Kirjoittaja Aihe: Schumacher SupaStox 1/12th GT12  (Luettu 23091 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa rMa

  • RaumRC ry
  • Chuck Norris
  • Viestejä: 1510
Schumacher SupaStox 1/12th GT12
« : 28.09.2012, 10:26:55 »
Viime talvena oli jo puhetta kerhoauton hankinnasta ja tarpeesta saada jokin turistia edullisempi auto onroad autoilun aloittamiseen. Schumacherilta on tullut 1/12 mittakaavassa auto joka saattaisi sopia tähän saumaan. Kaksi autoa on tulossa tänään Raumalle ja ovat (toivottavasti ajokunnossa) nähtävillä Nihattulassa sunnuntaina.

Tekniikaksi sopii samat moottorit ja säätimet kuin turistiinkin. Alkuun kokeillaan nyt 10.5T ja 17.5T moottoreita 1S akuilla. Englannissa ko. luokan kisoja ajetaan 1S 13.5T ja 2S 21.5T tekniikalla. Kalustona Englannissa on ollut jo 80-luvulta asti Mardaven valmistamat autot ja kisoissa paljon autoja.

Koreja on joka lähtöön, alla muutama tarjokas Schumacherin valikoimista mutta saatavilla on myös MK1 Escort, Mk1 Golf ja moni muu "kunnon" auton kori.

Medasec myy avajaistarjouksena autoa rullaavana hintaan 100€, tarkemmin tarjouksen sisällöstä tiedotan Nihattulassa.





Lisätietoja:
http://www.rcm.fi/blog/2012/08/29/schumacher-supastox-112-edullinen-ja-yksinkertainen-kerhoautoluokka/
http://www.racing-cars.com/pp/Car_Showroom/SupaStox.html

Muutama kisavideo:
2012-06-09 - YMRC A Final

SSO2 GT12 Afinal 5 8 12

mk1 ford escort rc race

Poissa nph

  • RaumRC ry.
  • Jack Bauer
  • Viestejä: 529
    • Videoitani Youtubessa
Vs: Schumacher SupaStox 1/12th GT12
« Vastaus #1 : 30.09.2012, 22:15:22 »
Onko keskiviikon sessioon jo luvassa ajokuntoista kalustoa? Sen verran alkoi tuo luokka kiinnostamaan että tahtois nähdä tuollaisen livenä ennen kuin tilaus lähtee...
Jos vaikka tuolle perheen nuorimmalle joululahjaksi ;)

Poissa macman

  • RaumRC ry.
  • Jack Bauer
  • Viestejä: 607
Vs: Schumacher SupaStox 1/12th GT12
« Vastaus #2 : 30.09.2012, 22:37:19 »
x2 Vaikka taitaa olla hieman liian siistiä touhua mulle, kun kurakaan ei lennä ;D

Poissa rMa

  • RaumRC ry
  • Chuck Norris
  • Viestejä: 1510
Vs: Schumacher SupaStox 1/12th GT12
« Vastaus #3 : 01.10.2012, 07:23:54 »
Autot saatiin perjantaina kasattua mutta sähköjen asennus ja korin maalaaminen vielä puuttuu. Keskiviikko voi tulla liian pian vastaan mutta eiköhän sunnuntaina jo pääsisi ottamaan tyypit.

Poissa jj.luoma

  • RaumRC ry.
  • Wanha jäsen
  • Viestejä: 281
Vs: Schumacher SupaStox 1/12th GT12
« Vastaus #4 : 01.10.2012, 08:25:02 »
Tommosia, katotaan jos sais jotain kasaan keskiviikoksi, mut veikkaan et on tosiaan vasta sunnuntaina valmista.

« Viimeksi muokattu: 01.10.2012, 08:27:42 kirjoittanut jj.luoma »

Poissa Weke

  • Vanhempi jäsen
  • Viestejä: 224
  • Mitä nopeammin, sitä nopeammin.
Vs: Schumacher SupaStox 1/12th GT12
« Vastaus #5 : 01.10.2012, 17:01:35 »
Tosta tulee hienoo. Hitto tulis jo sit se oma.  ;D HB-luokast uutta innostusta/innostuneita kalastelee.
Mitä nopeammin, sitä nopeammin.

Poissa jj.luoma

  • RaumRC ry.
  • Wanha jäsen
  • Viestejä: 281
Vs: Schumacher SupaStox 1/12th GT12
« Vastaus #6 : 03.10.2012, 08:57:59 »

Ransuja siellä ransuja täällä....

