Kirjoittaja Aihe: Maastosarja 2013  (Luettu 4040 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa -Tommi-

  • RaumRC ry.
  • Vanhempi jäsen
  • Viestejä: 172
Maastosarja 2013
« : 18.06.2013, 09:03:27 »
Kesän ensimmäiset krossiskabat olis nytten ajettu menneenä viikonloppuna Vaasassa. Lauantaina vuorossa oli takatuuppi (M2-10) ja sunnuntaina nelkku (M4-10). Ennusteiden mukaan kelit tulisivat olemaan vähän niin ja näin joten matkaan piti lähteä jo perjantaina jotta kerkiää ajamaan edes vähän treeniä ennen kisaa.

Lauantai:
Aamu näytti vielä suht lupaavalta koska vettä oli tullut yön aikana vain ripaus eli rata hyvässä kunnossa. Tämä asia sitten korjaantui ensiksi vähän toiseen treeniin ja sitten kunnolla ensimmäiseen alkueräkierrokseen eli vettä tuli vähän aikaa riittävästi alas. Rata näytti enemmän peililtä kuin saviradalta jonkin aikaa. Vitutuskäyrä alkoi siis hipoa korkeita lukemia jo tässä vaiheessa.

Vettä tiputteli lisää päivän mittaan oikeastaan koko ajan mutta ainoastaan muutama pisara kerrallaan joten kanoottia ei vielä tässä vaiheessa tarvittu. Ensimmäisessä erässä tuli räpellettyä vähän, toisessä vähän vähemmän

*Tuumaustauko*

Ajattelin tarkistaa alkeräsijoitukset RC10.fi foorumilta ja vastaan tuli jotain odottamatonta.

Kisarapsan teko loppuu tähän kohtaa.

Poissa Lari

  • RaumRC ry.
  • Vanhempi jäsen
  • Viestejä: 207
Vs: Maastosarja 2013
« Vastaus #1 : 18.06.2013, 14:07:46 »
Ajattelin tarkistaa alkeräsijoitukset RC10.fi foorumilta ja vastaan tuli jotain odottamatonta.

Kisarapsan teko loppuu tähän kohtaa.

Meinasin myös käydä samaisella foorumilla, mutta aika pysäytys tuli.

Poissa -Tommi-

  • RaumRC ry.
  • Vanhempi jäsen
  • Viestejä: 172
Maastosarja II @Oulu
« Vastaus #2 : 15.07.2013, 22:34:30 »
Toinen osakilpailu on nyt takana ja viime yönä kotiuduttiin toisen puoliskon kanssa. Reissuun lähdettiin jo viime viikon torstaiaamuna ja silloin välietappina oli Vaasa. Tarkoitus oli siis jäädä treenaamaan sinne päiväksi ja ottaa taas vähän tuntumaa autoihin kun omalla radalla ei ole pystynyt hetkeen ajamaan.

Torstai (treenipäivä Vaasassa):
Tuntuma aluksi täysin hukassa ja auto meni minne sattuu. Aluksi ajoin tuuppia ja lopuksi vielä jokunen akku nelkulla. Jussin kierrosajoista oltiin perässä n. 1 sekunti joten fiilikset eivät olleet korkealla. Kalusto saatiin pakattua kuitenkin yhtenä kappaleena joten tästä oli hyvä jatkaa.

Perjantai (treenipäivä Oulussa)
Oulussa rata tuntui heti kotoisammalta ja meno sujui muutenkin paremmin. Tuli ajeltua pelkkää tuuppia tämä ilta. Parin kokonaisen akun jälkeen kierrosajat alkoivat olla todella hyviä ja radan kuivuessa auto tuntui sopivan siihen aina vain paremmin.

