : 11.03.2011, 17:11:17 »
Aikaa on kyllä vaikea mennä arvioimaan. Ekana iltana lähinnä ihailin palikoita ja selailin manuaalia. Sitten loppuillasta päätin kuitenkin ruveta vähän rakentelemaan vaikkei pitänyt. En katsellut kelloa aloittaessa enkä lopettaessa ja pelailin välillä vielä GT5:ttäkin :)

Toisena kasausiltana olikin sitten Miika mukana kasaamisessa niin aikaa meni moninkertainen määrä kun opeteltiin lukemaan manuaalia ja neuvoin jokaisen ruuvin ja osan paikan erikseen ja vähän työkalujenkin käyttöä tuli siinä samalla opetettua.

Parina iltana ei ole ehtinyt/jaksanut koskemaan autoon ollenkaan. Nyt kun eilen innostuin taas autoa ruuvamaan ja ajettelin kasata takadiffin että pääsen auton perän kanssa samaan vaiheeseen kuin keulan, meni diffin säätömutterista kierteet. Uskoisin että mutteri oli alunperinkin viallinen, koska toinen mutteri tuntui ihan erilaiselta. En myöskään heti lähtisi osoittamaan syyttävällä sormella kädetöntä mekaanikkoakaan, koska olen kuitenkin kahta Asson kuuladiffia avannut/kasannut menestyksellä useita kertoja.
Näin siinä siis kävi: Kasasin diffin normaalisti, mutta aluksi ilman ruuvilukitetta testatakseni smoothin toiminnan ennen lopullista kiristystä ja säätöä. Mutteri tuntui vähän nihkeältä jo ennen kuin ruuvin kärki otti kiinni nylon-lukitusrenkaaseen. Diffi kuitenkin tuntui ihan hyvältä niin avasin ruuvin ja laitoin päähän tipan lukitetta. Kiersin ruuvia takaisin ja mutterin kierre korkkasi ennen kuin ruuvi oli kunnolla mutterin läpi asti. Siis paljon ennen varsinaista kiristystä.

Tuollaista mutteria on ihan turha kysellä paikallisista ruuvikaupoista(eli Rauman Akusta), koska mutteri on UNC 2 kokoinen nylock. Jos "Ukin porukalla" sattuu noita olemaan tallessa niin otan mielelläni lainaan. Tilasin jo Liquidista yhden kokonaisen diffin huoltosarjan ja Modelfixings.co.uk:sta 10kpl pussillisen pelkkiä muttereita. Ongelmana vaan tässä on se, että projekti seisoo muutaman päivän mutteria odottaessa.

Poissa Hannu K

  • RaumRC ry.
  • Jack Bauer
  • Viestejä: 586
Vs: Team Associated TC5
« Vastaus #4 : 11.03.2011, 21:46:30 »
Tiiä sit misä ajas noi pitäis kasata,mut sanoisin et "ratamestarin"8h on aika "ammatti"aika.Ite oon puuman kanssa viettänyt aikaa jonkin verran(ollut useta viikkoja,mut kasausta muutama ilta)ja sanoisin jotta tuo aika tullaan kertomaan jollakin luvulla.Tietty täytyy huomioida et tää on mun eka kit auto ja muutenkin vast kolmas,joten joudun käyttää sitä aikaa manuaalin lukemiseen...Ps.koitan laittaa puumasta tänne vastaa.

Poissa nph

  • RaumRC ry.
  • Jack Bauer
  • Viestejä: 529
    • Videoitani Youtubessa
Vs: Team Associated TC5
« Vastaus #5 : 12.03.2011, 13:43:09 »
Ratamestari on varmasti kasannut noita enemmän kuin keskiverto foorumilainen :)

Noniin, homma nytkähti taas vähän eteenpäin. Aloin illalla miettimään että menisköhän B4/T4:n kuuladiffin huoltosarjasta se mutteri TC5:n diffiin vaikka aika erinäköinen viritelmä onkin. Löysinkin sitten lopulta pakista avaamattoman sarjan ja sillä mutterilla sain diffin kasaan. Vaihdan sinne oikeanlaisen mutterin tilalle kunhan niitä saapuu postissa. Pääasia että sai taas rakentelumotivaation päälle. Kerkesin jo vähän kyllästymään touhuun tuon edellisen takaiskun takia.
Autosta puuttuu nyt enää oikeastaan sähköt ja korin maalaus.

