Kirjoittaja Aihe: RaumRC sisärata Eurajoella 2017-2018 höpinät ja löpinät  (Luettu 7817 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa JLe

  • Wanha jäsen
  • Viestejä: 329
Vs: RaumRC sisärata Eurajoella 2017-2018 höpinät ja löpinät
« Vastaus #20 : 06.11.2017, 08:30:51 »
Kyllähän Manulla on tällä hetkellä THE TULOS C12-luokassa, ei tässä oo kettää muita kruunattu taikka muutenkaa ylennetty.

Touringissa keulassa iskareiden kääntäminen pystympään sai auton kutakuinkin ajettavaksi, liekö renkaat mukamas jo nyt kuluneet liiaksi... Ehkä, siitä ei jäänyt muuten mitään kerrottavaa.

Pääluokka C12 puolestaan alkoi todella kankeasti viime viikkoiseen nähden. Best lap ei parantunut viime viikkoisesta mutta tulos oli paljon tasaisempaa. Jälleen kerran oikeat säätötoimenpiteet tuli tehtyä vasta viimeiseen akulliseen, camberia n. puoli astetta lisää, josta tuloksena Personal Best 47l/8.02.2 ja BL tässä 9,8x s, avg 10,3 s.
Eli BL kympän hitaampi kuin viimeksi mutta tulos pari sekuntia nopeampi. Tein tuohon erään n. 2 s verran selkeitä virheitä joten pari kiekkaa enemmän sinne kymmenen sekan alle ja nuo virheet pois niin tulos saataisiin 48 kierroksen puolelle. Tällä viikolla toivottavasti posti kuljettaisi S-seoksen renkaita joten keskiviikkona voisi tulla hieromaan renkaat ajokokoisiksi vaikkei silloin vielä ajamaan ehtisikään.

-Jykä
V*ttuilu on välittämistä
AE/Destiny/TLR

Poissa JLe

  • Wanha jäsen
  • Viestejä: 329
Vs: RaumRC sisärata Eurajoella 2017-2018 höpinät ja löpinät
« Vastaus #21 : 13.11.2017, 06:42:35 »
Noniin, isänpäivän ajot ajettu ja taas muistiinpanoja että mitähän tällä kertaa sähellettiin.

Päivä alkoi rauhallisesti stanulla. Alivälitetyllä sellaisella joten siinä ei vielä vauhtia ollut. Siitä vähän kritisoitiin että "ihan huono" vaikka kierrosaika taisi olla jo hehtaarilla?
Välitys 4.0 ja uusi yritys ja Stanussa BL taisi olla 12.16.
Toinen akku tuolla välityksellä teki sen ettei auto kääntynyt oikein tasapuolisesti, vasemmalle haukkas ja oikealle mentiin vähän hittaammin. Siitä huolimatta Bl oli suunnilleen sama. Etuvedot pääsivät 12.12 joten selkeästi nopeampia ovat. ;)

Sitten ovikiilaan ja stanulähtöjen välissä sorvatuilla S35/S30-renkailla saatiin aluksi BL 9.6x puolelle ja tulos 48/8.08
Vielä viimeiseen akulliseen S35/S35-renkaat ja pitkät sivulinkit ja milli lisää leveyttä taakse niin ajanoton trippailujen jälkeen taidettiin päästä sopuun 48/8.00.53 ja BL 9.52.

Auto ei noilla S-foameilla tullut ainakaan helpommaksi ajaa mutta tulosten valossa niillä voi ajaa mutkat läpi inahduksen nopeammin ja kun noilla renkailla se ajolinja osuu kohdalleen edes sen kerran 8min erän aikana niin hyvä BL sieltä tulee.
V*ttuilu on välittämistä
AE/Destiny/TLR

Poissa rMa

  • RaumRC ry
  • Chuck Norris
  • Viestejä: 1509
  • RC12R6
Vs: RaumRC sisärata Eurajoella 2017-2018 höpinät ja löpinät
« Vastaus #22 : 15.11.2017, 22:53:12 »
Muutama akku gt12:sta taas tuli ajeltua. Tällä kertaa en säätänyt autoa yhtään vaan ajoin vain treeniä kisalaillisilla seoksilla. Auto tuntuisi olevan suht hyvissä perussäädöissä ja ajettavuus omaan makuun hyvä. Eli JJ:n mielestä puskee :)

