Kirjoittaja Aihe: Tamiya Mini  (Luettu 61811 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa macman

  • RaumRC ry.
  • Jack Bauer
  • Viestejä: 607
Vs: Tamiya Mini
« Vastaus #40 : 19.10.2014, 23:19:43 »
Tänään jatkui hieman Joonan auton testailu. Ainoa asia mitä muutin täksi päiväksi oli,
että laitoin eteen minin vakio jouset. Ne olivat hieman pitkät joten katkaisin niistä 1.5 kierrosta pois.
pieni vääntely ja ne istuivat ihan hyvin paikalleen (eivät olleet maailman kovinta jousiterästä  :) )
Auto oli todella helppo ajaa ja ilmeisesti myös näytti siltä, kun Lari innostui kehumaan että meno näytti jo ihan oikean
kilpa-auton kululta. Ilta päättyi 14.2 BL mikä on vain 0.7 sekunnin päässä Santerin Compin illan parhaasta  :o

Oman Compin meno hyytyi harmillisesti tekniikka murheisiin ilmeisesti nopari sanoi sopimuksen irti tai ainakaan sitä ei kiinnostanut kulkea kuin puolikierrosta kerrallaan  ;D

Poissa Lari

  • RaumRC ry.
  • Vanhempi jäsen
  • Viestejä: 207
Vs: Tamiya Mini
« Vastaus #41 : 29.12.2014, 16:51:03 »
Ei sillä, että kiinnostais mutta kysyn kuitenkin. :)

Mikä on tämä "M05 Ver.II PRO"? Äkkiseltään katsoen M05, jossa on valmiina ne pakolliset bling-bling osat?
Näyttäis vaan ettei löydy samaa versiota M06:sta.

Poissa rMa

  • RaumRC ry
  • Chuck Norris
  • Viestejä: 1510
Vs: Tamiya Mini
« Vastaus #42 : 29.12.2014, 18:13:37 »
Eipä tämä tosiaan juuri itseänikään kiinnosta mutta... Versio kakkosta ei taida vielä M-06 alustasta olla mutta pro versio kuitenkin:
http://www.tamiyausa.com/product/item.php?product-id=58460

Poissa JoS

  • RaumRC ry
  • Wanha jäsen
  • Viestejä: 267
  • Ei riemulla rajaa, kun assolla ajaa
Vs: Tamiya Mini
« Vastaus #43 : 29.12.2014, 18:22:29 »
Ei sillä, että kiinnostais mutta kysyn kuitenkin. :)

Mikä on tämä "M05 Ver.II PRO"? Äkkiseltään katsoen M05, jossa on valmiina ne pakolliset bling-bling osat?
Näyttäis vaan ettei löydy samaa versiota M06:sta.

Tuo versio 2 on kehitelty malli macmanin ministä, jossa on jo drooppi ruuvit, mahdollisuus neliskanttiselle akulle ja moottori lähempänä auton keskilinjaa. Nämä siis suurimmat erot. M06 autosta ei ole vielä tullut muuta versiota, kuin pro.
Asso B4.2 FT, Asso B44 FT, Asso SC10 FT, Asso TC6.1 WC, Asso 12R5.1, Tamiya Mini M03/M05, Axial Jeep

Poissa rMa

  • RaumRC ry
  • Chuck Norris
  • Viestejä: 1510
Vs: Tamiya Mini
« Vastaus #44 : 31.12.2014, 20:59:21 »
Kun Lari nyt päätyi tuohon rakentamaani valmiiseen pakettiin niin pitihän sitä sitten tilalle hankkia jotain. Päädyin M06 Kuplaan Lindingeristä. Sarjan mukana tuleva säädin tukee harjallista moottoria. Kerhokisasarjassa sallittu moottori on 13T/3000kV joten eiköhän tuo pakista löytyvä FTT Pro Stock Orca 13.5 lankaisena vie autoa suurinpiirtein saamaa tahtia. Huom. Kuplan mukana tuleva säädin ei tue harjatonta moottoria, Alpinen mukana tuleva sen sijaan tukee sekä harjallista että sensorillista harjatonta.

Korjaus: netistä ladattuihin manuaaleihin poikkeuksena säädin on sittenkin sensorillista moottoria tukeva TBLE-02S eli sekä sensorillinen harjaton sekä hiilimotti on molemmat tuettuna. Sensorilliset moottorit ei ole sarjassa sallittuja mutta kisoihin osallistuminen ei ole mielessä ainakaan nykyisin säännöin.

rcMartiin lähti tilaus renkaista ja iskareista. Iskareissa päädyin tällä kertaa Yeah Racingin tuotteisiin. Satsiin kuuluu 6 erilaiset männät ja 5 jouset. Puolet männistä on tavallisia ja toinen puoli "tapered" eli kartion mallisia. Kartion mallisilla pitäisi saada erilainen vaimennus ulos- ja sisään joustolle, saapa nähdä huomaako tavallinen tumpelo eroa. Iskarin varret on lisäksi "titanium" pinnoitettu keltaisiksi, värin lisäksi pitäisi siis olla liukkaat varret eli herkät iskarit. 23 taalalle löytyy varmaan vastinetta jos vaan öljyt pysyy sisällä. Renkaiksi tulee Tamiyan isot sliksit, halkaisija on sama kuin vakio radialeissa mutta kulutuskestävyyden pitäisi olla parempi.

