Kirjoittaja Aihe: Tamiya Mini  (Luettu 105036 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa JoS

  • RaumRC ry
  • Wanha jäsen
  • Viestejä: 267
  • Ei riemulla rajaa, kun assolla ajaa
Tamiya Mini
« : 11.08.2013, 23:40:55 »
Jo viimetalvena Nihattulan rataa ympäri ajaneille Mineille voisi tehdä oman topikin.

Eli siis kyseessä on 1:10 koko luokassa oleva versio oikeasta ministä. http://www.racingfactory.fi/tuotteet/SAHKOAUTOT-Tamiya/58438-Tamiya-Mini-Cooper-Racing-M05-108086 Autoja valmistetaan etu-, sekä takavetoisina. Mallin numero kertoo mallista onko se etu- vai takavetoinen. Esimerkiski M-03 ja M-05 ovat etuvetoisia, kun taas  M-04 ja M-06 ovat takavetoisia. Eli siis parilliset ovat takavetoisia ja parittomat etuetoisia.

Suomessa "virallista" sarjaa Mineille pitävät KYPAK, EPUArc, LMM, PKSRCA, TAMUA, KUA yhteisnimellä Kerhokisat http://kerhokisat.nettisivu.org/ . Luokkina löytyy VTR (vintage touring raxing), FWD (front wheel drive), F1 ja Minit.
Mineille löytyy kaksi eri luokkaa: Mini Classic, jolloin autossa ei ole paljon säätövaroja, ja enemmön vaativalle kuskille Mino Competition, jolloin autoissa saa säätää lähestulkoon kaikkea mitä pystyy. Pää erona luokisa ovat moottorit ja noparit. Classikissa ajetaan harjallisella tekniikalla, kun taas Competiton luokassa ajetaan harjattomalla tekniikalla, mutta molemmisa luokissa on yksintyyppi sääntö moottoreiden kanssa. Kerhokisat sarjassa vain etuvetoiset autot ovat vain sallittuja, eli siis M-03 ja M-05 ja niin edelleen. M-05 on Tamiyan uusin etuvetoinen malli ja M-03 on myynnistä poistunut malli.

Minejä pystyy rakentamaan pääosin kolmella eri pituusluokalla, jolloin erinlaiset kopat eri raidevälillä sopivat mineihin. Suomessa sarjoissa ajetaan lyhyellä rengasvälillä ja yksityyppi korilla (vanhanaikainen minin koppa)
Mineissä akkujen kanssa ei käykkään kaikki akut, koska neliskantiset akut eivät mene autoon ilman rungon muokkausta, jolloin siittä tulee kisalaiton. Eli siis vanhanaikaiset Nimh akkujen muotoiset LiPo akut menevät.
Asso B4.2 FT, Asso B44 FT, Asso SC10 FT, Asso TC6.1 WC, Asso 12R5.1, Tamiya Mini M03/M05, Axial Jeep

Poissa macman

  • RaumRC ry.
  • Jack Bauer
  • Viestejä: 607
Vs: Tamiya Mini
« Vastaus #1 : 24.10.2013, 23:28:22 »
Laitetaanpa hieman tarinaa omasta classic ministä.
Ajattelin hieman laittaa listaa mitä vakio miniin kannattaa/tulee vaihtaa mikäli
haluaa rakentaa kilpailukykyisen classic minin.

1. iskunvaimentimet ja jouset: iskunvaimentimiksi kannattaa vaihtaa öljytäytteiset alumiini-iskarit esim
                                                 3racing, yeah racing ja tamiya tekevät mineihin sopivia iskunvaimentimia.
                                                 toki mitkä tahansa lyhyet laadukkaat turistin iskarit toimivat. Edellä mainituisa
                                                 sarjoissa on myös eri jäykkyisiä jousia, joita vaihtamalla auton käyttäytymistä
                                                 saa muutettua.