Viime kerralla 29 kierrosta tuli jo täyteen, tällä kertaa sitten hierottiin tulosta paremmaksi. Paras tulos 29k 5.05,10 bl 10.29s. Renkaat toimii hyvin jo ekalla vedolla, toisella pidotuksella kaataminen oli lähellä - ei tulosparannusta mutta best lap 10.19s ja useampi 10.2x. Eturenkaita pidotin yli puolenvälin joka kerta eli kisapäivänä toisen pidotuksen kanssa on varaa vielä vähentää määrää ja aikaa. Autossa on vielä painava kori ja painoa yli 25g liikaa mutta lw korilla päästään lähelle minimipainoa.

Pari ajokertaa vielä ennen ekaa 12TT kisaa - näyttää siltä että autosta homma ei jää kiinni vaan tällä kertaa kuski on se heikoin lenkki :)

Poissa rMa

  • RaumRC ry
  • Chuck Norris
  • Viestejä: 1509
  • RC12R6
Vs: RaumRC sisärata Eurajoella 2017-2018 höpinät ja löpinät
« Vastaus #23 : 19.11.2017, 23:01:31 »
GT12-treeniä taas, tällä kertaa kokeilin hiukan säätöjäkin. Pientä edistystäkin - 29 kierrosta ja 5.04,22 ja bl 10.22s oli päivän paras veto. Paras kierrosaika 10.11s syntyi autolla joka oli tosi aggressiivinen kääntymään mutta hieman liian terävä näille käsille. Keskiviikkona pari treenivetoa vielä ja renkaiden sorvaus, sitten pitäisi olla valmista kisaan.

Poissa JLe

  • Wanha jäsen
  • Viestejä: 329
Vs: RaumRC sisärata Eurajoella 2017-2018 höpinät ja löpinät
« Vastaus #24 : 20.11.2017, 06:31:44 »
Minä puolestani tulin alkupäiväksi stanuun pujottelukepiksi Ugilaisten iloksi.
Näist ei saanu kirjottaa mittää teamypäällikön mielest mut sanonpahan vaan että yks 25 kierroksen tulos jossa BL muistaakseni 12.10 ja muissa lähdöissä tulos jäi 24 kiekan puolelle mutta bl 11.92.
Assosta hieman levensin keulaa ettei kiänny liiaksi, kaksi täplää osoittaa sisälle nyt tukivarsien mollukoissa.

C12 ja siihen vähän kikkailuja tehtynä: iskari säädetty pidemmäksi ja keulasta iskarit irroitettu.
Suurin vaikutus oli tuolla iskarilla, aiemmin S-seoksen renkailla autosta tuli hieman hätäinen mutta pitkällä iskarilla ylimääräiset nykimiset jäivät pois.

Sitten koritestiin: AMR kääntyy hyvin, uudempi BMR12.1 oli kovassa vauhdissa puskevampi. BM12 en vielä testannut, mutta siinä on vielä enemmän kääntymistä rauhoittavia tekijöitä joten voi jäädä hyllyyn tuo kori kunnes kaikki muut on rikottu... BMR-korilla 48/8.00.6 ja BL 8.62 eli kympän hitaampi sekä tulos että BL viime viikkoiseen mutta jotenkin tuntui ajo rennommalta. Ja annetaan tuo kymppi anteeksi alkuviikon kisastressistä palautumiseen...