Poissa jj.luoma

  • RaumRC ry.
  • Wanha jäsen
  • Viestejä: 281
Vs: Schumacher SupaStox 1/12th GT12
« Vastaus #7 : 03.10.2012, 23:05:28 »
http://www.kamtec.co.uk/

Tuolta niitä koreja sit autoon, jokaselle löytyy oma klassikko varmasti.

Poissa rMa

  • RaumRC ry
  • Chuck Norris
  • Viestejä: 1510
Vs: Schumacher SupaStox 1/12th GT12
« Vastaus #8 : 24.10.2012, 22:55:20 »
Muutama akullinen nyt ajettu ja ihan kelpo peliltähän tuo vaikuttaa. Ilman siipeä ja pitoaineita takapään pito on heikonlainen vakiosetupilla. Takajousien siirtäminen uloimpiin paikkoihin, takalinkkien o-renkaiden poisto ja riittävä maavara etupäässä auttoi turhan äkäiseen kääntyvyyteen. Oikeastaan vain nopeimmissa mutkissa pitoa on sen verran vähän että ajaminen on vaikeaa, ja toki kaasun annosteussa saa olla tarkkana muulloinkin. Ajamisessa on jotain samaa kuin tuuppikrossilla, kaasua ei vaan voi runtata rajatta mutkasta lähtiessä. Maltillisella kaasunkäytöllä ajaminen on kuitenkin mukavaa.

Poissa macman

  • RaumRC ry.
  • Jack Bauer
  • Viestejä: 607
Vs: Schumacher SupaStox 1/12th GT12
« Vastaus #9 : 15.10.2015, 09:07:25 »
Laitetaanpa tähän hiukan tarinaa jos jotain kiinnostaa  ;D
Heräsi GT12 luokan myötä pieni kiinnostus miten saisin jälleen tämän auton toimimaan.
Kierrosajoissa ollaan aika paljon oikeiden mattoautojen takana , mutta ajettavuuden suhteen auto saattaa olla jopa hieman aloittelija ystävällisempi lievän "luistelun" ansiosta.
Sunnuntain jälkeen auto tuli purettua ja kevennettyä kokonaista 75g tämä ei silti paljon lohduta kun ollaan silti vielä 180g GT12 luokan minimi painosta jäljessä  :o RTR paino tällä hetkellä noin 950g.
Keulaan tein pari pientä muutosta mitkä kannattaa tehdä vaikka olisikin vasta-alkaja.
Vaihdoin uudemman mallin kingpinnit autoon. Nyt maavaran saa säädettyä shimmien paikkaa vaihtamalla eikä keulan säätöihin tarvitse renkaiden kuluessa koskea.
Samalla tein toisen ajettavuuteen vaikuttavan modauksen. Alkuperäisten etutukivarsien nivelinä toimineet läpivientikumit saivat poistua Mi5:sta lainattujen pallonivelten tieltä. Pieni tilkka pikaliimaa kiinnittää ne paikalleen etutukivarteen.
Drooppi ruuvithan tein jo pari vuotta sitten Nihattulan aikoina ja katselin että uuden mallin tukivarsista ne löytyy jo vakiona.



Etupään jousituksessa on hieman hämännyt sen takeltelu kun jousen alla oleva prikka ottaa kerteeseen kiinni. Keksin vanhoille kingpinneille kierrätyskohteen.



Nyt liikkuu etupään jousitus mukavan pehmeästi ilman takertelua  8)


Poissa MLe

  • RaumRC ry.
  • Vanhempi jäsen
  • Viestejä: 213
  • Kaikki mitkä liikkuu moottoril on hauskaa....
    • AutoMotor
Vs: Schumacher SupaStox 1/12th GT12
« Vastaus #10 : 21.10.2015, 22:45:21 »
Siellä se supa odottaa! Hadesbearin kovaa käsittelyä!  ;)
AutoMotor M.Leino
ASSOCIATED TC6 ja TC5, TeamC TR02, AXIAL Wraith, Schumacher, Tamiya Mini M03, Right crawler, Maverick evo, Turnigy trooper, Scout Chevy C10, Mcd rr4v

Poissa Hadesbear

  • Gold Member
  • Viestejä: 70
Vs: Schumacher SupaStox 1/12th GT12
« Vastaus #11 : 21.10.2015, 23:01:55 »
Oi Oi!