2. Diffi eli tasauspyörästö: Vakio diffi on hieman turhan herkkä toiminen. Tämä aiheuttaa usein etuvetoisessa
                                          autossa hieman epämääräistä käyttäytymistä mutkista ulos lähdettäessä vetelyä                       
                                          yms. Diffin jäykistämiseen on kaksi vaihtoehtoa. Joko ostaa 3 racingin tai spec-R:n
                                          ölytäytteinen ratasdiffi ja täyttää jäykällä diffiöljyllä. tai vaihtoehtoiseti muuttaa
                                          vakiodiffi säädettäväksi erään harrastajan tarjoamalla diffin kiristyssetillä. Tästä
                                          vaihtoehdosta voi kysellä enemmän yv:llä allekirjoittaneelta. Huom! ratasdiffi on
                                          pakollinen eli ei lukittuja tai kuuladiffejä.

3. ohjauspalat: Nämä saa vaihtaa alumiinisiksi ja kannattaa myös vaihtaa pelkästään jo kestävyyden takia.

4: ohjausvarsisto ja servoseiveri: Mikäli olet ostanut uuden auton on tämä todennäköisesti M-05 mallia tähän
                                                      kannattaa vaihtaa 3 racingin tai tamiyan alumiiniset ohjausvivustot sekä
                                                      esim tamiyan jäykempi servosaveri. Näillä muutos osilla vähennät välyksiä
                                                      ohjauksessa.
5 renkaat: Classic miniä ajetaan sisällä tamiyan "pikku" slickseillä osanumero  53215

Tarkemmat säännöt löytyvät täältä http://rc10.fi/index.php?topic=80820.0    
                             
« Viimeksi muokattu: 28.11.2013, 21:25:36 kirjoittanut macman »

Poissa Bumer

  • RaumRC ry.
  • Jäsen
  • Viestejä: 13
Vs: Tamiya Mini
« Vastaus #2 : 07.11.2013, 13:03:34 »
Mitä iskariöljyä kannattaa kokeillaa ensin? Ja millaisia jousia pehmeitä vai kovia?
T4'14, M05, EXO, Slash 4x4, TS4, TT-01, XO-1, ff2014, ff-04

Poissa macman

  • RaumRC ry.
  • Jack Bauer
  • Viestejä: 607
Vs: Tamiya Mini
« Vastaus #3 : 07.11.2013, 16:46:13 »
Taakse jäykemmät jouset eteen pehmeät. Öljyt taitaa itsellä olla Losin 40 edessä ja 50 takana eli jotai 35-50 välistä.
Maavara on minimi 6mm edessä droopia ei oikeastaan juuri ole ehkä noin 1mm+tamiyan välykset. Takana hieman enemmän noin 3-4mm.
Droopia säädetään iskarin pituutta muuttamalla--> prikkoja männän alle.

Poissa Stigu

  • Jäsen
  • Viestejä: 1
Vs: Tamiya Mini
« Vastaus #4 : 19.11.2013, 12:44:58 »
vastaanpa Morriksen puolesta, säännöt Mini Classic/Competition, VTR,FWD,F1 löytyy täältä:
http://kerhokisat.nettisivu.org/

Siellä kohdassa "sääntömuutokset 2014" kohdassa sanotaan Competition luokan rungosta, korista ja koneesta näin

Mini  Comp.

- Comppiin sallituksi myös uus Minin kori (Tamiya Mini Cooper S2006 , tuotenr. 51335) ja siis pitempi akseliväli 237mm.
- nykyisen koneen rinnalle sallituksi koneeksi Hobbywing Ezrun 3000kv(tuotenr. HW Ezrun 3650S 13T brushless) edellytyksellä , että pinioni 16T
- Kaikki M-chassis osat sallittu,pois lukien Välitysmuutokset ja runkopalat.

-Lasse

Poissa Morris70

  • RaumRC ry.
  • Gold Member
  • Viestejä: 54
Vs: Tamiya Mini
« Vastaus #5 : 19.11.2013, 20:51:07 »
Nyt siis Competition luokassa on kaksi hyväksyttyä konetta. Vanha on harjaton, sensoriton moottori; Speed Passion Sport Tuned Version 2,0 2500KV, RF:n tuote nr 108434, valm.koodi SPST25V2. Sen kanssa saa käyttää edelleen max. 20T pinjonia.