V*ttuilu on välittämistä
AE/Destiny/TLR

Poissa JLe

  • Wanha jäsen
  • Viestejä: 329
Vs: RaumRC sisärata Eurajoella 2017-2018 höpinät ja löpinät
« Vastaus #25 : 11.12.2017, 06:39:50 »
Noniin, mitäs sitä pyhänä tuli tötöiltyä...
Jätin suurimman osan ovikiilan renkaista kotiin joten sillä ei paljoa ajettu. Pari akullista joista toinen päättyi ennenaikaisesti kun kolahduksessa moottori siirtyi sen verran että ratas alkoi pitää ikävää ääntä. Eikä ensimmäisestäkään akusta mitään hip-hurraa-kerrottavaa jäänyt. Perusvarma 48 kierroksen tulos piti kädettää virheillä 47 kiekan puolelle.

Stanussa oli puolestaan enemmän vääntöä! Pari ensimmäistä akullista radan pitoa tutkaillen ja muiden stanuilijoiden vauhtia ihmetellen: kaikilla BL 11.7x alkuinen ja itse pääsin hädin tuskin 11.92. Jotain oli tehtävä.
Iskariremppa: 3x1.1G männät (reijät 3 kpl 1,1mm mutta ura reikien välissä, älkää kysykö mitä vaikuttaa...) ja eteen 42,4 wt ja taakse 37,5wt öljyt. Top Deckistä moottoripukin etummainen kiinnitysruuvi pois ja 3 astetta taka-aurausta kun Leino kehui sen säädön niin maasta taivaisiin ja kokeilinpa pidottaa viimeisen akun tuolla "kovin kehutulla" Spider Gripillä eli ovikiilan pitoaineella...
25/5.00.22, BL 11.55 ja Avg 12.01. Pääasiassa kierrokset olivat 11.8-12.1 välillä mutta kolme ihan selkeästi hitaampaa kierrosta löytyi (12.3x; 12.5x ja 12.7x) eli 26 kierroksen tulos on ihan selkeästi saavutettavissa jos vaan ei kolistele ;)
Eli suomeksi uusilla renkailla ja ihan nappiin menneellä akullisella voi siinä vaivoin onnistua mutta ollaan nyt tähänkin tyytyväisiä.
Oli se stanuilu vaan kivaa samannopeuksisessa seurassa!

-Jykä
V*ttuilu on välittämistä
AE/Destiny/TLR

Poissa rMa

  • RaumRC ry
  • Chuck Norris
  • Viestejä: 1509
  • RC12R6
Vs: RaumRC sisärata Eurajoella 2017-2018 höpinät ja löpinät
« Vastaus #26 : 11.12.2017, 19:52:08 »
72/44 rattailla ~80mm rolloutilla 29 kierrosta ja 5.04,22 oli paras tulos marraskuulta. Moottori ihan takana, auto tosi vakaa mutta vähän raskas kääntymään, jäykillä jousilla toki saatiin eturenkaille riittävästi pitoa.

Itsenäisyyspäivänä päätin kokeilla moottorin siirtoa niin eteen kuin menee. Pakista ei löytynyt optimi spurria mutta JJ:n lainamaalla 87 hampaisella moottorin säätövara loppui 48 pinjoniin ja rollout asettui 73 milliin. Kulkupuoli ei sitten riittänytkään aiemmin käytetyllä 40 asteen ennakolla, 48 asteen asetuksella alkoi meno olla kohdallaan. Tulos 29/5.02,79 sisälsi jo pari pientä virhettä mutta auto oli tosi kevyt, ketterä ja helppo ajaa.

Sunnuntaina sain sitten autoon 82/52 rattaat, rollout 85mm... vähän liikaa radan hitaimpiin kohtiin. 82/50 tuotti tutun noin 80mm rolloutin ja tulos oli pari  sekunnin virhettä huomioonottaen melkein kymmenykselleen sama kuin pienemmällä rolloutilla ja isommalla ennakolla ja best lap täsmälleen sama 10,24s.

Moottorin sijainnilla on selvästi vaikutusta auton kääntyvyyteen. Moottori edessä on huomattavasti ketterämpi ja menee "kevyemmin" mutkat läpi. Tuloksessa eroa tulee silti vain vajaat kaksi sekuntia.

Rollout vs ennakko kokeiluja pitää vielä jatkaa - ainakaan nykyisellä profiililla ei kellon mukaan ole eroa vaikka ajettavuus aika erilaiselta tuntuikin.