Kyllä saa taas muistella, koska on innostanut näin paljon, tälläsen uuden kohtaaminen!
Leinolle ensinnäkin iso kiitos tämän mahdollistamisesta! Kutkutus on kova ja tunteja lasketaan,
että koska sinne radalle pääsee nöyrtymään..  :D

Ai vitsi, kohta on onneks vkloppu ja sitten sunnuntai, niin pääsee oppimaan ihan uusia asioita!

Poissa macman

  • RaumRC ry.
  • Jack Bauer
  • Viestejä: 607
Vs: Schumacher SupaStox 1/12th GT12
« Vastaus #12 : 21.10.2015, 23:11:32 »
Viime sunnuntaina illalla tuli tahkottua aikalailla tuota supaa useamman setin verran.
Lähinnä keskityin hieman erirengas seoksien vertailuun. Alussa laitoin eteen 47sh ja taakse 35sh renkaat.
Auto oli enemmän renkaat ylöspäin kun alaspäin. Etupäässä tuntui olevan hieman liikaa pitoa. Vaihdoin alle 50
sh renkaat eteen missä oli vielä renkaiden kyljet liimattu näillä alkoi meno jo kummasti maistumaan. Seuraavaan settiin
vaihdoin liimaamattomat 50 eteen ja taakse 37 renkaat ja ne toimivat myös hyvin. Auto oli supaksi erittäin hyvä ajaa ja  lähes johdon mukainen  ;D Muuten perussetup toimi hyvin. Jo edellisellä kerralla huomasin lievän parannuksen kun jäykensin takapäätä. Sunnuntaihin vaihdoin vielä jäykemmät jouset taakse ja meno parani entisestään. Varsinkin pääsuoran päähän sai mennä ihan eri vauhtia  8)

Tänään en kerjennyt kun ajamaa yhden setin ja sekin hieman keula lipsuen. Alla olivat 50 eturenkaat 1/2 pidotuksella mikä taisi olla hieman alakantiin. Täytyypä kattoa jos sunnuntaina kisojen jälkeen jaksaa vielä ajaa niin voisi ajella vaikka hieman lisää. Varmuuden vuoksi tilasin kuitenkin SP:n 13.5T koneen saa vielä sitten katottua tuon eron oikeisiin autoihin oikealla koneella.

Tein tuossa hiukan oman version Supan set up taulukosta kun oma auto on hieman uuden ja vanhan välimuoto.
Liitteenä olevalla kuitenkin mentiin sunnuntaina  ;)


Poissa MLe

  • RaumRC ry.
  • Vanhempi jäsen
  • Viestejä: 213
  • Kaikki mitkä liikkuu moottoril on hauskaa....
    • AutoMotor
Vs: Schumacher SupaStox 1/12th GT12
« Vastaus #13 : 21.10.2015, 23:18:11 »
Tuolainen jos löytyis Hadesbear ?
Mäkkäri meinas ett sen pakist löytyy....
Meitsin ainoa kappale ja on käytössä!
Lainaan kyl saa sunnuntaiks, jos ei löydy!
AutoMotor M.Leino
ASSOCIATED TC6 ja TC5, TeamC TR02, AXIAL Wraith, Schumacher, Tamiya Mini M03, Right crawler, Maverick evo, Turnigy trooper, Scout Chevy C10, Mcd rr4v

Poissa Hadesbear

  • Gold Member
  • Viestejä: 70
Vs: Schumacher SupaStox 1/12th GT12
« Vastaus #14 : 21.10.2015, 23:25:00 »
Tuolainen jos löytyis Hadesbear ?
Mäkkäri meinas ett sen pakist löytyy....
Meitsin ainoa kappale ja on käytössä!
Lainaan kyl saa sunnuntaiks, jos ei löydy!