Lauantai (M2-10)
Yöllä olikin sitten tullut vettä ihan riittävästi ja rata oli aamulla todella märkä. Jätin tästä syystä ensimmäisen treenin ajamatta. Alkueriin tein hieman riskivalinnan inserttien suhteen, mikä oli kostautua. Kahteen ensimmäiseen kierrokseen sain tulokset 6 ja 5 joten parannettavaa jäi. Kolmannelle kierrokselle tein uudet renkaat ja tuloksena heti kierroksen 2. sija. Neljäs kierros peruttiin loppujen lopuksi sateen takia. Vettä alkoi tulla viimeisen erän (eli oman erän) aikana aivan kaatamalla. Sinänsä harmi koska auto toimi todella hyvin jo 3. erässä ja olisin luultavasti saanut ajettua hyvät pisteet myös tältä kierrokselta. Samoin finaaleista olisi tullut helpommat kuivemmalla radalla.

Finaaleissa sitten riittikin ohjelmaa. Ekassa finaalissa oli jo 2. sija haarukassa mutta piti viimeisellä kierroksella vetää auto putkeen niin putosin 4:ksi. Toisessa finaalissa alku meni taas hyvin, mutta reilun minuutin jälkeen paikallinen hyttynen päätti etsiä sopivaa kohta tuikata meikäläisen poskesta. Tuon hyttysen takia tuli rykäistyä auto pari kertaa putkeen ja kolmannen kerran jälkeen piti pysäyttää sen verran että sain hyttysen häädettyä. Pääsin vielä nousemaan kolmanneksi, mutta mahdollisesti jopa finaalin voitto meni sivu suun tuon takia. Finaalin voittanut Koivula oli meinaan iskuetäisyydellä vielä ennen noita putkeenajoja ja oma vauhti olisi riittänyt haastamaan. Viimeisestä finaalista ei kauheita musitikuvia ole, paitsi että sijoitus oli siinäkin 3. Finaalipisteet siis (4)+3+3=6 ja näillä hävisin tasapisteilla podiumpaikan (Koivulalla (7)+1+5 = 6).

Sunnuntai (M4-10)
Yöllä ei enää satanut ja sääennuste näytti vain pilvistä/puolipilvistä koko päivälle. Keli olikin koko päivän hyvä.

Päivän paras akku tulikin sitten ajettua heti ensimmäiseen erään. Yhtään kaatoa ei tullut, mutta hieman varoivaisella ajolla sijoitus 3. Toiseen kierrokseen mahtui jo hiukan nostajiakin, mutta taisin silti olla kierroksen 4. Kaksi viimeistä kierrosta menivät myös laskevalla trendillä ja sijoitukset taisivat olla 4. ja 6. tjsp. Näistä lähtöpaikaksi finaaleihin 5. (!) ruutu. Sijoitukset menivät aika huolella ristiin ja meikäläiselle jäi siitä lyhin tikku kouraan.

Finaaleissa oli luvassa tiukkaa kisaamista. Ekassa finaalissa jäin hiukan kiinni Viljamiin kolmannessa mutkassa ja sijoitus tippui muutaman pykälän. Tästä sain klaarattua sijoituksia pykälän kerrallaan ja sain viimeisella kierroksella Salmenin kiinni. Henkka teki pienen virheen kulmapöydän jälkeen joten päädyimme triplahyppyyn samaan aikaan. Autot osuivat ilmassa hieman yhteen ja molemmat heittivät kärrynpyörää. Pääsin paremmin kasasta ulos, mutta toinen etuvetari hyppäsi pois paikaltaan joten spinnasin saman tien suoralla. Onneksi olin viimeinen auto joka pääsi tälle kierrokselle joten pääsin linkuttamaan 4. sijalla maaliin.