Hannun kasausraporttia odotellessa...

Poissa jj.luoma

  • RaumRC ry.
  • Wanha jäsen
  • Viestejä: 281
Vs: Team Associated TC5
« Vastaus #6 : 12.03.2011, 14:40:35 »
No sehän on sit huomiseksi Ukiin iskussa, eikös.

Poissa rMa

  • RaumRC ry
  • Chuck Norris
  • Viestejä: 1510
Vs: Team Associated TC5
« Vastaus #7 : 12.03.2011, 17:16:15 »
...
Autosta puuttuu nyt enää oikeastaan sähköt ja korin maalaus.
...

Sähköjä löytyy Ugista ja valmiiksi maalatun korinkin saa sieltä lainaan. Nyt vaan akut latakseen huomista varten!

Poissa nph

  • RaumRC ry.
  • Jack Bauer
  • Viestejä: 529
    • Videoitani Youtubessa
Vs: Team Associated TC5
« Vastaus #8 : 12.03.2011, 19:04:44 »
En sanonut että mulla ei ole sähköjä, vaan että ne puuttuu autosta  ;)

Ajattelin nyt alkuun laittaa kyytiin 9.5T Turnigyn motin ja 60A Ez-Run säätimen. Yksi ylimääräinen Futaban R603FS taitaa saada kunnian toimittaa vastarin virkaa. En ole vielä sovitellut mun akkuja auton kyytiin, mutta enköhän jonkinlaisen kiinnityksen saa aikaiseksi.

Poissa rMa

  • RaumRC ry
  • Chuck Norris
  • Viestejä: 1510
Vs: Team Associated TC5
« Vastaus #9 : 12.03.2011, 19:19:55 »
Lasikuituteipillä saa akun aika pätevästi kiinni, jossain väittivät että nuo velcro nauhat löystyy ajossa. Itsellä ainakin on kiilassa akku pysynyt hyvin kiinni teipillä jo useamman keikan, eipä ole tarvinnut irroitella kun olen ladannut tuota ainoaa akkua paikallaan. Rengaspaino(t) pohjalevyyn estämään akkua liikkumasta hihnaa päin mahdollisen kolahduksen varalta ja menoksi... alumiiniset tukipalat akun ympärille ehtii tehdä sitten myöhemminkin.

Poissa JLe

  • Wanha jäsen
  • Viestejä: 329
Vs: Team Associated TC5
« Vastaus #10 : 13.03.2011, 20:24:23 »
Lainaus
En ole vielä sovitellut mun akkuja auton kyytiin, mutta enköhän jonkinlaisen kiinnityksen saa aikaiseksi.
Lainaus
alumiiniset tukipalat akun ympärille ehtii tehdä sitten myöhemminkin.

Niin, akuille tosiaan voi tehdä tuommoiset tukipalat. "Aihioita" (alumiinipalasia) löytyy Ugista, mallia voi ottaa vaikkapa Ramin autossa olevista kikkareista. Niillä akku siirtyy samalla sen verran ulommaksi, että ei tartte erikseen "balanssipainoja" hirveästi tuon oikea-vasen painojakauman puolesta. Lisäksi tuolla mallilla kun tekee palat, niin teippauskolot jäävät auki ja käytettäviksi. Lasikuituteippi on asiaan hyvää tavaraa, eikä turhan tyyristäkään, oisko ollu 2,5 vaiko peräti 3€/rulla Etrassa, vanha teollisuus-etola vai mikä se oli...

Ratamestari oli ennen TC5 pirssiä rakentanut ainoastaan 1 kpl remmivetoisia autoja, toki useampi keppivetoinen on tullut rakennettua.
Toisaalta se remmiauto oli Tamiya, jonka kanssa tapeltiinkin sitten melkein vuorokausi, joten treeni oli ankara! :D

Jyrki Lehto
ATAK/UA
V*ttuilu on välittämistä
AE/Destiny/TLR

Poissa rMa

  • RaumRC ry
  • Chuck Norris
  • Viestejä: 1510
Vs: Team Associated TC5
« Vastaus #11 : 13.03.2011, 20:29:32 »
Tulipa ajettua vähäsen turistia tänään Ugissa, kymmenkunta viisiminuuttista erää sekä jonkin verran vapaampaa hurjastelua, yhteensä yli 300 kierrosta. Ugin radan tavoille opetettu TC5 pelasi hienosti eikä tullut mitään remonttia vaikka välillä pitikin tarkastaa että missä ne seinät oikein on. Tämänpäiväisen perusteella voin kyllä suositella TC5:tä ainakin sisäkäyttöön.