Poissa Bumer

  • RaumRC ry.
  • Jäsen
  • Viestejä: 13
Vs: Tamiya Mini
« Vastaus #6 : 22.11.2013, 23:52:31 »
3racingin diffi liikkuu 1-2 milliä sivusuunnassa. Onko se ihan normalia?
T4'14, M05, EXO, Slash 4x4, TS4, TT-01, XO-1, ff2014, ff-04

Poissa Morris70

  • RaumRC ry.
  • Gold Member
  • Viestejä: 54
Vs: Tamiya Mini
« Vastaus #7 : 23.11.2013, 11:08:03 »
Ei Se diffi liiku sit enään kun on vetoakselit paikallaan. Mut pääsääntönä nimissä "pienet" välykset ei haittaa mitään.

Poissa macman

  • RaumRC ry.
  • Jack Bauer
  • Viestejä: 607
Vs: Tamiya Mini
« Vastaus #8 : 28.11.2013, 21:26:20 »
Uudet minien säännöt löytyvät nyt täältä http://rc10.fi/index.php?topic=80820.0

Poissa JoS

  • RaumRC ry
  • Wanha jäsen
  • Viestejä: 267
  • Ei riemulla rajaa, kun assolla ajaa
Vs: Tamiya Mini
« Vastaus #9 : 12.12.2013, 22:20:01 »
Noniin. Nyt on sekasikiö classikki escortti vaihdettu comppi miniin. Saman tien vaihdoin myös vanhempaan alustaan eli m03:een. Ennen oli oma bl ollut 10.12, kun taas compilla tuli 9.97. Tästä oli hyvä jatkaa, kunnes ensi kerraksi muutin minini L muotoon eli pidemmälle akselivälille ja autostahan tuli mukava ajaa. Hieman yli ohjaava muutui hieman ali ohjaavaksi ja huomattavasti vakaammaksi, jolloin pystyi ajamaan mutkat varmemmin, mutta kääntyvyyttä tarvitsee saada lisää. Tuloksena bl ensimmäisellä puolikkaalla vitosella ilman ihmeempiä säätöjä 9.85. Lopulta ajot päättyivät teknisiin ongelmiin noparin kanssa. Itse olen lähödössä näillä näkymin raisioon pitkällä akselivälillä varustettuna, kunhan tekniset ongelmat saan kuntoon.
Asso B4.2 FT, Asso B44 FT, Asso SC10 FT, Asso TC6.1 WC, Asso 12R5.1, Tamiya Mini M03/M05, Axial Jeep

Poissa macman

  • RaumRC ry.
  • Jack Bauer
  • Viestejä: 607
Vs: Tamiya Mini
« Vastaus #10 : 25.01.2014, 22:43:59 »
Hiukan täytyy yrittää miniä säätää, kun tuo turismi ei oikein ota sujuakseen :(

Mittailin tuossa hieman oman M-05:sen painojakaumaa. Olen tällä hetkellä ajanut noin 1350g painoisella 52/48 paino
suhteen omaavalla autolla.
Aloitin pienen laihdutus kuurin riisumalla "ylimääräisiä" muoviosia auton takaosasta.
pöydälle jäivät rungon yli menevät kaaret sekä auton sivuilla olevat "sähkötasot" yhteensä 25g sekä noin 25g ylimääräisiä painoja akun päältä. Näin painojakaumaksi muodostui 54/46. Tuo muovikaarien poisto ei tuntunut näppituntumalta vaikuttavan juuri mitään rungon jäykkyyteen.

Nyt ajattelin hyödyntää talvisäätä ja upotin etupuskurin hankeen ja sen sisälle valoin 53g lyijyä  :)
painopuskurilla painojakaumaksi muodostui mukavat 57/43. Auton kokonaispaino pysyi kutakuinkin samana.

Pienellä akun ja noparin siirrolla sekä 5g painolla sain myös auton sivusuunnassa tasapainoon.
Mielenkiinnolla odotan koeajoa miten tuon etupainoisuuden lisäys vaikuttaa ajettavuuteen?