Toisessa finaalissa sain hyvän lähdön ja parin minuutin kohdalla olin 3. sijalla. Rakoa oli molempiin suuntiin pari sekuntia. Huomasin kuitenkin saavani Viljamia hiukan kiinni joten päätin rutistaa hieman enemmän. Podiumille pitäisi kuitenkin päästä. Putkiin se puristaminen kuitenkin sitten päätyi ja sain 5. sijan finaalista. Viimeinen finaali meni pieleen heti ekalla läpillä kun ajoin auton kulmapöydän sisäreunasta alas. Tästä viimeiseltä sijalta hirveä työntäminen kohti parempaa ei riittänyt kuin 5. paikalle. Finaalien pisteet menivät täysin ristiin joten sarjalla 4-5-5 irtosi vasta 6. sija lopputuloksissa.


Näin siis tällä kertaa. Ei ollut sitä mitä lähdettiin hakemaan muttei myöskään täysi katastrofi. Parin viikon päästä Vantaalla pääsee yrittämään uudestaan.

Poissa -Tommi-

  • RaumRC ry.
  • Vanhempi jäsen
  • Viestejä: 172
Vs: Maastosarja 2013
« Vastaus #3 : 29.07.2013, 10:04:26 »
Taas olis kisat ajettu, tällä kertaa suorituspaikkana oli Vantaa. Lähtökohtaisesti viime vuoteen peilattuna odotukset olivat korkealla tuupissa ja hiukan alempana nelkussa. Molemmista luokista tarvittaisiin kuitenkin podium/lähellä podiumia oleva sijoitus jotta kokonaistilanne pysyisi hyvänä. Viime vuonna olin siis tuupissa 2. ja nelkussa kevyen sähläämisen jälkeen 10.

Perjantai
Kisapaikalla oltiin vähän yhden jälkeen ja lämmintä oli. Sadetutkaa kun katsoi niin missään muualla Suomessa ei tullut tipan tippaa mutta kehäkolmosen alue oli yhtä sadepilveä. Radalle mentäessä missasin kehä kolmosella olevan liittymän kun vettä tuli alas niin paljon ettei opastekylttejä nähnyt ennenkuin vasta kohdalla. Radalle päästyäni kanssakilpailijat kuitenkin totesivat ettei vettä ollut siinä kohdassa vielä tullut tippaakaan päivän aikana. Eikun siis kamat leviäksi ja ajamaan ennen vesisadetta. Vajaan akullisen kerkesin ajaa ennen sadetta.

Radan kuivumiseen menikin sitten melkein puoli päivää. Seuraava akullinen päästiin heittämään vasta klo 18 illalla. Rata tuntui hetken ajamisen jälkeen todella hyvältä. Pinta oli sitonut itseensä vettä joten se oli sopivan pehmeä ja pitävä. Kierrosajat olivat lupaavia muihin verrattuna ja auto oli hyvin balanssissa. Tästä lähdettiin nukkumaan hyvillä mielin.

Lauantai
Yöllä ei ollut tullut vettä joten lauantaina jatkettiin siitä mihin perjantaina jäätiin. Ainakin luulin niin. Rata oli täysin eri tuntuinen aamulla ja jatkoi huonompaan suuntaan kun siinä ajettiin. Auto oli melko hirveä ajaa ja vauhtikin täysin hukassa. Alkueristä ei ole kauheita muistikuvia kuin että olin liian paljon muita perässä. Ekalla rundilla taisin olla 7. ja toisella 5. Tämän jälkeen ruuvasin autoa huonommalle pidolle tarkoitettuun suuntaan joten sen piti olla parempi. Rata kuitenkin keräsi enemmän groovia koko ajan joten pito oli itse asiassa todella paljon parempi kolmannella rundilla. Tästä tuli jotain ynnä muut sijoitus ja neljännellä sain rutistettua taas 5. sijan. Sijoitukset menivät aika lailla ristiin kärjen osalta joten kaksi vitossijaa riitti vasta 7. lähtöruutuun.

Ekassa finaalissa sain hyvän startin kunnes ekalla kierroksella Viljami kaatoi autonsa etusuoralla olevaan isoon pöytähyppyriin. Paikka on sellainen että hyndän jälkeen keskelle ajolinjaa on laitettu molla joten ajettavan linjan leveys on oikeasti n. puoli metriä. Koitin väistää Viljamin kohdalle tullutta kasaa, mutta autot kolahtivat kuitenkin yhteen. Molempien finaali päättyi tähän.