Kun nyt takavetoisesta on kyse niin korin pitää tietenkin olla esikuvan mukainen eli takavetomallia. Kuplahan on sellaisenaan klassikko ja varmaan hyvä kaatamisen jälkeiseen pyörilleen palautumiseen. Muutama muukin malli löytyy jotka olisi tähän autoon hienoja...
« Viimeksi muokattu: 10.01.2015, 09:42:51 kirjoittanut rMa »

Poissa Lari

  • RaumRC ry.
  • Vanhempi jäsen
  • Viestejä: 207
Vs: Tamiya Mini
« Vastaus #45 : 01.01.2015, 19:23:05 »
Mites toi renkaiden vaihto näissä onnistuu, pystyykö vanhaa vannetta tai inserttiä hyödyntämään vai pitääkö uusia aina koko setti?

Poissa macman

  • RaumRC ry.
  • Jack Bauer
  • Viestejä: 607
Vs: Tamiya Mini
« Vastaus #46 : 01.01.2015, 19:41:32 »
3 racingin vanteet saa mukavasti kierrätettyä. Loppuun ajettu kumi puukolla auki ,insertti talteen ja asetoniin lillumaan niin kumin rääpeet saa irti.
Tamiyan alkuperäisiä vanteita ei saa kierrätettyä ne on abs:ää ja liukenevat asetooniin.

Poissa rMa

  • RaumRC ry
  • Chuck Norris
  • Viestejä: 1510
Vs: Tamiya Mini
« Vastaus #47 : 01.01.2015, 19:49:17 »
Hyvä tietää että 3racing vanteet kestää asetonia, Larinkin autossa on moiset.

Poissa Lari

  • RaumRC ry.
  • Vanhempi jäsen
  • Viestejä: 207
Vs: Tamiya Mini
« Vastaus #48 : 01.01.2015, 21:01:58 »
Kyselyikä eikun pahenee
Entäs runkopituudet? Lyhyt varman on lyhyt, mutta tuleeko tolla kitin jatkopalalla M vai L?
Käykö kaikki korit kaikkiin? Voiko etuvetoiseen M03 laittaa Midnight Pumpkinia yms?

Poissa rMa

  • RaumRC ry
  • Chuck Norris
  • Viestejä: 1510
Vs: Tamiya Mini
« Vastaus #49 : 01.01.2015, 21:50:36 »
Sun auto on alunperin M-03L eli akselivälin pitäisi olla jatkopalan kera 239mm. Keskimmäinen akseliväli on 225mm ja lyhyt 210mm Minin kisasäännöistä luntattuna. Midnight pumpkin taitaa olla 210mm akselivälille, eiköhän tuo etuvetoiseenkin sovi. Takavetoisissa korin takaylitys pitää olla riittävä että moottori mahtuu piiloon. Korien tiedoissa ainakin Tamiyan omilla sivuilla kerrotaan mihin alustaan tarkoitettu/sopiva.
« Viimeksi muokattu: 01.01.2015, 21:53:23 kirjoittanut rMa »

Poissa JoS

  • RaumRC ry
  • Wanha jäsen
  • Viestejä: 267
  • Ei riemulla rajaa, kun assolla ajaa
Vs: Tamiya Mini
« Vastaus #50 : 01.01.2015, 21:55:24 »
Tuohon kori hommaan vaikuttaa M03 mallissa servon paikka. Sen ollessa edessä korkealla vaikuttaa se korin istuvuuteen. Tietenkään tätä ongelmaa ei ole M05 ja M06 autoissa.
Asso B4.2 FT, Asso B44 FT, Asso SC10 FT, Asso TC6.1 WC, Asso 12R5.1, Tamiya Mini M03/M05, Axial Jeep

Poissa ihis81

  • Vanhempi jäsen
  • Viestejä: 201
Vs: Tamiya Mini
« Vastaus #51 : 01.01.2015, 22:09:51 »
Eikö tota M05 v2 ole suomesta saatavilla?
Paljonkohan RcMartista tilaten tulis kuluja? Varmaan halvempi joka tapauksessa kuin suomesta sitten kun saa kotimaasta.
« Viimeksi muokattu: 01.01.2015, 22:15:30 kirjoittanut ihis81 »
-Tiedän kyllä sen, en vain muista sitä kaikkea kerralla-

Poissa rMa

  • RaumRC ry
  • Chuck Norris
  • Viestejä: 1510
Vs: Tamiya Mini
« Vastaus #52 : 01.01.2015, 22:33:32 »
Racingfactorysta tuo varmaan löytyisi jos olisi saatavilla. Postikuluineen rcMartista 126€ + mahdolliset alvit päälle 24% jos tulli kiinnostuu. Tuossa ei sitten ole vielä mukana renkaita, koria eikä sähköjä.