Poissa JLe

  • Wanha jäsen
  • Viestejä: 329
Vs: Team Associated TC5
« Vastaus #12 : 17.04.2011, 19:07:45 »
Tiedoksi TC5-kuskeille: Saimme ripustuksen kaikki osia (ohjauspalat, 4 asteen casterpaloja, 0 asteen takahubeja, etu- ja takatukivarsia) n. 4 sarjaa jokaista vanhojen varastojen lisäksi. Varaosia siis löytyy Arskalta.

Jykä
V*ttuilu on välittämistä
AE/Destiny/TLR

Poissa rMa

  • RaumRC ry
  • Chuck Norris
  • Viestejä: 1510
Vs: Team Associated TC5
« Vastaus #13 : 23.10.2011, 23:33:59 »
Niinhän siinä kävi että toinenkin TC5 lähti tänään seuraavalle omistajalleen. Voin kyllä omasta kokemuksesta lämpimästi suositella ekaksi ja miksei toiseksikin ::) turistiksi kenelle vaan. Kestää melkoista pommittamista, tottelee kuskia ja säätäminen on helppoa. Ja kulkee lujaa sisällä ja ulkona vaikkei säädöt ihan pilkulleen olisikaan.

Poissa nph

  • RaumRC ry.
  • Jack Bauer
  • Viestejä: 529
    • Videoitani Youtubessa
Vs: Team Associated TC5
« Vastaus #14 : 26.10.2011, 12:48:46 »

Poissa JLe

  • Wanha jäsen
  • Viestejä: 329
Vs: Team Associated TC5
« Vastaus #15 : 26.10.2011, 14:08:05 »
Ohan se kelpo häkkyrä, voi laittaa orkkisreikiin tai jos poraa toiset holet syrjempään niin ei tarvitse lyijyn kanssa lotrata niin paljoa kun akku siirtyy sitten ulommas. Ja Lyijyllehän tosiaan tuo ulkosyrjä on "mitotettu", joten ei sekään tuo ongelmia.

Jyrki Lehto
ATAK/UA
V*ttuilu on välittämistä
AE/Destiny/TLR

Poissa rMa

  • RaumRC ry
  • Chuck Norris
  • Viestejä: 1510
Vs: Team Associated TC5
« Vastaus #16 : 26.10.2011, 14:41:27 »
Kyllä tuo toimii. Omaan edesmenneeseen asensin kauluksen n. 3-4mm yli pohjalevyn reunan, inline moottoripukin kera painopiste asettui sivusuunnassa keskelle ilman lisäpainoja 295g painavalla Zippyn akulla. Kiinnityksen tein pikaliimalla kun kontaktiliimassa ei ihan pito riittänyt.

Poissa nph

  • RaumRC ry.
  • Jack Bauer
  • Viestejä: 529
    • Videoitani Youtubessa
Vs: Team Associated TC5
« Vastaus #17 : 26.10.2011, 20:22:22 »
Laitoin tulemaan liquidrc:stä lipopidikkeen. Ei se ainakaan ole hinnalla pilattu.

Poissa rMa

  • RaumRC ry
  • Chuck Norris
  • Viestejä: 1510
Vs: Team Associated TC5
« Vastaus #18 : 24.11.2011, 19:14:30 »
TC5 perussetup kumirenkaille:
http://www.teamassociated.com/pdf/cars_and_trucks/TC5R/tc5_standard_rubber_2008.pdf
Kaikkea muutakin tarpeellista tietoa löytyy Asson sivuilta:
http://www.teamassociated.com/cars_and_trucks/TC5R/Factory_Team/manuals_setups/
Ja jos haluaa tutkia lisää setuppeja niin sitten voi jatkaa vaikkapa täältä:
http://www.petitrc.com/reglages/asso/SetupsheetsAssociatedTC5.htm

Poissa JoS

  • RaumRC ry
  • Wanha jäsen
  • Viestejä: 267
  • Ei riemulla rajaa, kun assolla ajaa
Asso B4.2 FT, Asso B44 FT, Asso SC10 FT, Asso TC6.1 WC, Asso 12R5.1, Tamiya Mini M03/M05, Axial Jeep