Toisessa finaalissa taas hyvä startti, parin kierroksen jälkeen olin 4. sijalla ja sain ajella rauhassa eteenpäin. Auto ei vielä ollut hirveän hyvä ajaa joten päätin ajaa safetynä finaalin maaliin. Hiljensin kuitenkin liikaa ja Siltanen sai minut kiinni vikalla läpillä ja painoi myös ohi pienen ajovirheen seurauksena. Tuloksena siis 5. sija.

Kolmannessa finaalissa ajoin enenmmän kiukulla ja autoon tehdyt muutokset myös auttoivat. Siinä pystyi jo hiukan ajamaan kilpaakin. Tuloksena oli 4. sija ja tästä mentiin tulosvertailuun Jussin ja Siltasen kanssa. Kaikilla kun oli 4. ja 5. sija alla. Jussilla oli kuitenkin kovin tulos, allekirjoittaneella toisiksi paras ja Siltasella huonoin joten tässä järjestyksessä olimme lopputuloksissa. Jussi siis 4., minä  5. ja Siltanen 6. Voiton kisasta vei kotiradalla ajanut Karri Salmela, 2. oli Joona Haatanen, 3. Lari Jäppinen ja 4. Jussi.

Vitutus oli katossa kisan päätteeksi.

Illala tietysti ajettiin vielä nelkkutreeniä pari tuntia. Vauhti oli täysin hukassa jostain syystä. Tästä hotellille ihmettelään että mitäs nyt.

Sunnuntai
Taaskaan ei vettä ollut tullut ja ennuste näytti hiukan viileämpää keliä kuin lauantaiksi. Tosin pielessä sekin ennuste oli, aurinkoa riitti koko päiväksi ihan yhtä paljon. Lämmöt olivat jossain +25C:n paremmalla puolella.

Aamutreenit lähtivät kohtuullisesti liikkeelle, mutta eka alkuerä ei mennyt putkeen. Kaadoin auton kahteen kertaan heti alkuun ja sen jälkeen toinen etutukivarsi putosi pois paikaltaan. Olin varmaankin rikkonut sen aamun treeneissä jo koska kaadoista huolimatta sen ei pitäisi mennä noista kaadoista poikki. Ekasta erästä siis 84753. sija. Toiseen ja kolmanteen piti siis lähteä ajamaan varmaa tulosta. Ekastakin olisin saanut luultavasti luokkaa 5.-7. olevan sijoituksen ilman tukivarren rikkoutumista. Varma ajo onnistui puolihyvin joten toisesta rundista tuli 8. ja kolmannesta 6. sija. Näillä pitäisi jo mahtua finaaliin. Viimeiseen yritykseen lähdin ajamaan hyvää tulosta ja siinä suht hyvin onnistuinkin eli kierroksen 4. osui kohdalle. Lopullinen starttiruutu oli näinollen 6.

Ekassa finaalissa oli muille osunut oikea rytinävaihde päälle. Noin neljän ajetun kierroksen jälkeen olin 2. sijalla heti kärkiauton perässä. Karri Salmela oli rikkonut autonsa kärkipaikalta, Viljami ajoi myöskin pleksiin johdosta ja pari muutakin auto poistui edestä oma-aloitteisesti. Loppufinaalin ajoin hyvää kisaa Salmenin kanssa ja kertaalleen pääsin myös ottamaan johdon mutten sitä pystynyt pitämään kuin kierroksen. Finaalista siis 2. sija.

Toisessa finaalissa oli suunnilleen samanlainen työntö päällä kuin ekassakin ja kärkiautojen kasoja väistellessä olin taas parin kierroksen jälkeen 4. Tällä sijalla ajoin myös maaliin asti. Vauhti ei vaan ihan riittänyt haastamaan Aspista 3. sijasta.