Poissa rMa

  • RaumRC ry
  • Chuck Norris
  • Viestejä: 1509
  • RC12R6
Vs: RaumRC sisärata Eurajoella 2017-2018 höpinät ja löpinät
« Vastaus #27 : 17.12.2017, 22:57:53 »
Uusi teknisempi profiili otettiin viime kerralla käyttöön. Mukavan tekninen keskiosa, piiiitkä pääsuora ja pääty sekä hitaahko lähtö pääsuoralle vaatii autoltakin hiukan erilaiset säädöt. Ettei liian helppoa olisi käänsin akun GT:ssä pitkittäin. Alkuun tuntui ettei pitoa ole kummassakaan päässä autoa vaan auto oli yhtä aikaa puskeva ja yliohjaava. Kokeilin pehmeämpiä jousia sekä sivulle että keskelle sekä pientä hienosäätöä takapään ulosjoustoon. Vähän parempi mutta ei vielä hyvä. Etenkin hitaisiin mutkiin tarvitaan lisää terävyyttä, lisäksi takapää tuntuu irtonaiselta kiihdyttäessä. Akku poikittain auto oli terävämpi ja tarkempi ajaa - saa nähdä saako autosta yhtä hyvän akku pitkittäin.

Poissa MLe

  • RaumRC ry.
  • Vanhempi jäsen
  • Viestejä: 213
  • Kaikki mitkä liikkuu moottoril on hauskaa....
    • AutoMotor
Vs: RaumRC sisärata Eurajoella 2017-2018 höpinät ja löpinät
« Vastaus #28 : 18.12.2017, 00:06:43 »
Tänään tuli luovutettua toi 13,5 pois ja täytyy myöntää että taidot tuohon ei riittänyt!
Eihän ne koskaan oo riittänyt mihinkään nopeaan ajoon!
Nyt paikalla tuo 17,5 ja taas pääsin omalle hitaalle tasolle ja ehkä kädet riittää just tuohon vauhtiin!
Positiivinen yllätys oli minkälaista vauhtia nuoriso jo antaa ja mihin tuo kehitys vielä menee!
Pikkasen jo pappaa kiusattiin junnujen toimesta niin radalla kuin ulkopuolella!
Se hyvä tässä harrastuksessa on että kaikki ikäluokat mahtuu mukaan kisailemaan!
Ilo oli katsoa ja kisata kun näkee että junnut viihtyy!
Eli kerholla on jatkumaa tulevaisuudessa ja hyviä kilpakuskeja tulossa kisoihin vauhdilla!
AutoMotor M.Leino
ASSOCIATED TC6 ja TC5, TeamC TR02, AXIAL Wraith, Schumacher, Tamiya Mini M03, Right crawler, Maverick evo, Turnigy trooper, Scout Chevy C10, Mcd rr4v

Poissa macman

  • RaumRC ry.
  • Jack Bauer
  • Viestejä: 580
Vs: RaumRC sisärata Eurajoella 2017-2018 höpinät ja löpinät
« Vastaus #29 : 17.01.2018, 21:53:23 »
Perjantaina klo 18.00 -> pidetään Ratatalkoot Eurajoella.
Imuroidaan matot, tehdään kisaprofiili ja siivotaan hiukan.

Poissa macman

  • RaumRC ry.
  • Jack Bauer
  • Viestejä: 580
Vs: RaumRC sisärata Eurajoella 2017-2018 höpinät ja löpinät
« Vastaus #30 : 09.04.2018, 17:54:31 »
Tosiaankin kuten Hannu jo mainitsi on rata suljettu tältä keväältä.
Keskiviikkona klo 18.00 pidetään pienet siivoustalkoot Eurajoella.
Rata ja ajokorokkeen telineet saa jäädä paikalleen.
Imuroidaan rata, puretaan putket pois ja siivotaan varikko sekä varastotilat.
Tuon kuomullisen peräkärryn mukanani johon lastataan kaatopaikalle menevä tavara.

Terveisin Marko Aava