Poissa ihis81

  • Vanhempi jäsen
  • Viestejä: 201
Vs: Tamiya Mini
« Vastaus #53 : 01.01.2015, 22:35:53 »
Joo,o. Hitto ku rupes tääki kiinnostaa ::)
RF,ltä 165€ 1-2 vk toimitusajalla kun kysyin M05v2 mallia.
« Viimeksi muokattu: 02.01.2015, 13:59:50 kirjoittanut ihis81 »
-Tiedän kyllä sen, en vain muista sitä kaikkea kerralla-

Poissa rMa

  • RaumRC ry
  • Chuck Norris
  • Viestejä: 1510
Vs: Tamiya Mini
« Vastaus #54 : 13.01.2015, 22:14:51 »
No niin, pientä edistystä tällä rintamalla. Vanhin pojista ruuvasi auton 80% nippuun ja itse asentelin lähinnä sähköt ja kasailin iskarit. Iskareihin laitoin rajoittimiksi o-renkaat. 6mm maavaralla ulosjoustoa jäi taakse parisen milliä, eteen hieman vähemmän. Tuo pitkä akseliväli on todellakin pitkä, ero 210mm akselivälillä varustettuun classiciin on tuntuva. Ensimmäiset kierrokset olohuoneen lattialla tuli jo ajettua ja kaikki näyttää toimivan. Korin maalausta sitten seuraavaksi ohjelmassa.

Poissa Lari

  • RaumRC ry.
  • Vanhempi jäsen
  • Viestejä: 207
Vs: Tamiya Mini
« Vastaus #55 : 13.01.2015, 22:40:08 »
Sinnehän mahtuisi hyvin vielä toinen runko päälle  ;D
Hyvän näköinen tulee!

Poissa rMa

  • RaumRC ry
  • Chuck Norris
  • Viestejä: 1510
Vs: Tamiya Mini
« Vastaus #56 : 17.01.2015, 23:37:06 »
Maalaus ja tarroituspuuhat valmiina, mikäs sen parempi ohjelma siinä sivussa kuin Riemukupla. Auto on nyt ajoon valmis, toinen juttu onkin sitten että raaskiiko tuota koria laittaa ajoon.
« Viimeksi muokattu: 17.01.2015, 23:41:11 kirjoittanut rMa »

Poissa Lari

  • RaumRC ry.
  • Vanhempi jäsen
  • Viestejä: 207
Vs: Tamiya Mini
« Vastaus #57 : 17.01.2015, 23:48:28 »
Lisää camberia taakse ja vähä erilainen "maisema" niin olis kuva lähellä mallia. Tosi hieno!

Mutta onko se nopea?  ;)

Poissa rMa

  • RaumRC ry
  • Chuck Norris
  • Viestejä: 1510
Vs: Tamiya Mini
« Vastaus #58 : 17.01.2015, 23:56:59 »
Itseasiassa jouduin jo lisäämään camberia taakse, muuten otti renkaat kiinni kaareen takaa. Aurauksen takia ei näytä kyllä siltä että camberiaä olis juuri ollenkaan. Pitää vissiin ajokoriksi tilata joku vähemmän hieno, Porsche tms. :P
Tuossa on nyt vakio hiilimotti paikallaan. Sliksejä ja harjatonta paikalleen sitten joskus. Takana sarjan pehmeimmät jouset ja S-grip radialit, edessä pykälää jäykemmät jouset vakioradiaaleilla. Etupää on tosi jäykkä.

Poissa rMa

  • RaumRC ry
  • Chuck Norris
  • Viestejä: 1510
Vs: Tamiya Mini
« Vastaus #59 : 18.01.2015, 21:46:38 »
Kiitokset mäkkärille korin lainasta! Minin kori mahtui aika hyvin paikalleen, vähän takaa pullotti kun moottori ei meinannut mahtua. En raaskinut tuolla kuplan korilla tosiaan ajaa, vaihdoin myös sarjan mukana tulleet renkaat slikseihin.

M06 oli yllättäen tosi hyvä ajaa heti alkuun. Jäykkä keula ei haukannut ja pehmeämpi takapää pysyi hyvin takimmaisena kovallakin kaasun käytöllä. Ainoastaan pääsuoran lopun 180 asteisessa oli pientä pyörähtämisongelmaa kun piti samaan aikaan kääntään ja jarruttaa. Jarrun endpoint 50%:iin ja ajaminen helpottui hieman, tosin pysähtyminen ei sitten onnistunutkaan ihan lyhyellä matkalla. Mutkiin ajaessa riitti pieni kaasun kevennys ja kääntö sisään, kaasun sai painaa heti pohjaan kun auto alkoi kääntyä. Ainakin harjallisella moottorilla siis todella johdonmukainen ajettava. Harjatonta laitetaan kyytiin joskus tuonnempana, voi olla että ajettavuus lisääntyneen tehon myötä ei olekaan sitten ihan niin hyvä.