Poissa macman

  • RaumRC ry.
  • Jack Bauer
  • Viestejä: 607
Vs: Tamiya Mini
« Vastaus #11 : 26.01.2014, 23:19:37 »
Jep jep tänään tuli metsästettyä M-05:sen kadonnutta vetopitoa.
Jo pelkällä painon siirolla tuntui olevan positiivinen vaikutus auton käyttäytymiseen. Heti ekalla vedolla pääsin alle 10 (9.94)
best lapin mikä oli tähän asti ollut hieman vaikea.
Hiukan kaipasin kuitenkin vielä lisää joten päätin taas kokeilla etuylälinkkien siirtoa alempiin reikiin.
Autosta tuli mukavan nopea ajaa pitoa riitti koko käännöksen läpi enemmän kuin tarpeeksi jopa lähes loppuun ajetuilla renkailla. best lapit painuivat heti alle 9.8 (9.72 oli paras) ainoa negatiivinen asia oli hirveä ajettavuus joka lähinnä johtuu
järjettömästä bump steeristä, joten tulos jäi vielä vaisuksi 29/5.00.68 Tähän täyttyy yrittää paneutua seuraavalla kerralla.

Poissa macman

  • RaumRC ry.
  • Jack Bauer
  • Viestejä: 607
Vs: Tamiya Mini
« Vastaus #12 : 02.02.2014, 22:36:10 »
Täytyypä laittaa säätövinkit M-05 alustalle uudestaan, kun vanhat katosivat bittiavaruuteen.
Eli kun minin kadonnut veto/kaarrepito löytyi oli aika yrittää parantaa ajettavuutta.

Ensin koetin pienentää bump steerin minimiin lisäten raidetangon päitten alle runsaasti korotusprikkoja.
Tarkoitus oli saada raidetangon asento lähes tulkoon samaksi kuin etuylälinkin kulma. Pallokupit vaativat
pienen veistelyn toimiakseen kunnolla jyrkässä kulmassa.

Seuraavaksi ajattelin kokeilla hieman pienempää ackerman kulmaa, kun kääntöä tuntui löytyvän omiksi tarpeiksi.
Nämä muutokset saivat auton todella helpoksi ajaa ja mikä parasta tuntui myös vauhtia piisaava. Eikä renkaiden vaihtokaan aiheuttanut mitään dramatiikkaa (vaihdoin erittäin kuluneista noin 1 mm vielä kuviota omaaviin) Best lap parani  illan aikana useaan otteeseen parhaan jäädessä 9.47 lukemiin. Tulos jäi vielä parantumatta omien räpellysten takia.


Poissa JoS

  • RaumRC ry
  • Wanha jäsen
  • Viestejä: 267
  • Ei riemulla rajaa, kun assolla ajaa
Vs: Tamiya Mini
« Vastaus #13 : 27.08.2014, 22:28:39 »
Noniin. Talvikausi lähestyy (kai ;)) ja ministelyssäkin tullut uusi malli ilmoille! Eli mini m05 ver 2, jonka suurimpana muutoksena löytyy matalampi painopiste, uusi runkonmalli, joka mahdollistaa kisa lipojen eli neliskanttisten lipojen käytön! Myöskin autosta löytyy droop-säätö mahdollisuus!
Näiden muutosten avulla m05 saa suuren edun, jos voi käyttää esim shorty lipoa, jolloin painopiste siirtyy keskemälle! Verrattaessa vanhojen akkujen mallisia lipo akkuja. Tiedä häntä, kuinka paljon mtulee malli muutosta, koska minien comppi finaaleissa a-finaaleissa pääoisn löytyy vanhan mallisisa M03 minejä..
Asso B4.2 FT, Asso B44 FT, Asso SC10 FT, Asso TC6.1 WC, Asso 12R5.1, Tamiya Mini M03/M05, Axial Jeep