Kolmanteen finaaliin lähdettäsessä kaikki sijoitukset olivat auki. Jopa voittoon olisi mahdollisuus. Lähdin ajamaan sen minkä autolla pääsi, mutta se ei tällä kertaa riittänyt. Karri joutui taas keskeyttämään akun välijohdon tinauksen annettua periksi joten tiesin ettei Aspista saisi päästää karkuun. En kuitenkaan taaskaan pysynyt ihan perässä ja Salmenin tehtyä edestä vielä ajovirheen pääsi Aspinen 2. sijalle. Itse olin vähän matkan päässä 3. sijalla. Jotenkin tiesin että pitää hulluna yrittää ottaa sitä kiinni koska näillä sijoilla menisimme taas aikavertailuun. Yritys ei kuitenkaan riittänyt vaan parin virheen seurauksena sekä Salmen että Hovi pääsivät lopussa ohi ja tuloksena 5. sija. Nyt aikavertailua ei siis tarvittu vaan Aspinen sai pisteen vähemmän ollen loppujen lopuksi 3. ja meitsi neljäs. Vaikka olisin saanut pidettyä 3. sijan niin se ei olisi riittänyt yhtään pidemmälle koska Aspinen ajoi pari sekkaa nopeamman tuloksen viimeiseen finaaliin.

Voiton kisasta otti kotiradalla ajanut Viljami Kutvonen, 2. oli Henry Salmen, 3. Janne Aspinen ja 4. allekirjoittanut.

Kokonaistilanne
SM sarjan osalta tilanne on molemmissa luokissa täysin auki kaikkien sjoitusten kohdalta. Ström ei ollut Vantaalla joten sen täytyy onnistua kotikisoissaan molemmissa luokissa hyvin. Vauhdin puolesta hänellä varmasti ei ole hätää mutta virheisiin ei ole varaa. Strömmin takana todella monella on yksi hyvä + pari huonoa sijoitusta tai muutama keskinkertainen. Itsellä tuupissa sijat 3,4 ja 5 sekä nelkussa 4, 5 ja 6. Realistisesti varmaankin pystyn ajamaan molemmissa luokissa 3. sijasta kilpaa. Joensuussa pitää kuitenkin olla podiumulla molemmissa luokissa. Podiumpaikasta kokonaiskisassa ajavia kuskeja taitaa olla yhteensä 5-6 tällä hetkellä joten tiukkaa tulee olemaan. Toisaalta mielenkiintoinen tilanne kaikenkaikkiaan.

Poissa -Tommi-

  • RaumRC ry.
  • Vanhempi jäsen
  • Viestejä: 172
Vs: Maastosarja 2013
« Vastaus #4 : 14.08.2013, 09:05:01 »
Nytten olis viimeinenkin kisa ajettu 2013 Maastosarjan osalta. Kisat käytiin menneenä viikonloppuna Joensuussa. Sarjatilanne oli varsin mielenkiintoinen kisaan lähdettäessä koska teoriassa kaikki podiumpaikat olivat avoinna.

Torstai
Matkaan lähdettin jo torstaina pitkähkön reissun takia. Välipysähdys otettiin Pieksämäellä josta matka jatkui seuraavana päivänä.

Pejantai
Hotellilla ensiksi aamupalat naamaan ja siitä taas tien päälle. Keli oli sanalla sanoen "hieman" märkä. Tällaista olisi luvassa koko viikonlopuksi. Radalle kun päästiin niin pilviä riitti taivaalla ja rata-alue oli myös todella märkä. Itse rata oli kuitenkin jo tässä vaiheessa yllättävän hyvässä kunnossa eikä sen ajokuntoon saaminen kestänyt kuin vajaan tunnin. Treenit siis tästä käyntiin. Sadetta ei enää perjantain aikana tullut joten koko päivä päästiin ajamaan. Illalla tilanne näytti melko hyvältä, koska rata alkoi olla suht hyvin hanskassa. Kierrosajatkin olivat varsin lupaavia, oma bestlap 24.8 kun Ström pääsi samaan aikaan vain 24.7.