Joo, ei löydy!  ;D

Mut tehdään tuommonen sit ens ajoille, et jos vaan lainaks saa nyt sunnuntaina, niin kiitän ja kumarran!
Otan omat vermeet myös messiin, että ellei saa, niin jotain virittelen sitten tilalle, ajamaanhan on päästävä!
Seuraaville ajoille ehtii valmistautuu ja vähän sisäistää hommaakin. Noita bantskuja ei taas hetkeen ole
ollut liittiminä, mutta kiva kun kerroit, niin osaan tilata ja tehdä sopivat liittimet  :)

Poissa macman

  • RaumRC ry.
  • Jack Bauer
  • Viestejä: 607
Vs: Schumacher SupaStox 1/12th GT12
« Vastaus #15 : 22.11.2015, 23:00:09 »
Ramin pyynnöstä setup vinkkejä  ;D
Hiukan kerkesin taas ajamaan supalla. Aloitin ajot 47etu/37taka seoksilla. Viimekerralla huomasin että tuo 35 seos takana ei oikein tahdo kestää useampaa pidotusta vaan alkaa mennä purukumiksi ja murtua ulkoreunoista. Nyt ajattelin kokeilla miten tuo 37 kestää ja kestihän se. Takapään osalta kokeilut rajoittuivat pykälää jäykempiin jousiin. Tämä ei kuitenkaan tuntunut oikein toimivan.
Etupää tuntuukin sitten huomattavasti haasteellisemmalta. 47 seos on turhan pehmeä ainakin omassa autossa. Keula vie liikaa ja auto pyrkii kahdelle renkaalle. Pariin viimeiseen settiin vaihdoin eteen 50sh renkaat ja autosta tuli huomattavasti helpompi ja parempi ajaa. Varsinkin ekapidotuksella auto toimi oikein hyvin  :) Toinen pidotus olikin sitten jo liikaa  :(
Tässä riittääkin vielä opeteltavaa, jotta saa tuon keulan pidon joka kerta suht samanlaiseksi.
Perussetup päätyi aika samaan mitä edellinenkin lähinnä muutosta edelliseen oli punaiset jouset edessä ja hieman vähemmän casteria.

 

Poissa macman

  • RaumRC ry.
  • Jack Bauer
  • Viestejä: 607
Vs: Schumacher SupaStox 1/12th GT12
« Vastaus #16 : 29.11.2015, 23:48:50 »
Nyt alkaa ehkä löytymään? Hiukan tuli muutettua tänään supan keulaa.
Jotenkin häiritsi keulan hermostuneisuus ja renkaan hyppiminen. Ajattelin kokeilla radikaalisti pehmeämpää keulaa jos se vaikka rauhoittaisi. Vaihdoin punaiset etujouset sinisiin. Keula rauhoittui ja käytös parani huomattavasti käännöksissä.
Pari settiä aikaisemmin olin jo vaihtanut takalinkkien "iskunvaimentimet" punaisista valkoisiin O-renkaisiin mikä rauhoitti perän käytöstä.
Kuuntelin kun isot pojat puheli casterin vähentämisestä niinpä kokeilin itsekin  ;D
Heitin taas millin pois etutukivarren kiinnityspisteen alta vähentäen prikkojen määrää kolmeen milliin.
Auto muuttui kokoajan loogisemmaksi ajaa ja tiettynlainen kulmikkuus väheni.
Eturenkaan pidotuksen määrääkin uskalsi hieman lisätä viimeiseen settiin 1/4->1/3 tosin silmät ei enää riittäneet kunnolla ajamiseen, joten tästä koitetaan jatkaa keskiviikkona  ::)

Poissa macman

  • RaumRC ry.
  • Jack Bauer
  • Viestejä: 607
Vs: Schumacher SupaStox 1/12th GT12
« Vastaus #17 : 06.12.2015, 20:26:07 »
No niin nyt se on koeajettu. Supan etuiskunvaimennus meinaan.
Autossa on ollut eräs hieman ärsyttävä piirre nimittäin etupää on muutamissa kohdissa rataa hyppinyt kengurun lailla.
Perinteinen keino mattoautoissa on tainnut olla laittaa hieman jäykkää diffiöljyä kingpinniin rauhoittamaan menoa.
Supaan se ei ollut mahdollista ja alkuperäisen O-renkaan vaimennus etupäässä on lähes vitsi.
Tuossa kun muutin tuon jousen kiinnitys tapaa niin samalla tuli mahdolliseksi kokeilla erästä toista keinoa.
Suurensin turisti autosta nappaamani iskarinmännän reiän sopivaksi jotta se mahtui jousilautaseksi tukivarren ja jousen väliin.
hieman paksuhkoa 500.000 diffiöljyä tippa jousenkiinnitystapin varteen ja toimii  8) Keula rauhoittui nopeissa mutkissa huomattavasti eikä pomppimista enää esiintynyt.