Poissa MLe

  • RaumRC ry.
  • Vanhempi jäsen
  • Viestejä: 213
  • Kaikki mitkä liikkuu moottoril on hauskaa....
    • AutoMotor
Vs: Tamiya Mini
« Vastaus #14 : 15.09.2014, 23:15:14 »
Nyt alkoi sisäkauden mekkailut!
Mini M03 meni purkuun...
Tilattu uusi runko ja laakerit ym. hilut.
Kaikki rattaat lootaan.. vahvempaa ratasta. 8)
Uusi koppa hankittu ja jo maskissa maalausta vaille. Niin ja tarrat tietenkin!  ;)



AutoMotor M.Leino
ASSOCIATED TC6 ja TC5, TeamC TR02, AXIAL Wraith, Schumacher, Tamiya Mini M03, Right crawler, Maverick evo, Turnigy trooper, Scout Chevy C10, Mcd rr4v

Poissa macman

  • RaumRC ry.
  • Jack Bauer
  • Viestejä: 607
Vs: Tamiya Mini
« Vastaus #15 : 16.09.2014, 11:54:55 »
Euran pajalla on M-05 venähtänyt pitkäksi.
Koppa odottelee vielä maalaria... Mutta onneksi Joonan classic koppa
on jo valmis (ollaan hiukan askarreltu, kun ollaan odoteltu vesirokon paranemista  ;) )
Itse auto on vielä tulon päällä.
Tämmöistä autoa on Leinon on syytä varoa radalla se voi mennä ohi  ;D
« Viimeksi muokattu: 16.09.2014, 12:01:57 kirjoittanut macman »

Poissa MLe

  • RaumRC ry.
  • Vanhempi jäsen
  • Viestejä: 213
  • Kaikki mitkä liikkuu moottoril on hauskaa....
    • AutoMotor
Vs: Tamiya Mini
« Vastaus #16 : 17.09.2014, 20:38:40 »
Nyt saapuivat odotetut M03.n osat!
Eli pitkän vapaan ajanviettoa ja maalausta... eipä unohdeta tuota nesteytystä ;)
AutoMotor M.Leino
ASSOCIATED TC6 ja TC5, TeamC TR02, AXIAL Wraith, Schumacher, Tamiya Mini M03, Right crawler, Maverick evo, Turnigy trooper, Scout Chevy C10, Mcd rr4v

Poissa macman

  • RaumRC ry.
  • Jack Bauer
  • Viestejä: 607
Vs: Tamiya Mini
« Vastaus #17 : 23.09.2014, 23:10:53 »
Ensimmäinen RTR mini mini kokenut pientä tuunausta. Weken rtr joutui pienen pahoinpitelyn kohteeksi.

Autoon vaihdettiin kuulalaakerit (alkup. liukulaakerit) sekä Kuuluisa Janssonin diffinkiristyssetti.

Tämä tasauspyörästön kiristys(jäykentäminen) parantaa etuveto autoissa huomattavasti vetopitoa sekä saa auton lähtemään kurveista ulos suoraan. M-05 malleihin saa öljytäytteistä diffiä, mutta M-03 ei noita saa mahtumaan laakeripesien koosta johtuen. Tämä kiristyssetti on siinä mielesssä mukava että se on auton ulkopuolelta säädettävissä.
Auton runkoon kannattaa tehdä pieni reikä vaihteistonkoteloon jonka kautta säätö tehdään. Reikä näkyy renkaan yläpuolella aikalailla keskellä kuvaa (tasapäinen ruuvi)

Kuulalaakereita autoon meni kaikkiaan 14kpl 12kpl 11x5x4mm sekä kaksi 8x5x2.5mm
Vielä tämä auto kaipaa kunnon öljyiskareita/ jousia, jäykempää servosaveria sekä ehkä etuvetareita ja aluohjauspaloja.
Mutta niitä voi päivittää myöhemmin  ;)

Lisää mini asiaa tulee kunhan kerkeä keskittymään Joonan classic miniin.