Lauantai
Aamu kun koitti ja ensimmäiset treenit niin tuli todettua että yön aikana oli omasta vauhdista kadonnut noin puoli sekuntia per kierros jonnekin. Lieneekö rata ollut kosteampi tjsp mene ja tiedä. Alkueristä ei hirveästi jäänyt muistikuvia muuta kuin auto ei vaan millään mennyt samaa vauhtia enää kuin perjantaina. Finaaleihin mennessä olin tehnyt jo aika monta muutosta ja päässyt bestlapissa takaisin 24.9 kieppeille. Lähtöruutu finaaliin oli 9. joten paljon pitäisi tapahtua jotta pääsisi kolmen joukkoon nousemaan.

Finaaleissa sitten tapahtuikin paljon. Jahka kisavideot tulevat joskus nettiin niin sieltä tulee radan profiili paremmin esiin, mutta juttu meni kuitenkin niin että radan kaikkein teknisin osa oli heti lähdön jälkeen. Eli ruuhkaa ja ryysistä riitti. Ekassa finaalissa kiertelin parin ekan kierroksen aikana kasoja ja nousin 5:ksi. Tällä sijalla ajeltiin loppuun asti ilman suurempia paineita edestä tai takaa. Hyvä alku siis. Tässä vaiheessa kärkinelikko piti omat sijansa eli 1. Ström 2. Salmela 3. Jäppinen 4. Haatanen.

Toisessa finaalissa ohjelmaa olikin sitten vielä enemmän. Parin ensimmäisen kierroksen kasat olivat taas riittävän isoja joten olin reilun kierroksen jälkeen 3. sijalla. Eteenpäin oli matkaa suunnilleen sen verran mitä startissa on 2. ja 9. auton välillä, mutta taaksepäin katsoessa kaikki loput olivat persuksen takana yhdessä nipussa. Taistelin koko finaalin Hovin kanssa kolmossijasta. Kertaalleen Jani osui neulansilmässä takarenkaaseen, mutta jäi odottamaan että pääsen takaisin linjalle. Loppujen lopuksi sain kuin sainkin pidettyä sijoituksen loppuun asti. Muut ajoivat sijoille 1. Ström 2. Salmela.... 6. Haatanen ... 9.? Jäppinen. Kisan voitto siis ratkesi, mutta kakkossija olisi vielä auki. Samoin viimeinen podiumpaikka sarjassa. Tiesin että jos Joona saa hyvän sijoituksen finaalista, minun pitäisi olla edellä jotta homma hoituisi.

Pete ei startannut kolmanteen finaaliin joten tämä oli huono homma omalta kannalta. Sekä Karri että Joona saivat riittävän hyvät lähdöt tällä kertaa. Karri pääsi vetämään kaulaa jonkin verran heti alkuun kun Joona joutui taistelemaan Jäppisen kanssa. Jäppinen kuitenkin hoiti itsensä putkeen ja kierrosta myöhemmin Karri samoiten. Karri vielä kaiken päälle rikkoi autonsa joten Joonalle tarjottiin todella reilua johtoa ja sehän kelpasi. Itse olin vielä n. sijalla 6. tässä vaiheessa aivan Latvalan puskurissa kiinni. Tässä vaiheessa totutuksi tullut kasa muodostui taas kulmapöytähyndään, mutta tällä kertaa en aivan päässyt siitä ohi. Viimeinen ohitettavana ollut auto tökkäsi renkaaseen sen verran että auto veti kunnolla volttia hyppyrin ländiin. Latvala pääsi alta pois 2. sijalle mutta meitsi putosi joukon viimeiseksi. Aikaa oli tässä vaiheessa vielä nelisen minuuttia jäljellä. Tästä alettin ajamaan hirveällä raivolla muita kiinni. Yksitellen sain poimittua sijoituksia ja viimeisellä kierroksella sain myös Latvalan kiinni. En kuitenkaan päässyt tarpeeksi lähelle ohitusta varten joten 3. sija rapsahti tästäkin finaalista tilille. Joona kuitenkin voitti finaalin ja otti samalla viimeisen podiumpaikan sekä sarjassa että kisassa. Itselle ei olisi riittänyt finaalista edes 2. sija koska pisteet olisit menneet Joonan kanssa tasan ja finaalin voitto olisi ratkaissut (1-4 vs 2-3).

Edit: Kierrosajoista finaaleissa vielä sen verran että sain parannettua omaa bestlappia kaikissa finaaleissa joten kolmannessa finaalissa sain nopeimman läpin koko porukasta, 24.5. Päivän nopein läppi taisi kokonaisuudessaan jäädä Strömmille ja oli muistaakseni 23.8 toisesta finaalista.

Lopputuloksissa olin siis 4. lauantain osalta ja SM sarjasta rapsahti tilille 5. sija. Pienestä homma kuitenkin jäi kiinni koska ottamalla Joonan edestä 3. sijan lauantain kisassa olisin ollut 3. myös sarjassa. Jossiteltavaa siis jäi seuraavaan vuoteen.

SM-sarjan kärkiviisikko oli siis 1. Ström 2. Karri Salmela 3. Haatanen 4. Luopajärvi 5. allekirjoittanut.



« Viimeksi muokattu: 15.08.2013, 08:49:50 kirjoittanut -Tommi- »

Poissa -Tommi-

  • RaumRC ry.
  • Vanhempi jäsen
  • Viestejä: 172
Vs: Maastosarja 2013
« Vastaus #5 : 15.08.2013, 09:01:29 »
Vielä rapsan loppuosa tähän Joensuusta

Sunnuntai

Nelkkua en kokeillut ennekuin lauantai-illalla yhden akun verran. Auto toimi kohtuullisesti joten en enempää halunnut ajaa. Tuuppikisa venähti palktintojenjaon kanssa melkein klo 20 saakka.

Yöllä olikin sitten vettä tullut alas jonkin verran ja sama linja jatkui aamulla. Ensimmäisessä treenissä ei ajanut kuin pari auto kaikista eristä yhteensä. Toiseen treeniin mennessä rata oli hiukan kuivumaan päin joten kisat tultaisiin ajamaan. Toisessa treenissä alkoi vauhti tai oikeammin sen puute selvitä vähän paremmin. Ström ajoi muistaakseni 22.2 bestläpiksi kun itse pääsin 23.2. Olosuhteet olivat muuttuneet sateen takia, mutta tällä kertaa pitoa tulikin lisää kun rata kastui kunnolla.

Ensimmäisessä alkuerässä vaikeudet jatkuivat ja sen lisäksi tein vielä muutaman virheen. Tuloksena 11. sija rundilta. Tosin varikolla selvisi että takarenkaiden mutterit olivat elinkaarensa päässä ja molemmat renkaat puoliksi irti. Ei ihme että auto oli aika vaikea ajaa. Toisessa erässä sain ajettua puhtaammaan vedon, mutta tulos ei silti riittänyt 9. sijaa pidemmälle. Nelkun taso oli selkeästi kovempi kuin tuupissa, tai ainakin paljon tasaisempi. Parin sekunnin parannuksella nousisi jopa 3-4 sijaa kerralla.