Poissa macman

  • RaumRC ry.
  • Jack Bauer
  • Viestejä: 607
Vs: Tamiya Mini
« Vastaus #18 : 26.09.2014, 17:03:08 »
Heh nyt täytyy nolona myöntää, että on tullut sääntökirja luettua huolimattomasti  :-[
Morris tuossa kertoi, että classicissa ei ole sallittu ajaa pitkällä rungolla ja uuden minin kopalla.
Tämä nyt ei tosin meidän omia skaboja haittaa vaan lähinnä jotakuta ketä haluaa osallistua
tuohon kerhokisa sarjaan.
Auto on tietysti muuten sama kunhan rungosta ottaa jatkopalan pois laittaa vanhan minin kopan.
Tosin minien säänöt on muutenkin kokemassa aika mullistuksia ei niitä kohta enää mineiksi tarvitse enää kutsua :o
Laitetaan lisää infoa kunhan säännöt julkaistaan.

Poissa macman

  • RaumRC ry.
  • Jack Bauer
  • Viestejä: 607
Vs: Tamiya Mini
« Vastaus #19 : 30.09.2014, 23:22:37 »
Nyt on Joonan epäclassic nostettu alustavasti pöydälle.
Hieman katselin osia mitä autoon tarttis vaihtaa:

Eli alustaan vaihdetaan:
-Kuulalaakerit 12kpl 5x11x4 2kpl 5x8x2.5
-diffinkiristyssetti "Barbie motorsport"
-iskarit yeah racing 50mm http://www.rcmart.com/yeah-racing-xpress-shockgear-50mm-damper-touring-p-36295.html?cPath=595_744_1389 muita vaihtoehtoja löytyy esim. 3 racingiltä http://www.rcmart.com/3racing-m03m13lbv2-50mm-aluminum-damper-13mm-p-30414.html?cPath=595_744_1389 tosin siihen kannattaa vielä ottaa jousisetti 3pr tai mitkä tahansa noin 50mm pitkät hyvät iskarit.

Ohjaus kokee myös hieman päivitystä:
-uusi (vanha) servo Futaban s9541 epäilen että vakio ei kestä kyllä kovin montaa akullista muovirattaidensa kanssa.
-jäykempi servosaveri Tamiya http://www.rcmart.com/tamiya-51000-servo-saver-high-torque-type-black-p-14487.html?cPath=1099_808
-alumiiniohjauspalat 3racing M-05 http://www.rcmart.com/3racing-m0505lb-knuckle-arms-p-29559.html?cPath=595_744_1389
-M-05 c-palat yllä olevat eivät sovi m-03 vakioihin http://www.rcmart.com/tamiya-51393-parts-upright-p-29159.html?cPath=595_744_1389
-uudet kingpinnit Tamiya http://www.rcmart.com/tamiya-54237-friction-king-m05ra-ta04-chassis-p-31987.html?cPath=595_744_1389
-vetoakselit 3 racing http://www.rcmart.com/3racing-m03m11v3-swing-shaft-m03m-p-30435.html?cPath=595_744_1389

Tuossa listassa pitäisi olla kaikki tarvittavat muutostyöt. Tosin noilla auton pitäisi jo saada ihan ajettavaksi.
Moottori ja noparin jätän vakioiksi. Ohjaimeksi tulee flysky gt3c. Ja akuiksi Gens ace 4000mAh pötkölipo.
Ruuveja varmaan vaihtelen kuusiokoloiksi purkutyön ohessa pikkuhiljaa.

Iskareita aloittelinkin jo kasaamaan ja aika mukavan herkiltä tuntuivat. Öljyjen sisällä pysyminen selviää kunhan päästään radalle. Tuunaus mahdollisuuksia noissa ainakin oli ihan tarpeeksi.
Ehkä 3 paria jousia (pehmeimmät) ovat käyttökelpoisia tosin se selviää vasta koeajolla.
Piruuttani heitin mukana tulevan öljyn iskareihin aika ohuelta vaikutti, mutta mene ja tiedä. Toiseen pariin laitoin 2 ja toiseen 3 reikäiset männät.

« Viimeksi muokattu: 02.10.2014, 09:12:07 kirjoittanut rMa »