Kolmanteen alkurään mennessä vettä ei ollut tullut kuin pieniä ripauksia lisää joten rata jatkoi kuivumistaan. Taas sain ajettua paremmin kuin edellisissä joten sijoitukseksi tuli kierroksen 5. Tämä käytännössä varmisti finaalipaikan. Neljännellä kierroksella tuli petrattua vielä entisestään ja olin kierroksen 3. Sijoitukset menivät kuitenkin ristiin aika pahasti joten lähtöruuduksi tuli 6. Tiesin että tämä olisi todella paha paikka lähetä liikkeelle, varsinkin kun Karri Salmela starttaisi viereltä. Karri rikkoi autonsa 3:ssa erässä joten joutui ajamaan kolmella iskarilla tuloksen viimeisellä kierroksella. Tässä kohdassa pienen kyselykierroksen jälkeen selvisi että olin ajanut alkuerät väärillä inserteillä. Siitä syystä aamulla ei vauhtia ollut, mutta iltäpäivällä sitä riitti paremmin. Finaalirenkaissa riitti siis arpomista koska tulossa oli mahdollisesti reilumpi sadekuuro.

Hieman ennen omaa finaalia taivaalta tuli kuin tulikin reippaammin vettä hetken aikaa ja rata kastui hetkellisesti jonkin verran. Päätin siis laittaa alle märän kelin insertit.

Ensimmäisen finaalin startti oli juuri niin kauhea mitä etukäeen voisi veikata. Kauhea rysä toiseen mutkaan ja itse siellä mukana. Toiselle kierrokselle pääsin jatkamaan 9. paikalta ja kun Eskelinen keskeytti takaa niin olin "viimeisenä" parin kierroksen jälkeen. Yhden sijan sain napattua eteenpäin eikä loppu letka ollut kaukana. Piti vaan koittaa ajaa niin lujaa kuin pääsi ja ottaa porukkaa kiinni. Tämä kostautui parin minuutin kohdalla huonoon hyppyrin alastuloon ja etulinkin irtoamiseen joten homma oli siinä.

Toisen finaalin startti ei ollut yhtään parempi, toiselle kierrokselle lähdettiin taas 9. sijalta. Karri ajoi finaalin lähdöt aivan reikä päässä ja osittain siitäkin syystä autokasa oli selviö joka startissa. Taas piti siis puskea kieli pitkänä menemään ja tällä kertaa se riitti 5. sijaan. Ström ajoi melkolailla ylivoimaiseen voittoon kahdessa ekassa finaalissa mutta koko loppuporukka oli aivan samassa nipussa. Karrin kanssa oli lisää ohjelmaa finaalin kuluessa ja kertaalleen keräiltiin molempien autoja radan reunalta takaisin putkien väliin.

Viimeiseen finaaliin Ström ei enää startannut joten tiedossa oli että siitä tulee tasainen. Ensimmäisen kierroksen kolarisuman jälkeen alkoi taas oma nousu viimeiseltä sijalta. Tässä vaiheessa sanoisen että koko porukka oli n. 4-5 sekunnin sisällä. Karri pääsi tällä kertaa nousemaan startissa kärjen tuntumaan ja pääsi Aspisesta ohi muutaman kierroksen jälkeen ja nousi johtoon. Itse ajoin suurimman osan finaalista 5. sijalla ja kisailin Luopajärven kanssa. Autosta menivät taas takapyörän kiinnitysmutterit solmuun joten Jussi pääsi ohi viimeisellä kierroksella kun autolla ei pystynyt enää kiihdyttämään suoraan. Karri siis vei finaalin itselle 6. sija. Kokonaistuloksissa sain siis sijat 9-5-6 ja tuloksena oli 7. sija. Kisan voitti Ström, 2. Aspinen 3.Lehto 4. Salmela 5. Salmen 6. Jäppinen ja 7. allekirjoittanut.

SM sarjaan tämä tarkoitti sitä että 1. Ström, 2. Luopajärvi, 3. Salmen, 4. Aspinen, 5. Salmela ja 6. meikäläinen. Hieman paremmalla ajolla 4. sija olisi ollut otettavissa, mutta ei tällä kertaa onnistunut. Ehkäpä sitten ensi vuonna.

« Viimeksi muokattu: 15.08.2013, 09:32:19 kirjoittanut -Tommi- »